مراحل استرداد جهیزیه شامل چه مواردی است ؟

برای استرداد جهیزیه چه مراحلی را باید طی کنیم ؟ با توجه به اینکه لیست آن ( سیاهه ) را در اختیار دارید یا خیر می تواند بسیار راحت یا بسیار دشوار و پردردسر باشد. منظور ما از لیست جهیزیه، لیست اموالی است که از طریق زن یا خانواده وی در زمان ازدواج و تشکیل زندگی مشترک و در قالب نام و عنوان جهیزیه، وارد زندگی زوجین شده . و لیست آن ها به امضای طرفین و دو شاهد رسیده است.

همانطور که پیداست منظور ما از لیست جهیزیه، لیستی که بعد از درخواست استرداد تهیه می شود نمی باشد. البته اگر این لیست به موافقت زوج برسد باز هم شرایط استرداد جهیزیه را تسهیل می کند. اما در اغلب موارد شاهد وقوع تنش هایی میان زوجین در زمان استرداد جهیزیه هستیم. در این مقاله مراحل استرداد جهیزیه بدون سیاهه ( لیست اقلام ) و با سیاهه را تشریح می کنیم.

مراحل استرداد جهیزیه

مراحل استرداد جهیزیه بدون سیاهه

برای این کار پس از مراجعه به وکیل استرداد جهیزیه ، باید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کرده و درخواست استرداد جهیزیه بدهید. البته اصولاً این درخواست زمانی مطرح می شود که زوج به درخواست زن مبنی بر استرداد عرفی جهیزیه پاسخ منفی می دهد . و زن را ملزم می کند تا به مراجع قضایی مراجعه نماید.

اگر زن ادعا می کند برخی از اقلام متعلق به اوست و مرد انکار می کند با توجه به اینکه امور منفی قابلیت اثبات ندارد. این زن است که باید تعلق داشتن اموال یا برخی از آن ها را در قالب جهیزیه اثبات نماید. بنابراین همانطور که پیداست مراحل استرداد جهیزیه بدون سیاهه می تواند بسیار پردردسر و تنش برانگیز باشد.

مراحل استرداد جهیزیه با سیاهه

اگر در قباله نکاح و یا در یک سند رسمی یا عادی که به امضای طرفین و دو فرد دیگر رسیده است لیست اقلام و وسایلی که توسط زوجه در قالب جهیزیه به منزل زوج آورده شده است را داشته باشید. می توانید با دردسرهای کمتری مبادرت به استرداد جهیزیه نمایید. در این شرایط اگر زوج به اظهارنامه بی تفاوت بود می توانید به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه کنید. و دادخواست خود را مبنی بر استرداد جهیزیه و ضمیمه کردن سیاهه تنظیم نمایید.

در این شرایط اگر زوج ادعایی خلاف لیست سیاهه دارد باید آن را اثبات نماید در غیر این صورت دادگاه حکم به استرداد جهیزیه را صادر می نماید. در وهله اول زوجه می تواند شخصاً برای استرداد جهیزیه اقدام نماید. اما اگر زوج مانع وی شد اجرائیات وارد عمل شده و در راستای استرداد جهیزیه و انتقال اقلام مذکور در حکم صادره مبادرت به اجرای حکم می کنند.

نکات مهم

  • شما صرفاً باید اقلامی را بردارید که در لیست جهیزیه ( سیاهه ) ذکر شده اند.
  • اگر برخی از اقلام جهیزیه از بین رفته اند یا با وسال دیگری تعویض شده اند. شما نمی توانید وسایل جدیدتر را به جای وسایل قدیمی که در لیست سیاهه درج شده اند بردارید.
  • زوجه هرگز نمی تواند اجرت المثل ایام تصرف را بابت جهیزیه از زوج درخواست نماید چرا که این وسایل کاملاً مشترک بوده و زن با قصد استفاده تبرعی آن ها را به منزل مرد انتقال داده است مگر اینکه میان آن ها به نحو دیگری توافق شده باشد.
  • سعی کنید انتقال وسایل و استرداد جهیزیه را در حضور دو شاهد یا مامورین کلانتری یا اجرائیات انجام دهید تا خود را از اتهامات احتمالی در آینده مبنی بر سرقت یا برداشتن برخی از وسایل منزل که در سیاهه ذکر نشده اند برهانید.
  • در صورتی که احتمال بروز حادثه ساختگی یا نابود شدن وسایل از جانب زوج را می دهید می توانید تأمین مناسب را در این زمینه از دادگاه و به تبع از همسر خود درخواست نمایید.
  • هزینه های مربوط به استرداد جهیزیه و انتقال آن ها به یک مکان دیگر باید توسط زوجه پرداخت گردد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *