الزام به تحویل مورد اجاره به مستأجر

الزام به تحویل مورد اجاره به مستأجر : الزام به تحویل مورد اجاره به مستأجر : مطابق با ماده 476 قانون مدنی ، موجر باید عین مستأجره را تسلیم مستأجر کند و در صورت امتناع ، موجر اجبار می شود و در صورت تعذر اجبار ، مستأجر خیار فسخ دارد .

الزام به تحویل مورد اجاره به مستأجر

دادخواست الزام  به تحویل مورد اجاره به مستأجر

لازمه ی دادخواست الزام به تحویل مورد اجاره به مستأجر ، وجود قرارداد اجاره بین موجر و مستأجر و تاریخ مشخص برای تحویل مورد اجاره است . چنان چه زمان موعد تحویل ملک فرارسد و ملک ، تحویل مستأجر داده نشود ، مستاجر می تواند با مراجعه به دادگاه برای احقاق حق خود ، دادخواست اقدام به تحویل مورد اجاره را مطرح کند .

دادگاه پس از صدور رأی قطعی اقدام به صدور اجراییه به موجر می کند ؛ اگر موجر به اختیار خود ملک را تحویل ندهد ، ملک توسط دادگاه با اجبار به تصرف مستأجر ، قرار می گیرد و در صورتی که امکان تحویل ملک به مستأجر وجود نداشته باشد ، مستأجر حق فسخ قرارداد را دارد و اگر نخواهد قرارداد را فسخ کند ، می تواند برای اجرت المثل منافع به موجر که غاصب منفعت وی می باشد ، رجوع کند .

چنانچه در قرارداد اجاره برای تأخیر موجر در تحویل مورد اجاره ، خسارتی تعیین شود ، مستأجر می تواند در دادخواست ، خسارت تأخیر در انجام تعهد از سوی موجر را تا روز تقدیم دادخواست ، مطالبه کند .

از بین رفتن مورد اجاره و اثر آن در قراداد اجاره

 

چنان چه به دلایلی مانند آتش سوزی یا زلزله ، ملک مورد اجاره از بین برود ، اجاره نامه منفسخ می شود ؛ ولی هر گاه شخص موجر یا دیگری سبب تلف مال شود ، اثری در عقد اجاره ندارد و مستأجر می تواند بر طبق قواعد مسئولیت مدنی ، به شخص رجوع کرده و اجرت المثل بگیرد .

تأثیر امتناع از تحول مورد اجاره در پرداخت اجاره :

مستأجر می تواند تا زمانی که مورد اجاره ، تحویل او داده نشده است ، از پرداخت اجاره بها خودداری کند .

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر ، قبل از طرح دادخواست یا دفاع در دعوی و اخذ مشاوره از وکیل ملکی با ما تماس بگیرید . تلفن تماس : 09123939759

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *