نکات و توضیحاتی چند در رابطه با حقوق بشر اسلامی

نکات و توضیحاتی چند در رابطه با حقوق بشر اسلامی : امروزه فریاد حمایت از حقوق بشر شغل رایج مدعیان زیادی است که عملکرد و نظام فکری بسیاری از این مدعیان هیچ گونه نسبتی با حقوق بشر ندارد ، اما اسلام از ۱۴ قرن پیش در مورد حقوق و آزادی های مختلف بشر تئوری ها و ایده هایی را مطرح کرده است که در این مقاله کوتاه و مختصر پاره ای از مهم ترین تئوری های حقوق بشر اسلامی مورد بررسی قرار می گیرد .

تساوی حقوق زن و مرد و نژادهای مختلف

آیه ۱۳ سوره حجرات که در این آیه خداوند می فرماید ای مردم ما شما را از یک زن و مرد آفریدیم و تفاوت هایی که در میان شما از حیث قبیله و ملیت نهادیم برای آن است که شناسایی افراد از یکدیگر میّسر باشد و بدانید که ارزشمند ترین شما نزد خدا پرهیزکارترین شماست ، در ماده ششم قانون حقوق بشر اسلامی که تمامی مواد آن بر حسب آیات و روایات تدوین شده نیز این موضوع بیان گردیده است .

حقوق بشر اسلامی

حق مالکیت تمامی افراد در جامعه

ماده ۲۵ قانون حقوق بشر اسلامی بر اساس آیه ۳۲ سوره نساء مقرر می دارد : هر انسانی حق کسب مشروع اعم از کشاورزی و صنعتی و بازرگانی و غیره بدون احتکار یا خیانت و وارد کردن ضرر به خود یا دیگران خواه به طور مستقیم یا غیر مستقیم دارد .

حمایت از حقوق کارگران

پیامبر اسلام (ص) درباره کارگران و پرداخت حقوق آنان می فرمایند : هرکس در پرداخت دستمزد به کارگری ستم کند خداوند بهشت را بر او حرام می کند ، ماده ۲۱ قانون حقوق بشر اسلامی نیز بر همین اساس مقرر نموده : کار حق هر انسانی است و برای دولت و جامعه تکلیف است که ایفاء و اجرای این حق را برای تمام کسانی که توانایی انجام کاری را دارند تضمین نماید .

نگاه مثبت و قانونمند به رشد اقتصادی

در اسلام به دارایی‌ های مادی به عنوان ابزاری برای احیای ارزش ها و رشد و تعالی مادی و معنوی انسان با دید مثبت توجه شده است ، قرآن کریم از مال و ثروت به عنوان “خیر” یاد کرده است و برای حفظ مال و جلوگیری از تضییع آن قوانین گوناگونی وضع نموده است .

در بین بخش های گوناگون فقه و حقوق شیعه که بالغ بر ۶۰ فصل می باشد ۲۵ بخش از آن به قانون گذاری در مورد اموال و دارایی ها و چگونگی کسب و حفظ و نگهداری آن اختصاص یافته است ، از جمله می‌توان به بخش‌های : عطیه ، دین ، رهن ، حجر ، ضمان ، کفالت ، صلح ، شرکت ، مضاربه ، ودیعه ، عاریه ، مزارعه ، مساقات ، اجاره ، زکات ، خمس ، وکالت ، شفعه ، وصایا ، غصب و … اشاره نمود ، که این حجم از موارد حقوقی در قوانین اسلام بیانگر مهم بودن مسئله مال و ضرورت جلوگیری از هدر رفتن سرمایه های مادی در نظر اسلام می باشد و می توان گفت با آنکه وابستگی به مال و ثروت در مکتب اسلام مذموم است اما تضییع و اسراف و تبذیر آن نیز به شدت نکوهش شده است .

امید شاه مرادی – مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.