مجازات فرار از صحنه تصادف

مجازات فرار از صحنه تصادف : تصادفات رانندگی یکی از حوادث ناگواری است که در برخی از موارد به خسارات جانی و نقص عضو نیز منجر می گردد. با این حال اغلب تصادفاتی که همه روزه در سطح جاده ها، خیابان ها و سایر معابر عمومی رخ می دهد با خسارات مالی همراه هستند.

در برخی از موارد شاهد فرار راننده از صحنه تصادف هستیم. حال سوالی که مطرح می گردد این است که مجازات فرار از صحنه تصادف چیست و چه عواملی باعث تشدید مجازات فرار از صحنه تصادف می شوند؟ با وکیل شاه مرادی همراه باشید تا مسائل مختلفی که در این زمینه پیش می آید را بررسی کنیم.

مجازات فرار از صحنه تصادف

فرار از صحنه تصادف

تمامی فرارهای صورت گرفته از صحنه تصادف را نمی توان مشمول عواقب کیفری دانست. در این خصوص باید تصادفات را به دو دسته مجزا تقسیم کنیم؛ تصادفات جرحی و تصادفات غیرجرحی! زمانیکه هیچ گونه جراحتی به فرد یا افراد دیگر در زمان تصادف وارد نشده است و صرفاً خسارت مالی ایجاد شده است فرار از صحنه تصادف آثار کیفری ندارد اما در مواردی که تصادف جرحی روی داده است به هیچ وجه نباید از صحنه تصادف فرار کرد چرا که مشمول عواقب کیفری می شود.

مجازات تصادفات رانندگی

در ابتدا باید به بررسی این مسئله بپردازیم که اگر بی احتیاطی راننده باعث بروز تصادف گردد چه مجازاتی را به دنبال دارد؟ طبق قانون اگر تصادف رانندگی باعث ضعف دائمی یا نقصان منافع یا یکی از اعضا شود یا منجر به وضع حمل زودتر از تاریخ مقرر گردد منجر به تحمل حبس از یک ماه تا سه مال می شود و دیه نیز باید پرداخت گردد.

اگر تصادف رانندگی سبب صدمه لاعلاج باشد مجازات مرتکب آن حبس از ٢ ماه تا ١ سال می‌باشد و در صورت مطالبه از طرف مصدوم نیز ملزم به پرداخت دیه خواهد بود.‌ اگر تصادف رانندگی منجر به کشته شدن دیگری شود مجازات در نظر گرفته شده برای راننده مقصر ۶ ماه تا ٣ سال حبس می‌باشد.

عوامل تشدید مجازات تصادفات رانندگی

  1. مست بودن
  2. فقدان گواهینامه
  3. عبور از معابر ممنوع
  4. داشتن سرعت غیرمجاز
  5. رانندگی با علم به علم به نقص فنی خودرو
  6. فرار از صحنه تصادف و کمک نکردن به مصدومان حادثه

همانطور که مشاهده می کنید فرار از صحنه تصادف یک جرم مستقل و مجزا نیست و از عوامل تشدید مجازات برشمرده می شود.

مجازات فرار از صحنه تصادفات رانندگی چیست؟

اکنون به سوال اصلی مقاله بر می گردیم که مجازات فرار از صحنه تصادفات رانندگی چیست؟ طبق قانون اگر تصادفات رانندگی به یکی از موارد فوق (اعم از قتل غیرعمدی، نقص عضو، وضع حمل زودتر از موعد و …) منجر گردد. چنانچه راننده از کمک به مصدومین تصادف خودداری کرده و صحنه تصادف را ترک نماید. به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مقرر برای این جرم محکوم شده و تخفیفی نیز برای وی در نظر گرفته نخواهد شد. این درحالیست که هرگونه کمک و استمداد در این زمینه به عنوان یکی از عوامل مخففه جرم و مجازات مقرر در پرونده فرد ثبت می شود.

نکات تکمیلی در صورت مواجهه با تصادف و فرار راننده مقصر از صحنه تصادف

  • در ابتدا مشخصات خودرو فراری را ثبت و ضبط کرده و سریعا با 110 تماس بگیرید.
  • در صورت وجود مصدومیت با 115 تماس گرفته و درخواست امداد نمایید.
  • خودرو مقصر در هر نقطه از کشور مشاهده شود توقیف می شود.
  • اگر راننده مقصر پیدا نشد صندوق خسارات بدنی موظف است تا هزینه های درمانی و دیه شخص را پرداخت کند.
  • راننده مقصر تنها در صورتی می تواند خودروی خود را از محل حادثه تکان دهد که برای امداد یا یک کار قانونی دیگر همانند باز شدن مسیر عبور سایر خودروها باشد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *