مجازات فرار مالیاتی در قانون ایران

 فرار مالیاتی چیست و چه مجازاتی دارد ؟ قانونگذار ایران در سال ۱۳۸۷ نسبت به مالیات بر ارزش افزوده اقدام به تصویب قانونی تحت عنوان قانون مالیات بر ارزش افزوده نمود در طول جریان قانون سازمان امور مالیاتی کشور نسبت به دعوت اشخاص حقیقی و حقوقی جهت ثبت نام در نظام مالیات بر ارزش افزوده اقدام نمود . مقنن نیز برای اشخاصی که از تکالیف مالیاتی خویش سرباز زنند جرائمی در نظر گرفته است که ذیلاً علاوه بر تعریف مالیات بر ارزش افزوده به شرح مجازات آن می پردارزیم لازم به ذکر است در عرف عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده ، فرار مالیاتی شناخته می شود .

مجازات فرار مالیاتی

مالیات بر ارزش افزوده چیست ؟

مالیات بر ارزش افزوده را با شرح یک مثال ساده تعریف می نماییم : چنانچه فرآیند تولید یک میز را در نظر بگیرید از زمانی که درخت هایی را برای تهیه چوب مورد نیاز قطع می کنند تا زمانی که میز ساخته و در بازار جهت فروش عرضه می گردد ، فرآیندی را طی می کند و در این پروسه ارزش مالی میان چوب تا قیمت تعیین شده برای میز در بازار متفاوت است ، به ما به التفاوت میان ارزش مادی چوب با میز ؛ ارزش افزوده می گویند . دولت به دلیل اینکه زیرساخت های لازم را برای انجام امور فوق ایجاد کرده است خود را در این ارزش افزوده سهیم دانسته و بنابراین مشاغل مرتبط از ابتدای فرآیند تا انتها ، بسته به میزان ارزش افزوده آن می بایست مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمایند .

میزان جریمه عدم پرداخت مالیات بر ارزش افزوده

قانونگذار ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده نسبت به عدم پرداخت مالیات چنین مقرر نموده است که علاوه بر پرداخت مالیات متعلق و جریمه خسارت دیرکرد جریمه ای توسط مودی پرداخت می گردد ؛

  1. عدم ثبت نام مودیان در مهلت مقرر معادل ۷۵ درصد مالیات متعلق
  2. عدم صدور صورت حساب معادله یک برابر مالیات متعلق
  3. عدم درج صحیح قیمت در صورت حساب معادل یک برابر مابه‌التفاوت مالیات متعلق
  4. عدم درج و یا تکمیل اطلاعات صورت حساب معادل ۲۵ درصد مالیات متعلق
  5. عدم تسلیم اظهارنامه از تاریخ ثبت نام یا شناسایی به بعد حسب مورد ۵ درصد مالیات متعلق
  6. عدم ارائه دفاتر یا اسناد و مدارک حسب مورد ۲۵ درصد مالیات متعلق می باشد .

نکته قابل ذکر آن است که :

مقنن تأخیر در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را نیز مطابق ماده ۲۳ قانون فوق‌الذکر مشمول جریمه‌ای معادله دو درصد در ماه نسبت به مالیات پرداخت نشده و مدت تأخیر مقرر نموده است .

امید شاه مرادی – وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *