نکاتی در خصوص حمل خودرو به پارکینگ و بروز خسارت

خسارت هنگام حمل خودرو به پارکینگ یا خسارت به خودرو یا موتور سیکلت در پارکینگ

چنانچه هنگام حمل خودرو به سمت پارکینگ یا در پارکینگ خسارتی به خودرو یا محوله آن وارد شود چه کسی مسئول است ؟

به موجب ماده 13 قانون راهنمایی و رانندگی و تبصره یک آن در این صورت متصدی حمل یا مسئول پارکینگ ( نگهدارنده ) مسئول جبران خسارت خواهند بود .

حمل خودرو به پارکینگ و بروز خسارت

لازم به ذکر است برابر ماده فوق در صورت ضرورت انتقال وسیله نقلیه به پارکینگ ، وسیله نقلیه باید با وسایل مطمئنه و به نزدیکترین توقفگاه یا مقر انتظامی راهنمایی و رانندگی منتقل گردد .

اگر در قبض پارکینگ شرط عدم مسئولیت هنگام بروز خسارت درج شده باشد. آیا باز هم مسئول پارکینگ مسئول جبران خسارت خواهد بود یا در این شرایط از ایشان رفع مسئولیت می گردد ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت این شرط فاقد وجاهت قانونی بوده. و با وجود این شرط باز هم ایشان در صورت بروز خسارت مسئول خواهد بود . در این شرایط برابر قانون ، پلیس راهنمایی از زیان دیده حمایت خواهد کرد .

البته لازم به ذکر است عمدتاً هنگام تحویل خودرو به پارکینگ وضع موجود خودرو در برگه های مخصوصی نوشته می شود. و به مالک تحویل می گردد که با این وضع اثبات خسارت تا حدودی سهل می گردد .

چنانچه قبل و حین حمل خودرو مالک حاضر گردد تکلیف چیست ؟ آیا با وجود حضور مالک باز هم خودرو به پارکینگ منتقل خواهد شد ؟

تبصره دو ماده 13 قانون راهنمایی و رانندگی به صراحت پاسخ این سوال را بیان نموده است. به موجب این ماده در تمام موارد چنانچه مالک تقاضای تحویل خودرو را نماید . ماموران مکلف هستند با صدور قبض جریمه ، خودرو را تحویل مالک نمایند. اعم از اینکه مالک قبل از حمل یا در حین حمل حاضر گردد .

مجدداً ذکر می گردد حتی اگر مالک در حین حمل خودرو نیز حاضر گردد و تقاضای تحویل خودرو را نماید مامورین ملکف هستند خودرو را تحویل ایشان نمایند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *