مجازات شرب خمر و حمل آن + 3 نکته حقوقی

مجازات شرب خمر و حمل آن در قانون ایران : شرب خمر یکی از جرائم کیفری و حدود اسلامی است. که قابل گذشت نبوده و مجازات مقرر برای آن باید در خصوص فردی که اقدام به شرب خمر نموده است اجرا شود. در این مقاله در ابتدا به بررسی این موضوع می پردازیم که شرب خمر چیست و مجازات آن در شرع اسلام چه می باشد؟

سپس به بررسی مجازات حمل و نگهداری از مشروبات الکلی خواهیم پرداخت. با وکیل شاه مرادی همراه باشید.

شرب خمر به چه معناست؟

وکیل شرب خمر : بسیاری از مردم شرب خمر را صرفاً به معنای نوشیدن مایعات مست کننده و الکلی می دانند حال آنکه قانون مجازات اسلامی این مبحث را گسترش داده و امروز آن را بدین گونه تعریف می کند. “شرب خمر به معنای استعمال و نوشیدن هر نوع مایع یا ماده ایست که سکر آور بوده و قوه عقلانی انسان را تحت تاثیر قرار می دهد؛ اعم از اینکه به صورت تدخین باشد یا تزریق یا هر نوع استعمال دیگر و اعم از اینکه مایع باشد یا جامد و باعث مستی در فرد شده باشد یا خیر”

مجازات شرب خمر و حمل آن

مجازات شرب خمر چیست؟

مجازات شرب خمر در قانون مجازات اسلامی و شرع اسلام تعیین شده و قابل کاهش یا افزایش نیست، مجـازات تعیین شده برای این جرم 80 ضربه تازیانه است؛ 80 ضربه تازیانه در صورتی بر فرد اجرا می شود که جرم او توسط یکی از راه های قانونی یعنی اقرار، شهادت و علم قاضی به اثبات رسیده باشد. مصرف علنی و مشهود این ماده در ملاء عام علاوه بر 80 ضربه تازیانه، دو الی شش ماه زندان را نیز به دنبال دارد. و اگر با هدف مخالفت با شرع اسلامی صورت گیرد ممکن است مجازات محارب را نیز به دنبال داشته باشد .

تخفیف مجازات در شرب خمر

مجازات حمل و نگهداری از مشروبات الکلی

ممکن است افراد مبادرت به حمل یا نگهداری از مشروبات الکی نمایند. اما استفاده شخصی از آن ها اثبات نگردد. در این شرایط مجازات افراد تفاوت دارد.

مجازات حمل و نگهداری از مشروبات الکلی، شش ماه تا یک سال حبس تعزیری، تا 74 ضربه شلاق و جریمه نقدی، معادل پنج برابر ارزش عرفی کالا یا همان مشروباتی است که یافت شده اند. در صورت حمل و نگهداری شرب خمر در ماشین ، علاوه بر موارد بالا، موجب ضبط وسیله نقلیه یا پرداخت قیمت وسیله نقلیه، به عنوان جریمه، می گردد. نحوه شکایت از این جرم نیز از طریق تنظیم شکواییه در دادسرا صورت می گیرد.

اگر میزان حمل مشروبات الکلی بیش از بیست لیتر باشد. و در یک وسیله نقلیه از قبیل موتور و ماشین حمل گردد. دو حالت متصور است:

  1. حمل با اطلاع مالک وسیله نقلیه بوده است. که منجر به ضبط وسیله نقلیه به نفع دولت ضبط خواهد شد.

  2. حمل بدون اطلاع مالک وسیله نقلیه بوده است. که در این صورت مرتکب محکوم به پرداخت جریمه نقدی، معادل قیمت وسیله نقلیه، محکوم خواهد شد. که علاوه بر مجازاتی است که برای حمل و نگهداری مشروبات الکلی، گفته شد.

     

نکاتی که باید در خصوص مجازات حمل شرب خمر بدانید

  1. تمامی امور مربوط به مواد سکر آور یا مستی آور، از قبیل ساخت و تولید، حمل و نگهداری، خرید و فروش و سایر موارد نیز، در قانون مجازات اسلامی جرم انگاری شده است؛ “جرم دانسته شده است” و در همین قانون نیز برای آن مجازات تعیین شده است.
  2. مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی، یک مجازات غیر قابل تعلیق در قانون مجازات اسلامی است. یعنی قاضی، در هیچ شرایطی، مجاز به صدور قرار تعلیق مجازات نیست .
  3. مجازات حمل و نگهداری مشروبات الکلی و یا همراه داشتن در ماشین، به سه دسته تقسیم می شود. که هر سه آن ها بر محکوم علیه، اعمال خواهد شد. (حبس، شلاق و جریمه نقدی)

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *