مشاوره حقوقی تصادف منجر به جرح و مجازات قانونی آن

مشاوره حقوقی تصادف منجر به جرح و مجازات قانونی آن : شاید برای شما هم قدری تعجب برانگیز باشد که چرا وکلا باید در پرونده های مربوط به تصادفات رانندگی نیز وارد شوند! تصادفات رانندگی در اغلب موارد هرچند یک جرم عمد به حساب نمی آید اما در زمره جرائم شبه عمد است و برخی از جرائم مرتبط با آن از جمله فرار از صحنه تصادف یا رانندگی بدون گواهینامه از جرائم کیفری به حساب می آیند.

به همین علت است که در برخی از موارد ناگزیر هستیم به وکیل تصادف مراجعه نموده و مشاوره حقوقی لازم را از ایشان در زمینه تصادفات رانندگی دریافت نماییم . در این مقاله مطالب مرتبط با تصادفات رانندگی و آن چه که شما را ملزم می کند تا به وکیل تصادفات رانندگی مراجعه نمایید را بیان خواهیم کرد.

تصادف منجر به جرح

انواع تصادف

تصادف ها به سه دسته ذیل تقسیم می شوند:

  • تصادف شامل خسارت به خودرو طرفین یا سایر اموال موجود در محل
  • تصادف جرحی
  • تصادف منجر به فوت

مشاوره حقوقی تصادف منجر به جرح : تصادف منجر به خسارت مالی را می توان بدون مراجعه به دادگاه و مراجع قضایی رفع و رجوع کرد اما سایر تصادفات رانندگی که منجر به حرج یا منجر به فوت می شوند باید در مراجع کیفری مورد بررسی واقع شوند.

البته طرفین تصادف می توانند در خصوص این مسائل نیز با یکدیگر توافق نمایند اما طبق قانون لازم است تا برخی از پروسه های قانونی در خصوص هر کدام از آن ها سپری گردد. مسائلی همانند نداشتن بیمه شخص ثالث، فرار از صحنه تصادف و تصادف توسط راننده ای که مجوز رانندگی با وسیله نقلیه مورد نظر را نداشته است مهمترین مسائلی می باشند که با ایجاد چالش در روند رسیدگی به جریان تصادف همراه هستند.

پرداخت دیه از صندوق تامین خسارت های بدنی

در گذشته هرگاه راننده مقصر از صحنه تصادف فرار می کرد یا بیمه شخص ثالث نداشت فرد آسیب دیده در تصادف نمی توانست به راحتی حق و حقوق خود را از او بستاند اما امروزه صندوق تأمین خسارت های بدنی به کمک این اشخاص آمده و مبادرت به پرداخت دیه و خسارات ناشی از تصادف می کند اما راننده مقصر در برابر این نهاد مسئول شناخته می شود و باید هزینه های پرداختی را به این صندوق واریز نماید در غیر این صورت تحت پیگرد قضایی و قانونی قرار خواهد گرفت.

فرار از صحنه تصادف

یکی از بدترین جرائمی که دامن گیر برخی از راننده های جوان کشور شده است فرار از صحنه تصادف منجر به فوت می باشد. تصادفات رانندگی در قانون مجازات اسلامی زمانی است که ناشی از عدم مهارت، بی مبالاتی و عدم دقت در رانندگی باشد که در این صورت جرم محسوب می شود و با توجه به اینکه منجر به چه خساراتی شده است مجازات های مختلفی را دارد .

هر گاه مصدوم در تصادفات رانندگی احتیاج به کمک فوری داشته و راننده با وجود امکان رساندن مصدوم به مراکز درمانی و یا استمداد از مأمورین انتظامی از این کار خودداری کند و یا به منظور فرار از تعقیب، محل حادثه را ترک و مصدوم را به همان حالت رها کند حسب مورد به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامی برای آن نوع تصادف و خسارت محکوم خواهد شد و دادگاه نمی‌تواند در این مورد تخفیف قائل شود.

تصادف و نداشتن گواهینامه

رانندگی بدون گواهینامه حتی اگر به تصادف منجر نگردد جرم است و باعث محرومیت فرد از برخی حقوق اجتماعی می شود. حال اگر گواهینامه نداشته باشید و تصادف کنید و مقصر هم باشید، شرکت بیمه وظیفه دارد که بر اساس قانون، خسارت زیان دیده تصادف رانندگی را پرداخت کند.

اما نکته ای که در مشاوره حقوقی تصادف منجر به جرح باید به آن توجه کنید این است که به دلیل نداشتن گواهینامه، شرکت بیمه بعداً خسارتی را که پرداخت کرده بود از شما پس می گیرد و در اغلب موارد تعداد این قسط ها و مبلغ آن ها بسیار زیاد است.

اگر راننده بدون گواهینامه مقصر حادثه باشد و خود شخص آسیب ببیند، به دلیل نداشتن گواهینامه دیه یا غرامتی به او پرداخت نخواهد شد. همه این موارد و رسیدگی به مسائل فوق در مراجع قضایی باعث می شود تا مراجعه به وکیل تصادف از اهمیت فوق العاده زیادی برای برخی از افراد برخوردار باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *