شرایط صحت ازدواج در قانون

شرایط صحت ازدواج چیست و چه قوانینی دارد ؟ در ادامه با وکیل شاه مرادی همراه باشید… نکاح عقدی است غیر مالی همراه با آثار مالی . اصولاً قواعد مربوط به نکاح امری است . مگر در مواردی خاص مانند حق سکنی . در قانون مدنی یکی از شرایط صحت ازدواج ، لزوم صریح بودن الفاظ بر قصد ازدواج است .

بنابراین منطبق با ظاهر قانون مدنی وهمچنین قول مشهور فقهای امامیه ، نوشته در نکاح نمی تواند جایگزین لفظ و مبیّن اراده باشد و اعلام اراده به لفظ در عقد نکاح لازم است و چنانچه یکی از متعاقدین یا هر دو لال باشد ، عقد نکاح به اشاره از طرف لال نیز واقع می شود به شرط آنکه به طور وضوح حاکی از انشاء عقد باشد . بنابراین در صورتی که یکی از طرفین قادر به تکلّم باشد باید اراده او به لفظ اعلام شود و بر خلاف قواعد عمومی قراردادها اشاره در این خصوص کفایت نمی کند . در ادامه با توضیحات وکیل خانواده همراه باشید…

شرایط صحت ازدواج در قانون

آیا صیغه نکاح باید به زبان عربی باشد ؟

در پاسخ باید اظهار داشت که لزومی ندارد که صیغه عقد نکاح ، عربی و به صیغه ماضی باشد ، بنابراین هر لفظی که دلالت بر اراده نکاح کند معتبر می باشد .

ایجاب و قبول نکاح از طرف چه کسانی صورت می گیرد ؟

ایجاب و قبول نکاح ممکن است از طرف خود مرد یا زن و یا از طرف اشخاصی که قانوناً حق عقد دارند صادر شود .

شرط اختلاف دو جنس یکی از شرایط صحت ازدواج

یکی از شرایط صحت ازدواج ، شرط اختلاف جنس است ، چرا که ازدواج میان دو جنس موافق ، بر خلاف نظم عمومی و اخلاق حسنه بوده و طبق ماده 975 قانون مدنی باطل است .

عاقد در عقد نکاح کیست ؟

مقصود از عاقد کسی است که صیغه عقد را جاری می کند ، خواه عقد برای خودش باشد و یا به وکالت از طرف دیگری اقدام کرده باشد . از شرایط عاقد این است که باید عاقل ، بالغ و قاصد باشد .

ازدواج شخص سفیه :

نکاح دائم سفیه نافذ است و در خصوص تعیین مهر ، نیاز به تنفیذ دارد ولی چون مهر در نکاح موقت شرط صحت است ، ازدواج موقت سفیه بدون اذن ولی یا قیم با استنباط از مواد 1095 و 1069 قانون مدنی غیر نافذ است .

ازدواج مجنون دائمی :

ازدواج مجنون دائمی با اذن ولی قهری یا وصی منصوب از طرف ولی قهری صحیح است بنابراین برای ازدواج مجنون دائمی نیاز به کسب اجازه از دادستان در این خصوص نیست .
اما در مورد مجنون ادواری باید اظهار داشت که مجنون ادواری تنها در حالت افاقه می تواند بدون کسب اجازه ازدواج نماید و چنانچه در حالت جنون باشد ازدواج او باید از طرف ولی یا وصی منصوب از طرف ولی انجام گیرد .

ازدواج صغیر :

قیم حق مداخله در ازدواج صغیر را ندارد و در خصوص سفیه ، اذن قیم تنها در خصوص امور مالی سفیه لازم است .

یکی از شروط صحت ازدواج ، لزوم تعیین زن و شوهر است به نحوی که برای هیچ یک از طرفین در شخص طرف دیگر شبهه نباشد ، بنابراین اشتباه در هویت جسمی ، یعنی آنکه شخص دیگری به جای شخص مورد نظر طرف عقد واقع شده باشد ، مانع توافق بوده و موجب بطلان عقد می گردد .

تعلیق در نکاح :

از دیگر شروط صحت ازدواج معلق نبودن عقد نکاح است . در این موردقانون مدنی در ماده 1068 به صراحت تعلیق در عقد نکاح را باطل اعلام کرده است .البته باید اذعان داشت که این بطلان در موردی است که تعلیق متوجه اصل نکاح باشد وگرنه تعلیق در مهر صحیح است مگر در نکاح موقت که تعلیق در مهر هم صحیح نبوده و موجب بطلان نکاح است.

عدم اکراه در نکاح :

رضای زوجین شرط نفوذ عقد است . بنابراین چنانچه هریک از زوجین بر اثر اکراه معنوی ازدواج کند، نکاح نافذ نیست و نفوذ آن منوط به اجازه شخص مکره خواهد بود . اما چنانچه اکراه هر یک از طرفین به درجه ای باشد که قصد او را زایل کند ، عقد به جهت فقدان قصد ، باطل است .

وکالت در ازدواج

هر یک از زن و مرد می تواند برا ی عقد نکاح وکالت به غیر دهد . وکیل باید برای اجرای صیغه عقد عاقل ، بالغ و قاصد باشد .در صورتی که وکالت به صورت مطلق داده شده باشد وکیل نمی تواند موکل را برای خود تزویج کند مگر اینکه اذن صریح به او داده شده باشد . در نکاح یک نفر می تواند به وکالت از زن و مرد یا به وکالت از یک طرف و اصالتاً از جانب خود ، صیغه نکاح را جاری کند .

اگر وکیل از آنچه که موکل راجع به شخص یا مهر یا خصوصیات دیگر معین کرده تخلف کند صحت عقد متوقف بر تنفیذ موکل خواهد بود .

شرایط صحت ازدواج موقت – عقد موقت

نکاح موقت یا عقد موقت وقتی است که برای مدت معینی واقع شده باشد .به طور کلی اصل بر دائمی بودن نکاح است و در موارد تردید ، نکاح دائم محسوب می شود . چنانچه مدت در نکاح تعیین نشده باشد و معلوم شود مقصود طرفین نکاح موقت بوده است ، نکاح باطل است ولی اگر قصد طرفین معلوم نباشد ، نکاح صحیح و دائمی محسوب خواهد شد .

لزوم تعیین مدت در عقد موقت

مدت نکاح منقطع باید کاملاً معین شود . مدت عقد نکاح موقت باید در زمان عقد مشخص گردد و قابلیت تعیین آن ، کفایت نمی کند . بنابراین عدم تعیین مدت در نکاح موقت موجب بطلان عقد است .

ضرورت تعیین مهر در نکاح موقت

در نکاح موقت عدم تعیین مهر در عقد موجب بطلان است .از شرایط صحت ازدواج موقت ، لزوم تعیین مهر است نه پرداخت آن . به عبارت دیگر لزوم پرداخت مهر از آثار نکاح صحیح است نه از شرایط صحت آن ؛ بنابراین همین که مهر تعیین شود برای صحت نکاح موقت کافی است و زوجه می تواند آن را مطالبه کند .

برای کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره خانواده با ما تماس بگیرید . تلفن تماس : 09123939759

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *