تأیید بطلان معامله به دلیل حجر

تأیید بطلان معامله به دلیل حجر : تأیید بطلان معامله به دلیل حجر : حَجر در لغت به معنای بازداشتن و منع است و در اصطلاح حقوقی کسی که از تصرف در اموال خود منع شده است را محجور می گویند . مستفاد از ماده 1207 قانون مدنی، مهم ترین اسباب حَجر عبارت است از : صغر ( عدم بلوغ) ، سفه ( کسی که عقل معاش ندارد ) و دیوانگی . ورشکستگی تاجر نیز یکی از اسباب حجر است که تاجر را از تصرف در اموال خود به ضرر طلبکاران ، منع می کند .

 

تأیید بطلان معامله به دلیل حجر

شخصی را که در شرایط حجر قرار دارد ، اصطلاحاً محجور می نامند .

 

اصولاً معاملات اشخاص محجور باطل و در مواردی هم غیر نافذ است . معاملات غیر نافذ محجور با رد سرپرست وی اعم از ولی یا قیم باطل می شود . از جمله اشخاص محجوری که معاملات آنها باطل است ، مجنون و صغیر غیر ممیز است . بنابراین اگر شخص مجنون و یا صغیر غیر ممیزی ، ملکی را معامله کند آن معامله باطل است و طرف دیگر معامله می تواند تأیید و اعلام بطلان معامله را از دادگاه بخواهد .

 

معاملات صغیر ممیز و اشخاص غیر رشید که هیچ ضرر و تعهدی برای آنها ایجاد نکند ، صحیح است و معاملاتی که ممکن است ، آنها را متعهد کند و یا ضرری برای آنها داشته باشد ، غیر نافذ است و صحت آن منوط به تأیید ولی و یا قیم است .

معاملات تاجر ورشکسته :

معاملات تاجر ورشکسته در شرایطی صحیح و در مواردی باطل و در مواردی غیر نافذ و در برخی حالات ، قابل فسخ است .

 

برخی معاملات قیم شخص محجور از نظر قانونی ممنوع است و ضمانت اجرای اینگونه معاملات ، عدم نفوذ آن و در صورت رد این معاملات از سوی دادستان ، بطلان آن است . مثلاً فروش اموال غیر منقول محجور توسط قیم ، بدون اجازه دادستان ، مانند معامله ی فضولی غیر نافذ است و اگر دادستان معامله را تنفیذ نکند ، معامله باطل می شود .

 

در تمام مواردی که معاملات محجور باطل محسوب می شود ، دادگاه به تقاضای ذی نفع و یا شخص ذی سمت به این بطلان رسیدگی و بطلان معامله را تأیید می کند .

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر قبل از طرح دادخواست یا دفاع در دعوی و اخذ مشاوره از وکیل ملکی با ما تماس بگیرید . تلفن تماس : 09123939759

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *