طلاق قبل از نزدیکی و رابطه جنسی ( دخول )

شرایط و نکات مهم فسخ نکاح و طلاق قبل از نزدیکی و رابطه جنسی ( سکس )  و در صورت باکره بودن زن : منظور از نزدیکی دخول است خواه در قُبُل باشد. یا در دُبُر ؛ زیرا اصل بر یکسانی احکام وطی در قُبُل و دُبُر است. به عبارت دیگر اطلاق واژه جماع هر دو را در بر می گیرد. در ادامه با توضیحات وکیل طلاق همراه باشید..

مطابق با ماده 1092 قانون مدنی هر گاه شوهر قبل از نزدیکی زن خود را طلاق دهد. زن مستحق نصف مهر خواهد بود. و اگر شوهر بیش از نصف مهر را قبلاً داده باشد. حق دارد مازاد از نصف را عیناً یا مثلاً یا قیمتاً استرداد کند. توضیحاً اینکه حکم مندرج در مهریه ناظر به مهرالمسمی است .

طلاق قبل از نزدیکی و رابطه جنسی

تعریف مهرالمسمی :

مهرالمسمی یکی از اقسام مهریه است . چنانجه زوجین در حین عقد با توافق خود ویا شخص ثالثی که از طرف آن ها انتخاب شده است. مهریه را تعیین کنند به آن مهر المسمی می گویند .

شرایط مهرالمسمی :

  1. مهر المسمی باید مالیت داشته باشد یعنی دارای ارزش اقتصادی باشد .
  2. قابل تسلیم باشد یعنی بتوان آن را به زن تسلیم کرد و در اختیار زن قرار داد .
  3. قابل تملیک باشد یعنی بتوان آن را به ملکیت زن در آورد .
  4. مشروع باشد و دارای منفعت عقلایی باشد .
  5. معین و معلوم باشد یعنی دقیقاً مشخص شود که چه چیزی را به عنوان مهریه انتخاب کرده اند . همچنین مقدار و جنس و وصف آن معلوم باشد .

طلاق قبل از نزدیکی و رابطه جنسی دخول

اگر مهر قبل از نزدیکی از مالکیت زن خارج شده و سپس به علتی دوباره به زن منتقل شده باشد؛ شوهر مالک نصف مال خواهد شد و به مثل یا قیمت آن مال رجوع نمی شود، زیرا مانع رجوع به عین با انتقال مجدد مهر به زن ، مرتفع شده است. هر گاه در زمان طلاق فقط نصف مشاع مهر در ملکیت زن باقی باشد. پس از طلاق همین نصف باقی مانده متعلق به شوهر خواهد بود.

اعم از اینکه نصف دیگر به شوهر منتقل شده باشد یا ثالث ؛ زیرا با وجود امکان رجوع به عینِ مال ، دلیلی برای مطالبه مثل یا قیمت وجود نداردچنانچه زن مهر خود را به شوهر بخشیده باشد و قبل از نزدیکی طلاق رخ دهد، شوهر حقی بر زن نخواهد داشت چرا که تعلق شوهر به نیمی از مهر قبل از نزدیکی منصرف به موردی است که شوهر مهر را به زن پرداخته است. اما اگر بخشش مهریه در مقابل عوضی بوده که زن دریافت کرده. شوهر حق دارد نیمی از آنچه را که به عنوان عوض پراخت کرده ، مطالبه کند. و در صورت تلف عوض ، شوهر حق رجوع به مثل یا قیمت نصف مشاع عوضِ پرداختی را دارد .

بخشش مهریه در مقابل طلاق قبل از نزدیکی

وکیل مهریه : هر گاه شوهر ، قبل از نزدیکی زن را در برابر بذل مهر ، طلاق خلع دهد. پس از طلاق استحقاق گرفتن نیمی از مهر را ندارد. زیرا قصد طرفین بر این است که زن در مقابل طلاق از مهر خود صرف نظر کند. بدون اینکه شوهر بتواند نصف آن را بعداً مطالبه نماید .

هر گاه مهریه عین معین بوده و شوهر با توافق زوجه ، مال دیگری را به جای آن داده باشد. در صورت طلاق قبل از نزدیکی ، شوهر مستحق مثل یا قیمت نصف مهریه می باشد. نه نصف عوضی که زن دریافت کرده است.

جهت کسب اطلاع و قبل از اقدام به دادخواست و طرح دعوی یا دفاع در دعوی با مشاوره حقوقی. متخصص در این زمینه تماس حاصل فرمایید . شماره تماس : 09123939759

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *