100% مراحل تقسیم ارث

مراحل تقسیم ارث : یکی از آثار مرگ و میر افراد، انتقال اموال و دارایی آن ها در قالب ارثیه به وراث است. منظور از دارایی در این مقوله، دارایی مثبت و منفی است بدین صورت که حتی بدهی های فرد نیز به عنوان دارایی منفی به وراث منتقل شده و پرداخت آن ها بر دریافت سهم الارث ارجحیت دارد.

باتوجه به اینکه در دنیای امروز، بسیاری از امور از جمله تقسیم ارث به صورت کاملاً قانونی درآمده اند بنابراین باید مراحل تقسیم ارث را در خصوص این موضوع رعایت کنید. در این مقاله سعی شده است تا تمام مراحل تقسیم ارث به صورت دقیق و کاملاً شفاف ارائه گردد. پیشنهاد می کنیم با مطالعه این مقاله وکیل تقسیم ارث را همراهی کنید.

مراحل تقسیم ارث

طبقات تقسیم ارث

پیش از اینکه به بررسی مراحل تقسیم ارث بپردازیم باید با طبقات تقسیم ارث آشنا شویم چرا که تقسیم اموال باقی مانده از مورث باتوجه به طبقات ارث صورت می گیرد. بدین صورت که اگر حتی یکی از اعضای طبقه اول زنده باشد تمام افراد طبقات بعدی را از ارث محروم می کند. این قاعده در خصوص طبقات بعدی نیز رعایت می گردد. طبقات ارث باتوجه به متون فقهی و قانون مدنی عبارتند از:

طبقه اول

  • وراث درجه اول از طبقه اول: پدر و مادر و فرزندان
  • وراث درجه دو از طبقه اول: اولاد اولاد یا همان نوه های متوفی

طبقه دوم

  • وراث درجه اول از طبقه دوم: پدربزرگ و مادربزرگ و خواهر و بردار
  • وراث درجه دوم از طبقه دوم: اجداد پدری و مادری به همراه فرزندان خواهر و بردار

طبقه سوم

  • وراث درجه اول از طبقه سوم: عمو و عمه و دایی و خاله
  • وراث درجه دوم از طبقه سوم: فرزندان عمو و عمه و دایی و خاله

نکته: همسر متوفی در طبقات ارث قرار نمی گیرد و تنها فردی است که باتوجه به سببی بودن ارتباط او با متوفی از ارث بهره مند می شود. لازم به ذکر است در مراحل تقسیم ارث، ابتدا سهم همسر اعمال می شود و سپس به سایر طبقات توجه می گردد.

مراحل مختلف تقسیم ارث

برای اینکه سهم الارث خود را از مورث دریافت کنید باید تمام مراحل ذیل را طی نمایید :

  • در ابتدا می بایست اقدام به اخذ گواهی انحصار وراثت نمایید . این گواهی از طریق شورای حل اختلاف آخرین محل اقامتگاه متوفی صادر می شود . گواهی انحصار وراثت برای ورثه یا هر فردی که به نحوی در اموال متوفی دارای سهم یا نفع است لازم می باشد . همچنین شما برای انجام امور حقوقی در ادارات دولتی و دفاتر اسناد رسمی بانک ها و … به انحصار وراثت نیاز دارید. تحریر و تقسیم ترکه نیز به اخذ گواهی تصدیق انحصار وراثت نیاز دارد .
  • تقسیم ترکه ممکن است به توافق میان افراد صورت گیرد بدین صورت که هرکسی سهم خاصی را برداشته و رضایت خود را نسبت به سهم الارث مقرر اعلام نماید در غیر این صورت باید برای تشخیص حدود سهم الارث و مالکیت بر آن به دادگاه مراجعه کنند.
  • در صورتی که افراد درخواست تقسیم ترکه را نزد مقام قضایی ببرند نیاز به گواهی انحصار وراثت دارند. با طرح دادخواست تحریر ترکه میزان ترکه متوفی به درستی مشخص می شود تا وراث و ذینفعان اجازه تصرف داشته باشند.
  • نکته ای که در این زمینه مطرح می شود این است که نقل و انتقال اموال (ترکه) بدون رضایت طلبکاران و سایر ذینفعان (همانند همسر متوفی) غیر نافذ است و بعد از تقسیم ترکه امکان نقل و انتقالات بدون رضایت سایر وراث و ذینفعان امکان پذیر خواهد بود.
  • دادگاه نسبت به تعیین سهم هرکدام اقدام می کند و این کار را بعد از پرداخت سهم طلبکاران انجام می دهد.
  • قبل از تقسیم ترکه مهریه زن و سهم الارث او پرداخت می شود.
  • برخی از اموال مشاع بوده و میان وارثین به شراکت تقسیم می شود. در این خصوص قوانین مربوط به فروش ملک مشاع یا افراز مال مشاعی بر آن ها جریان پیدا می کند و در برخی از موارد نیز مشمول حق شفعه می شود.

مراحل تقسیم ارث در واقعیت، آنقدرها هم که به نظر می رسد ساده نیست بنابراین بهتر است در این زمینه به وکیل تقسیم ارث مراجعه نمایید. مشاوره حقوقی در زمینه تقسیم ارث نیز می تواند کمک شایان توجهی به شما برای رفع ابهامات موجود نماید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *