تغيير سن در شناسنامه

تغيير سن در شناسنامه : تغيير سن در شناسنامه : به طور كلى تغيير مطالب در شناسنامه با استناد به مواد ٩٩٥ و ٩٩٦ قانون مدنى ، امكان پذير است . اما در مورد تغيير سن شناسنامه بايد اينگونه اذعان داشت كه هر شخصى در طول عمر خود تنها مى تواند براى يكبار در مورد تغيير سن خود اقدام كند.

تغيير سن در شناسنامه

مرجع تغيير سن در شناسنامه :

در صورتى كه متقاضى تغيير سن بيش از پنج سال باشد مرجع صالح كميسيون تشخيص متشكل از فرماندار يا بخشدار ، رئيس اداره ثبت احوال محل و پزشك منتخب مدير عامل سازمان بهدارى استان و رئيس شوراى اسلامى شهر يا بخش محل شناسنامه مى باشد و چنانچه خواهان متقاضى تغيير سن در شناسنامه كمتر از پنج سال باشد در صلاحيت دادگاه عمومى خواهد بود ولى ابطال شناسنامه اعم از اينكه اختلاف تاريخ تولد مندرج در شناسنامه پنج سال يا بيش از آن باشد در صلاحيت دادگاه است .

 

طرح دعواى تغيير سن در شناسنامه :

ادعای خواهان در دعواى تغيير سن در شناسنامه مبنی بر این است كه شناسنامه متعلق به خودش است اما به دلايلى مدرخواست تغيير سن خود مانند (درج سن غير واقعى ) در شناسنامه را دارد .

مدارك لازم جهت تغيير سن در شناسنامه

  1. شناسنامه و كارت ملى و كپى آن
  2. سه قطعه عكس
  3. نمونه رأى درخواست تغيير سن در شناسنامه و الزام اداره ثبت احوال به صدور شناسنامه با تاريخ جديد

نمونه رأی تغییر سن در شناسنامه :

در مورد دادخواست تقديمى خواهان به طرفيت اداره ثبت احوال به خواسته ابطال شناسنامه با تاريخ تولد ٦١/١١/١٢ و صدور شناسنامه به تاريخ تولد ٦٤/١١/١٢ دادگاه با عنايت به اينكه حسب مستندات ابرازى خواهان و نظريه پزشكى قانونى بعنوان كارشناس كه اظهار داشته سن خواهان حدوداً ٢٧ سال مى باشد عليرغم دفاعيات اداره خوانده و درخواست رد دعواى خواهان، نظر به اينكه نظريه كارشناس مصون از ايراد و اعتراض باقى مانده است و شهرد امضاء كننده ذيل استشهاديه پيوست دادخواست نيز ادعاى خواهان را گواهى نموده اند لذا دعوى مطروحه ثابت تشخيص و به استناد مواد ٩٩٥ و ١٢٨٨ قانون مدنى و ماده ٤ قانون ثبت احوال حكم بر ابطال سند سجلى مذكور و صدور شناسنامه جديد با تاريخ تولد ٦٤/١١/١٢ با حفظ ساير مشخصات صادر و اعلام مى نمايد .

 

براى مشاوره تخصصی و کسب اطلاع بيشتر  با وکیل متخصص در این زمینه تماس بگيريد . تلفن تماس 09123939759

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *