مطالبه ثمن قراردادی

مطالبه ثمن قراردادی : مطالبه ثمن قراردادی : مستفاد از ماده 362 قانون مدنی ، یکی از آثار بیع صحیح ، الزام خریدار به تأدیه ثمن است . بنابراین هنگامی که ملکی به فروش می رسد ، توافقی بابت پرداخت ثمن و همچنین تحویل ملک ، مابین متعاملین حاصل می شود و شروطی که بین آنها جهت پرداخت ثمن مقرر می شود ، باید رعایت شود . چنانچه خریدار ملک ، ثمن معامله را به فروشنده پرداخت نکند ، فروشنده می تواند دادخواست مطالبه ثمن قراردادی مطرح کند .

لازم به ذکر است ؛ چنانچه خریدار چک مدت دار برای پرداخت ثمن معامله به فروشنده داده باشد ، دادخواست مطالبه ی ثمن موضوعیت ندارد و می بایست دادخواست مطالبه ی وجه چک تقدیم شود

دعوی مطالبه ثمن قراردادی :

در دعوی مطالبه ثمن قراردادی ، فروشنده خواهان است و دعوی را به طرفیت خریدار اقامه می کند .

 

مطالبه ثمن قراردادی

مطالبه خسارت تأخیر تأدیه ثمن:

 

در دعوی مطالبه ثمن قراردادی ، چنان چه ثمن از نوع وجه نقد باشد ، خواهان می تواند ضمن دادخواست ، خسارت تأخیر تأدیه ی ثمن را نیز مطالبه کند و چنانچه در قرارداد وجه التزامی جهت تأخیر در پرداخت ثمن مشخص شده باشد ، نمی توان علاوه بر وجه التزام خسارت تأخیر در تأدیه را مطالبه کرد .

نحوه ی اجرای رأی مطالبه ثمن قراردادی :

دادگاه پس از رسیدگی اقدام به صدور رأی قطعی به نفع خواهان می کند و در پی قطعیت آن و ابلاغ اجراییه به محکوم علیه ، پرونده به دادورز اجرای احکام سپرده می شود و محکوم له می تواند با معرفی اموال محکوم علیه ، اقدام به وصول محکوم به کند و چنانچه مالی از محکوم علیه در دسترس نباشد ، محکوم له می تواند به استناد ماده 3 قانون نحوه اجرای محکومیت های مالی در خواست جلب محکوم علیه را بکند .

جهت کسب اطلاعات بیشتر ، قبل از طرح دادخواست یا دفاع در دعوی و اخذ مشاوره از وکیل ملکی با ما تماس بگیرید . تلفن تماس : 09123939759

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *