مشاور حقوقی تخریب % تخصصی

مشاور حقوقی تخریب : از لحاظ لغوی ، واژه تخریب مصدر متعدّی باب تفعیل و به معنی نابود کردن می باشد ، در عمل نیز یکی از مصادیق این جرم ، که معمولاً در غالب نظام های حقوقی به طور خاص به آن پرداخته می شود تخریب به وسیله سوزاندن است که غالباً علاوه بر ایجاد خسارات سنگین تر موجب ترس و وحشت بیشتری نیز می‌گردد . در مواجهه با جرم مذکور جهت احقاق حق و جلوگیری از تضییع آن ، پیشنهاد می گردد از وکیل تخریب که آگاه به قوانین مربوطه می باشند ، بهره مند گردید .

اهمیت اموال اشخاص در قانون اساسی

علی رغم تاکید قانون اساسی بر مصون ماندن اموال اشخاص از تعرض ( اصل ۲۲ ) و محترم بودن مالکیت شخصی ( اصل ۴۷ ) ، که در اصل ۴۴ قانون اساسی آن را به حق موجب رشد و توسعه اقتصادی کشور دانسته است ، لیکن قانونگذار ایران تعریفی ازجرم تخریب ارائه نداده است و تنها به ذکر مصادیق آن در قوانین مختلف بسنده کرده است .

مشاور حقوقی تخریب

تفاوت نابود کردن با خسارت وارد آوردن

نابود کردن یا خسارت وارد آوردن به مال متعلق به غیر رکن مادی جرم تخریب را تشکیل می دهد ، تفاوت بین این دو از آن جهت است که نابود کردن به مفهوم از بین بردن کلی مال است در حالی که خسارت زدن عبارت است از صدمه زدن به مال بدون از بین بردن کل آن مال . تذکّر این نکته ضروری است که نابود کردن با خسارت زدن به مال با توجه‌ به طبیعت و ماهیت آن مال تعیین می گردد به عنوان مثال شکستن پای یک اسب مسابقه نابود کردن آن محسوب می شود لیکن شکستن پای گوسفند ایراد خسارت تلقی می گردد چرا که گوسفند با پای شکسته نیز منافعی دارد ، البته در هر دو حالت عمل مرتکب مشمول مقررات کیفری تخریب می شود .

فعل یا ترک فعل بودن تخریب

هرچند عنصر مادی در تخریب غالباً به صورت فعل مثبت صورت می گیرد ولی تصور تحقق این جرم به صورت ترک فعل نیز ممکن می باشد برای مثال باغبانی که عمداً با آبیاری نکردن یک باغ موجب خشک شدن درختان و گل های آن باغ را فراهم آورد ، مرتکب جرم تخریب از طریق ترک فعل شده است .

لزوم اثبات خسارت فیزیکی

برای آنکه جرم تخریب محقق گردد بایستی به مال مذکور خسارت فیزیکی وارد شده باشد به همین جهت ، چنانچه مرتکب باعث کاهش ارزش مال گردد بدون آنکه خسارت فیزیکی وارد آورده باشد ، جرم تخریب واقع نمی گردد .البته لازم به ذکر است که تشخیص ورود خسارت به مال ، با توجه به ماهیت آن مال ، با توجه به عرف تعیین می گردد .

خسارت غیر مستقیم و تحقق جرم تخریب

چنانچه بین رفتار مرتکب و ورود خسارت یا نابودی مال متعلق به دیگری رابطه سببیت وجود داشته باشد ، شخص مذکور را می توان تحت عنوان تخریب عمدی اموال مورد تعقیب کیفری قرار داد ، هرچند که ورود خسارت از ناحیه شخص مذکور ، به طور غیر مستقیم واقع شده باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *