نکاتی پیرامون حقوق درمانی در بیمارستان

نکاتی پیرامون حقوق درمانی در بیمارستان : بیمار از لحظه ورود به بیمارستان با توجه به وضعیتی که دارد در درجه اول از اهمیت قرار می گیرد و کادر درمان بیماران را نه ارباب رجوع بلکه شخصی می دانند که بیمارستان را تنها ملجاء خود انتخاب کرده و جهت تامین سلامت خویش به آن جا پناه آورده است و باید علاوه بر حفظ حقوق شهروندی مراجعه کننده ، حقوق خاصی تحت عنوان حقوق بیمار ( یا حقوق درمانی ) در نظر گرفته و اجرا شود که در صورت نقض این حقوق عکس العمل های قانونی نیز در پی خواهد داشت ، در این مقاله نیز سعی بر آن شده تا اشخاص با حقوق درمانی خویش آشنا شوند .

حقوق درمانی در بیمارستان

حقوق بیمار نسبت به پزشک

  1. روش درمان و دسترسی به پزشک : اطلاع از روش های تشخیصی و درمانی و نقاط قوت و ضعف هر روش و عوارض احتمالی آن، تشخیص بیماری و کلیه اطلاعات تاثیر گذار در روند تصمیم گیری بیمار باشد ، همچنین نام و رتبه حرفه ای گروه پزشکی از جمله پزشک ، پرستار و ارتباط حرفه ای آن ها با یکدیگر باید به اطلاع بیمار برسد . نحوه ی دسترسی به پزشک معالج و اعضای اصلی گروه پزشکی مراقب از مهم ترین حقوق بیماران است.
  2. حفظ اسرار بیمار توسط پزشک : وضعیت خاصی که در بیماران حادث می گردد که ممکن است نتوانند از حریم خصوصی خویش مراقبت نمایند و در این موارد پزشک وظیفه دارد به عنوان امین ، حافظ اسرار بیمار باشد .
  3. پزشک مرد هنگام معاینه بیمار زن باید همراهی یکی از پرسنل زن بیمارستان یا همراه بیمار که زن باشد را داشته باشد ، در غیر اینصورت بیمار می تواند از فرآیند معاینه ، ممانعت نماید .
  4. بر اساس بخش نامه ای که با عنوان انطباق امور اطاق عمل ، رادیولوژی ، تزریقات ECG با موازین شرع مقدس اسلام ، که در سال ۱۴۶۷ ابلاغ و اجرایی شده است ؛ می بایست کادر همگن در بخش اقدامات پزشکی ، پرستاری و پاراکلینیک وجود داشته باشد .
  5. اخذ هرگونه هزینه اضافی از جمله هزینه ویزیت مجدد جهت رویت نتیجه آزمایش و … ممنوع می باشد . به عبارت دیگر رعایت تعرفه های پزشکی حق بیمار می باشد .

همچنین بخوانید در : شکایت از پزشک

لزوم اخذ رضایت

با وجود آنکه مطابق مواد ۴۹۵ و۴۹۷ قانون مجازات اسلامی ، اخذ رضایت بیمار و در موارد ضروری ولی بیمار لازم است لیکن در آیین نامه ی قانون خودداری از کمک به مصدومین و رفع مخاطرات جانی ، با بیان مصادیق فوریت های پزشکی ، علاوه بر آنکه تمامی مراکز دولتی و خصوصی را مکلف به پذیرش بیماران مشمول فوریت نموده ، لزوم انجام اقدامات فوری جهت درمان صورت می پذیرد ، البته در مواردی اخذ رضایت ضروری نیست که در صورت عدم اقدام اورژانسی بیمار زمان طلایی حیات خویش را از دست دهد ، لذا در این صورت عمل پزشک ، غالباً با قصد احسان محسشوب می گردد .

در پایان خوانندگان گرامی جهت کسب مشاوره حقوقی و اطلاعات بیش تر از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت با نگارنده این مقاله ، امید شاه مرادی وکیل پایه یک دادگستری تماس حاصل نمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *