الزام به تنظیم سند صلح حق کسب و پیشه

الزام به تنظیم سند صلح حق کسب و پیشه  : الزام به تنظیم سند صلح حق کسب و پیشه : تعریف حق کسب و پیشه :  حق کسب و پیشه و تجارت حق مالی تدریجی الحصول و قابل تقویمی است که قانون گذار در قبال فعالیت کسبی و رونق مورد اجاره برای مستأجر محل کسب در نظر گرفته که به تبع منافع مورد اجاره ، در صورت جواز انتقال با سند رسمی قابلیت نقل و انتقال به غیر را دارد .

الزام به تنظیم سند صلح حق کسب و پیشه

تفاوت حق کسب و پیشه با حق سر قفلی :

 

  1. سر قفلی از ابتدای اجاره و حتی از زمان اتمام ساخت و ساز مکان تجاری وجود دارد . به طوری که پس از ساخت و ساز مکان های تجاری سرقفلی قابل انتقال است . در حالی که حق کسب و پیشه بدواً موجودیت نداشته و تدریجاً با فعالیت مستأجر ایجاد می شود .
  2.  اسقاط حق کسب و پیشه با توجه به این که هنوز به وجود نیامده با توجه به عدم امکان اسقاط مالم یجب ممکن نیست در حالی که اسقاط سرقفلی امکان پذیر است .
  3. در قراردادهای اجاره مشمول سال 1356 اصل بر وجود حق کسب و پیشه و اصل بر عدم حق سر قفلی برای مستأجر است . در قراردادهای مشمول سال 1376 ، حق کسب و پیشه پیش بینی نشده است و اخذ هر گونه وجهی از این بابت ممنوع است . لیکن حق سر قفلی پیش بینی شده است ؛ اگرچه همچنان اصل بر عدم وجود حق سر قفلی است و اثبات وجود آن بر عهده مستأجر است .
  4.  چنان چه قرارداد اجاره مشمول قانون روابط موجر و مستأجر سال 56 شود ، حتی اگر مکان تجاری بدون دریافت حق سر قفلی واگذار شود ، پس از اتمام مدت قرار داد مستأجر مستحق حق کسب و پیشه می شود .
  5. میزان کسب و پیشه به تعداد مشتریان محل و کسب و رونق دارد ، در حالی که میزان سرقفلی بستگی به موقعیت و کیفیت بنا دارد .
  6.  طبق قانون روابط موجر و مستأجر 1356 ، موجر مکلف است در زمان تخلیه ی ملک از سوی مستأجر مبلغی را با توجه به سنوات کار و فعالیت مستأجر ، موقعیت ملک ، شغل مستأجر ، مساحت ملک ، میزان اجاره بهای ماهیانه ، هزینه هایی که مستأجر برای بهتر کردن ملک انجام داده و نوع بنا ، به مستأجر پرداخت کند ولو مستأجر در زمان انعقاد اجاره مبلغی را تحت این عنوان به موجر نپرداخته باشد ؛ در حالی که ریشه حق سر قفلی اصولاً پرداخت مبلغی در زمان انعقاد اجاره به موجر است .

دادخواست الزام به تنظیم سند صلح حق کسب و پیشه:

تا قبل از تصویب قانون روابط موجر و مستأجر 1376 ، هر شخص با اذن مالک ملک تجاری ، تحت هر عنوانی اعم از اجاره ، صلح منافع و یا هر عنوان دیگر اقدام به تصرف ملک می کرد ، مشمول مقررات قانون روابط موجر و مستأجر سال 1356 می شد و دارای حق کسب و پیشه می شد . این حق با اتمام مدت اجاره نیز از بین نمی رفت و معتبر بود . اشخاصی که به استناد قانون فوق ، دارای حق کسب و پیشه شده اند و تا کنون سند رسمی صلح حق کسب و پیشه به نام آنها تنظیم نشده است ، می توانند با اثبات رابطه استیجاری خود با مالک ملک ، تقاضای الزام به تنظیم سند صلح حق کسب و پیشه را طرح کنند . الزام به تنظیم سند صلح حق کسب و پیشه ، حتماً می بایست با دادخواست الزام به تنظیم سند اجاره تقدیم شود و بدون تنظیم سند رسمی اجاره ، تنظیم سند رسمی صلح حق کسب و پیشه ، موضوعیت ندارد .

 

اجرای رأی الزام به تنظیم سند صلح حق کسب و پیشه :

دادگاه پس از رسیدگی ، اقدام به صدور حکم می کند و پس از قطعیت آن با صدور اجراییه به محکوم علیه ابلاغ می کند . در صورت استنکاف وی از تنظیم سند رسمی صلح سرقفلی و یا حق کسب و پیشه ، نماینده دادگاه با حضور در دفتر خانه از طرف مستأجر سابق ، سند صلح سرقفلی را امضا می کند .

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر ، قبل از طرح دادخواست یا دفاع در دعوی و اخذ مشاوره از وکیل ملکی با ما تماس بگیرید . تلفن تماس : 09123939759

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *