شرایط اختصاصی عقد بیمه – اوصاف و اصول حاکم بر عقد بیمه

شرایط اختصاصی عقد بیمه – اوصاف و اصول حاکم بر عقد بیمه : علاوه بر شرایط اساسی که مطابق قانون مدنی باید در تنظیم هر عقد یا قراردادی برابر ماده 190 رعایت گردد ، ویژگی های خاصی وجود دارد که منحصر به عقد بیمه بوده و آن را از سایر عقود متمایز می کند که در ذیل به برخی از آن ها اشاره خواهد شد .

عقد بیمه یک قرارداد الحاقی است

منظور از قرارداد الحاقی یا تحمیلی چیست ؟ عقدی که در آن طرفین قدرت چانه زنی برابر ندارند و یک طرف به جهت موقعیت برتر خود شرایط قرارداد را تعیین می نماید و طرف مقابل در صورتی که تمایل به انعقاد قرارداد باشد موظف است شرایط طرف دیگر را بپذیرد .

در عقد بیمه ، شرایط خاصی مطابق قوانین و مقررات و آیین نامه های شورای عالی بیمه مشخص شده که خارج از آن شرایط و ویژگی ها هیچ شخصی نمی تواند قرارداد بیمه تنظیم کند ، بنابراین به این دلیل قراردادهای بیمه را جزء قراردادهای الحاقی به شمار می آید .

شرایط اختصاصی عقد بیمه

شرایط اختصاصی عقد بیمه

عقد بیمه یک قرارداد مستمر است

عقود مستمر در نقطه مقابل عقود آنی یا فوری قرار دارند ؛ در عقود مستمر موضوع تعهدات مقرر برای طرفین دفعتاً به پایان نمی رسد ، بلکه ممکن است در طول زمان جریان داشته باشد . عقد بیمه و عقد اجاره از جمله عقود مستمر هستند ، در عقد بیمه ، بیمه گر متعهد می شود هر گاه در طول زمان معینی بیمه گذار متحمل خسارتی شود آن را جبران نماید .

عقد بیمه یک عقد لازم است

عقود در یکی از تقسیم بندی ها به عقود جایز و لازم تقسیم می شوند ، عقد لازم آن است که هیچ یک از طرفین حق فسخ آن را نداشته باشند مگر در موارد معین ؛ عقد بیمه نیز در دسته عقود لازم قرار دارد ، بنابراین عقد بیمه را نمی توان به صورت یک طرفه فسخ کرد مگر در مواردی که قانون بیمه برای طرفین این حق را قائل باشد یا طرفین در شرایط خصوصی بیمه نامه حق فسخ را برای خود در نظر گرفته باشند .

وکیل امید شاه مرادی – وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *