قابل درمان شدن برخی عیوب

قابل درمان شدن برخی عیوب : در صورتی که عیوب مذکور در قانون مدنی جزء بیماری های قابل درمان باشد آیا حق فسخ نکاح برای زوجه ساقط خواهد شد یا خیر ؟

در این خصوص بین فقها و حقوقدانان اختلاف نظر وجود دارد ، برخی از حقوقدانان معتقدند که حق فسخ ساقط خواهد شد ، با این ادعا که هر چند اسقاط حق فسخ در چنین مواردی با ظاهر عبارت قانون مخالف است ، ولی به طور قطع با روح قانون موافق تر به نظر می رسد ، چرا که از نظر این عده ، مبنای حق فسخ در این موارد ، جلوگیری از ضرر است و با درمان عیب ، ضرری متوجه طرف نخواهد بود . مرحوم دکتر ناصر کاتوزیان نیز جزء این دسته از حقوقدانان هستند .

قابل درمان شدن برخی عیوب

مضافاً اینکه ملاک این حکم ، از عیب عنن نیز فهمیده می شود ، چرا که به موجب روایات ، به مرد یک سال فرصت داده می شود تا خود را معالجه کند ، آن چنان که “جنون” نیز به شرط استقرار موجب حق فسخ است .

قابل درمان شدن برخی عیوب

علاوه بر موارد فوق قانون حمایت خانواده و لایحه قانونی دادگاه مدنی خواسته است از خانواده و استحکام آن حمایت شود و از جدایی هخای بی مورد جلوگیری شود .

نظر برخی از فقها

برخی دیگر از فقها بین درمان قبل از اعمال حق فسخ و حق فسخ قبل درمان تفاوت قائل شده اند :

طبق آنچه از روایات استفاده می شود قابلیت درمان تأثیری در حکم ندارد. بنابراین قبل از درمان حق فسخ نکاح وجود دارد ، اما اگر قبل از فسخ ، درمان صورت گرفت و قرن بر طرف شد ، ظاهراً حق فسخ هم بر طرف می شود .

عده ای دیگر با تشقیق فروع مسئله در مجموع به سقوط حق فسخ متمایل شده اند .

به نظر می رسد چنانچه زن قبل از اعمال حق فسخ از سوی همسرش به درمان خودش مبادرت کند حق فسخ موضوع اش را از دست می دهد و در واقع از آن جا که تبدل موضوع پیش می آید ، حکم فسخ نیز منتفی می شود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *