آموزش نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری

چگونه شکایت خود را در دیوان عدالت اداری مطرح کنیم؟ ممکن است به علت برخی از شرایط و جهات حقوقی نیاز به شکایت در دیوان عدالت اداری داشته باشید.

شکـایت در دیـوان عـدالت اداری با نحوه شکایت در دادگاه های عمومی متفاوت است و به صورت الکترونیکی و با ثبت نام در سامانه ساجد صورت می گیرد. تمامی قوانین مربوط به نحوه شکایـت در دیـوان عدالـت اداری در قانون دیوان عدالت اداری ذکر شده اند. با وکیل شاه مرادی همراه باشید تا کلیات حاکم بر شکایت در دیوان عدالت اداری را فرا بگیرید.

نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری

آدرس دیوان عدالت اداری بر روی نقشه

موارد طرح شکایـت در دیـوان عـدالت اداری

پیش از هر چیزی باید به این سوال پاسخ داده شود که در چه شرایطی می توان مبادرت به طرح شکـایت در دیـوان عـدالت اداری نمود. این موارد بر طبق قانون فوق عبارتند از:

  • رسـیدگـی به شکایات، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی از تصمیمات و اقدامات واحدهای دولتی (وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شرکت های دولتی و شهرداری ها، سازمان تامین اجتماعی، تشکیلات و نهادهای انقلابی و موسسات وابسته به آنها) و همچنین تصمیمات و اقدامات ماموران واحدهای مذکور و امور راجع به وظایف آن ها.

  • رسیدگـی به اعتراضات و شکایات از آرا و تصمیمات قطعی هیات های رسیدگی به تخلفات اداری و کمیسیون هایی مانند کمیسیون های مالیاتی، هیات حل اختلاف کارگر و کارفرما و همچنین آراء کمیسیون موضوع ماده صد قانون شهرداری ها منحصراً از حیث نقض قوانین و مقررات یا مخالفت با آنها.

  • رسـیدگی به شکایات قضات و مشمولان قانون مدیریت خدمات کشوری و سایر مستخدمان واحدها و موسسات مذکور در پاراگراف های فوق و مستخدمان موسساتی که شمول این قانون نسبت به آنها محتاج ذکر نام است اعم از مسئولین کشوری و لشکری از حیث تضییع حقوق استخدامی.

  • رسیـدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات اشخاص حقیقی یا حقوقی در خصوص آیین نامه ها و سایر نظامات و مقررات دولتی، شهرداری ها، موسسات عمومی غیر دولتی در مواردی که مقررات ذکر شده به علت مغایرت با شرع یا قانون و یا عدم صلاحیت مرجع مربوط یا تجاوز یا سوء استفاده از اختیارات یا تخلف در اجرای قوانین و مقررات یا خودداری از انجام وظایفی که موجب تضییع حقوق اشخاص می شود.

نحوه شکایت در دیوان عدالت اداری

شکایت در دیوان عدالت اداری بر خلاف گذشته دیگر به صورت حضوری یا پست سفارشی امکان پذیر نیست بلکه باید در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری به نشانی sajed.divan-edalat.ir ثبت نام و سپس شکایت خود را ثبت کنید.

برای ثبت شکـایت در دیـوان عـدالت اداری لازم است متقاضی در سامانه ثنا ثبت نام انجام داده و احراز هویت نموده باشد. سپس با استفاده از رمز عبور سامانه ثنا ، فرایند ثبت نام در سامانه ساجد دیوان عدالت اداری به صورت مرحله ای انجام می شود. رسیدگی به شکایت بعد از پرداخت هزینه مورد نظر صورت می گیرد. پرداخت هزینه نیز در همین سامانه امکان پذیر است.

امکان ثبت شکایت توسط ثالث، ورود ثالث یا اعتراض ثالث و همچنین اعاده دادرسی در دیوان عدالت اداری نیز وجود دارد.

مراحل شکایت در دیوان عدالت اداری

  1. در مرورگر کامپیوتر خود عبارت ثبت شکایت دیوان عدالت اداری را جستجو کنید و بر روی اولین سایت موجود در صفحه اول گوگل وارد شوید.
  2. با درج نام کاربری و رمز عبور، ثبت نام در سامانه را آغاز کنید.
  3. برای تکمیل ثبت نام باید اطلاعات لازم را در سامانه مورد نظر وارد نمایید. برای هر کدام از اطلاعات یک فیلد مشخص وجود دارد.
  4. پس از تکمیل فرم ثبت نام باید مجددا به سامانه ساجد به نشانی sajed.divan-edalat.ir وارد شده و نام کاربری ( کد ملی ) و رمز عبور دریافت شده را به همراه حاصل جمع اعداد در کادر مورد نظر وارد نمایید. شما هم اکنون می توانید اطلاعات لازم و خدمات دیوان عدالت اداری را در کادرهای رنگی مشاهده کنید.
  5. گزینه ثبت درخواست را با توجه به ماده مورد نظر انتخاب کنید به عنوان مثال باید گزینه مناسب با اعاده دادرسی یا اعتراض ثالث و … را انتخاب نمایید تا فرم مربوطه را دریافت کنید. این فرم را تکمیل کرده و نوبت رسیدگی دریافت نمایید.
  6. همه اطلاعات را ذخیره کنید تا برای اطلاع از روند رسیدگی به درخواست خود از آن ها استفاده نمایید.
  7. باتوجه به تخصصی بودن امور در دیوان عدالت اداری بهتر است برای این موضوع از وکیل حرفه ای کمک بگیرید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *