مجازات رانندگی بدون گواهینامه در قانون ایران

مجازات رانندگی بدون گواهینامه در قانون 1400 : رانندگی کردن مستلزم داشتن اطلاعات لازم در خصوص نحوه رانندگی در خیابان ها، کوچه ها، جاده ها و همچنین مستلزم داشتن اطلاعات لازم در خصوص قطعات خودرو و احتمال وقوع نقص فنی و مواردی از این قبیل می باشد. رعایت حق تقدم، رعایت حق عابر پیاده و مواردی از این قبیل نیز باید در زمان رانندگی رعایت گردد. احتیاط فراوان لازمه رانندگی است و اگر مورد توجه فرد قرار نگیرد با ایجاد حوادث ناگوار برای راننده، سرنشینان، خودروها و عابرین پیاده همراه است. همه این موارد نیازمند شرکت در کلاس های آیین نامه و آزمون شهری می باشد که در نهایت به اخذ گواهینامه منجر می گردد. در واقع آنچه مسلم و بدیهی این است که شخص پس از دریافت گواینامه رانندگی مجاز به انجام این کار ( رانندگی ) خواهد بود . در ادامه با توضیحات وکیل شاه مرادی همراه باشید..

مجازات رانندگی بدون گواهینامه

مجازات رانندگی بدون گواهینامه چیست؟

مقدمه این مقاله به خوبی اهمیت اخذ گواهینامه را برای ما روشن می سازد حال سوال این است که اگر فردی مبادرت به رانندگی نماید و گواهینامه نداشته باشد مجازات او چیست؟

این عمل مشمول دو نوع مجازات کیفری و جریمه مربوط به پلیس راهور می باشد. اما آنچه که در این مقاله مد نظر ماست مجازات مقرر بر آن از دیدگاه قانون مجازات اسلامی است.

طبق این قانون:

هر کس بدون گواهینامه رسمی و قانونی مبادرت به رانندگی و یا تصدی وسایل موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است. بنماید و ‌همچنین هر کس که به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه موتوری ممنوع شده است اما به رانندگی وسائل مزبور مبادرت ورزد برای بار اول به حبس‌ تعزیری تا دو ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات محکوم می شود. و در صورت ارتکاب مجدد به دو ماه تا شش ماه حبس محکوم خواهد شد.

بر طبق قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی، در صورتی که راننده بدون داشتن گواهینامه مبادرت به رانندگی نماید وسیله نقلیه متوقف و راننده به مرجع قضایی معرفی می گردد. در واقع باید بگوییم که اعمال مجازات مربوط به تخلفات رانندگی توسط پلیس راهور زودتر از مجازات مقرر در قانون مجازات اسلامی صورت می گیرد. نکته دیگر اینکه امکان تبدیل حبس تعزیری مقرر در ماده فوق به جریمه نقدی وجود دارد.

مجازات رانندگی بدون تمدید گواهینامه

همانطور که می دانید رانندگی بدون گواهینامه با رانندگی بدون گواهینامه تمدید شده یکی نیستند. درواقع فردی که گواهینامه خود را تمدید نکرده است. قبلاً مبانی لازم برای رانندگی را آموخته است. اما در زمان مناسب مبادرت به تمدید آن طبق قانون نکرده است. تمدید نکردن گواهینامه رانندگی به معنای نداشتن گواهینامه نیست. بنابراین رسیدگی قضایی ندارد و صرفاً مشمول جریمه از جانب پلیس راهنمایی و رانندگی ( راهور ) خواهد بود.

مجازات رانندگی با گواهینامه غیرمرتبط

امروزه برای انواع مختلفی از وسایل نقلیه همانند موتورسیکلت، کمباین، تراکتور، لیفتراک و … گواهینامه های خاصی در نظر گرفته شده است. و افراد برای استفاده از چنین وسایلی باید گواهینامه های مذکور را دریافت کنند. رانندگی با گواهینامه غیرمرتبط در حکم رانندگی بدون گواهینامه است. و مشمول مجازات مندرج در قانون مجازات اسلامی خواهد بود.

جبران خسارت تصادف راننده بدون تصادف

اگر به ثالث خسارت بدنی وارد شود و راننده مقصر هم گواهینامه نداشته باشد دیه شخص ثالث از ناحیه صندوق خسارات بدنی قابل پرداخت است و صندوق مزبور می تواند برای بازپرداخت وجه پرداختی به راننده مقصر رجوع کند.

باید بدانید که به عنوان یک قاعده کلی به راننده مقصر و مسبب حادثه رانندگی بدون گواهینامه چیزی تعلق نمی گیرد. حتی اگر بیمه شده باش.د اما اگر طرف مقابل گواهینامه نداشته و مقصر وقوع حادثه هم نبوده است. و به وی خسارت بدنی وارد شده است بیمه موظف است. خسارات وی را بپردازد . اگر راننده مقصر بیمه نداشته باشد صندوق خسارات بدنی دیه اشخاص ثالث را پرداخت می کند. حتی اگر شخص ثالث مشغول رانندگی بوده و مقصر حادثه نباشد.

نکات تکمیلی در خصوص رانندگی بدون گواهینامه

  • رانندگی بدون رعایت الزامات موجود و در کمال بی احتیاطی اگر منجر به قتل غیرعمدی شود. فرد به ۶ ماه تا ۳ سال حبس محکوم می شود. حال اگر راننده علاوه بر اینکه بی احتیاطی کرده است. فاقد گواهینامه باشد حبس مذکور به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور افزایش خواهد یافت. بنابراین آنچه گاهاً در بین افراد غیر حقوقی شنیده می شود. که چنانچه شخص بدون گواهینامه منجر به قتل فردی گردد. قتل عمد محسوب می شود اشتباه است .
  • اگر بی احتیاطی در رانندگی منجر به قتل نشود. اما باعث سقط جنین گردد یا باعث از بین رفتن یکی از حواس انسان شود یا اینکه باعث از بین رفتن یکی از اعضا یا نقص عضو شود. ۲ ماه تا یک سال حبس را به دنبال دارد. اگر این حوادث همراه با فقدان گواهینامه راننده مقصر باشد. حبس مذکور به بیش از دو سوم حداکثر مجازات مذکور افزایش خواهد یافت.
  • اگر بی احتیاطی منجر به تصادف گردد. و باعث وضع حمل زودتر از موعد گردد مجازات یک ماه الی سه ماه حبس را به دنبال دارد. اما اگر این حادثه با فقدان گواهینامه همراه باشد مجازات مقرر به بیش از دو سوم حداکثر مجازات افزایش خواهد یافت.

نکته ای که در موارد فوق مشاهده می شود این است. که بی احتیاطی و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی جرم است. و اگر این موارد با ایجاد حادثه همراه باشند و فرد مقصر هم گواهینامه نداشته باشد. مجازات مقرر به بیش از دو سوم حداکثر مجازات افزایش خواهد یافت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *