تعدیل اجاره بها + نحوه اقدام و شرایط آن

تعدیل اجاره بها در چه شرایطی و چگونه امکان پذیر است ؟ وکیل شاه مرادی : در قراردادهای اجاره املاک تجاری که قبل از سال 1376 بین موجر و مستأجر منعقد شده است, اگر مدت اجاره تمام شده باشد و از تاریخ استفاده ی مستأجر از عین مستأجره یا تاریخی که حکم قطعی بر تعدیل اجاره بها صادر شده است ، سه سال گذشته باشد. می توان دادخواست تعدیل اجاره بها را مطرح کرد. در ادامه با توضیحات وکیل مطالبه اجاره بها همراه باشید…

تعدیل اجاره بها

 دادخواست تعدیل اجاره بها :

 هر کدام از موجر یا مستأجر می تواند به استناد زیاد شدن یا کم شدن هزینه های زندگی. درخواست تعـدیـل ، نسبت به میزان اجـاره بهـا را بکند. در تعدیل اجاره بها لازم به تنظیم اجاره نامه جدید نیست .

اگر دادخواست از طرف موجر مطرح شده باشد. موجر می تواند ضمن دادخواست تـعدیـل اجـاره بهـا. مابه التفاوت اجـاره بـها را از تاریخ تقدیم دادخواست تا روز صدور حکم نیز مطرح کند .

لازم به ذکر است که این دعوی فقط مخصوص محل های تجاری می باشد. و امکان تقدیم دادخواست تعدیـل اجـاره بهـا در خصوص محل های مسکونی وجود ندارد .

اطلاعات تکمیلی در این لینک

دادگاه پس از تشکیل جلسه ی رسیدگی و استماع اظهارات طرفین ، پرونده را برای تعیین اجاره به کارشناس رسمی دادگستری ارجاع می دهد. کارشناس رسمی دادگستری پس از بررسی و ارزیابی ، نظریه ی خود را در خصوص میزان اجاره بها بر اساس نرخ عادله ، اعلام و در صورت قطعیت نظریه ی کارشناس ، دادگاه بر اساس این نظریه ، اقدام به صدور رأی  می کند .

حکمی که دادگاه می دهد ، چنان چه فقط تعدیل باشد. حکم اعلامی بوده و نیاربه صدور اجراییه ندارد. اما در صورتی که در خصوص مابه التفاوت نیز حکم صادر شده باشد. اجرای این قسمت از رأی نیاز به صدور اجراییه دارد .

 

جهت کسب اطلاعات بیشتر ، قبل از طرح دادخواست یا دفاع در دعوی و اخذ مشاوره از وکیل ملکی با ما تماس بگیرید . تلفن تماس : 09123939759

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *