مستمری بعد از فوت

مستمری بعد از فوت : حقوق کارمندان دولت پس از فوت آنها جزء داراییشان محسوب نمی شود ؛ اما به بازماندگان آنها تعلق می گیرد . به عبارت بهتر ، مستمری کارکنان دولت و حقوق ناشی از قانون تأمین اجتماعی و بیمه عمر ، جزء ترکه و اموال متوفی محسوب نمی شود و تابع احکام ارث نیست و تقسیم آن نیز تابع احکام ارث نخواهد بود .

اما با توجه به قوانین و مقررات خاص ، این مستمری به جهت تأمین هزینه زندگی بازماندگان درجه یک از طبقه اول متوفی مانند همسر و فرزندان او ، پرداخت می شود . مشاوره با وکیل حقوقی .

قواعدی که بر مستمری بازماندگان کارکنان دولت اعمال نمی شود عبارت است از :

مستمری بعد از فوت

عدم تعلق مالیات بر ارث

طبق بند 1 ماده 24 قانون مالیات های مستقیم ، مالیات بر ارث به حقوق کارمندان دولت تعلق نمی گیرد .

عدم پرداخت دیون متوفی از این مستمری

بدهی های متوفی از مستمری و حقوق او پرداخت نمیشود .

عدم پرداخت ثلث مورد وصیت متوفی از مستمری

چنانچه متوفی به میزان یک سوم از اموال خود را وصیت کرده باشد ، این مقدار ( ثلث وصیت ) از مستمری بازماندگان او کسر نمی شود .

چگونه بعد از فوت حق بیمه تأمین اجتماعی به ارث می رسد :

حقوق ناشی از تأمین اجتماعی نیز ، جزء میراث متوفی محسوب نمی شود و بین همسر و فرزندان و پدر و مادر متوفی تقسیم می شود .

میزان سهم هر یک از خویشان متوفی از بیمه تأمین اجتماعی :

مطابق با ماده 83 قانون تأمین اجتماعی ، سهم همسر بیمه شده متوفی 50 درصد و سهم فرزند بیمه شده تا 25 درصد و سهم هر یک از پدر و مادر متوفی تا 20 درصد مقرر شده است و در صورت فوت هر یک از این مستمری بگیران سهم او به سایرین تعلق می گیرد و به وراث مستمری بگیر فوت شده تعلق نمی گیرد .

چگونه بعد از فوت حق بیمه عمر به ورثه می رسد ؟

در تحلیل ماهیت بیمه عمر در مستمری بعد از فوت باید گفت ، قرارداد بیمه عمر یک قرارداد معلق در اثر است و اشخاص ذینفع زمانی مستحق آن می شوند که بیمه گذار فوت کرده باشد . تفاوت حقوق ناشی از بیمه عمر با بیمه ناشی از تأمین اجتماعی و مستمری کارکنان دولت در آن است که ، در بیمه عمر اشخاص ذینفع میتوانند غیر از بستگان درجه یک باشند و بیمه گذار می تواند در قرارداد ، فردی غیر از وراث را به عنوان ذینفع انتخاب کند .

میزان سهم شخص ذینفع در قرارداد بیمه عمر :

توزیع حقوق ناشی از قرارداد بیمه عمر ، تابع مفاد قرارداد بین شرکت بیمه و بیمه گذار خواهد بود . چنانچه وضعیت خاصی نسبت به میزان سهم هر یک مشخص نشده باشد ، سهم اشخاص ذینفع به صورت مساوی خواهد بود .

مشاوره با ما :

تلفن تماس : 09123939759

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *