وکیل الزام به تمکین + 3 شرط لازم

دریافت حکم الزام به تمکین توسط وکیل خانواده – امید شاه مرادی در کمترین زمان  : دعوای الزام به تمکین یکی از دعاوی رایج خانوادگی است که غالباً از سوی زوج در موقعیتی که زن بدون عذر موجه زندگی مشترک را ترک کرده باشد مطرح می گردد . مواد ۱۱۰۲ و ۱۱۰۳ قانون مدنی به طور عام تعیین تکلیف نموده است. لذا می توان نتیجه گرفت که چنانچه مردی به تکالیف زناشویی خود عمل نکند. زن نیز می تواند طرح دعوای الزام به تمکین را نماید .

وکیل الزام به تمکین در تهران

در رویه قضایی محاکم در اغلب موارد طرح دعوای الزام به تمکین از سوی زن را مسموع نمی دانند. تمکین در لغت به معنای مالک گردانیدن است. و در مقابل آن نشوز که به عدم اطاعت تعبیر می شود ، آمده است. جهت اخذ حکم در دعوای الزام به تمکین حضور وکیل پایه یک دادگستری آگاه به قوانین و رویه قضایی در این موضوع بسیار حائز اهمیت بوده چراکه این دعوا تخصصی می باشد. و علاوه بر اثبات رابطه زوجیت می بایست عدم تمکین خوانده را نیز اثبات نمود. لذا از این رو پیشنهاد می گردد طرح و پیگیری این دعوا را از طریق وکیل خانواده صورت گیرد .

وکیل الزام به تمکین

اثبات رابطه زوجیت

همانطور که گفته شد برای طرح دعوای الزام به تمکین اثبات رابطه زوجیت از عناصر اصلی این دفاع می باشد؛ چنانچه خوانده مدعی عدم رابطه زوجیت باشد رسیدگی به دعوای الزام به تمکین تا صدور حکم اثبات زوجیت در مرجع ذی صلاح متوقف خواهد شد. البته لازم به ذکر است که مطابق ماده ۵۲ قانون حمایت خانواده چنانچه شخصی در دادگاه رابطه زوجیت خود را انکار کند. و سپس بی اساس بودن انکار وی ثابت گردد به مجازات مقرر در این ماده محکوم خواهد شد .

ضمانت اجرای عدم تمکین زوجه

قانونگذار برای عدم تمکین زن ضمانت اجراهای مختلفی قرار داده است که ذیلاً به مهمترین آن می پردازیم.

۱_ عدم استحقاق نفقه :

به موجب ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی یکی از ضمانت اجراهای موثر برای تخلف از تمکین عدم استحقاق وی نسبت به دریافت نفقه می باشد. لکن چنانچه این عدم تمکین ناشی از عذر موجه وی باشد. مشمول این ضمانت اجرا نبوده و همچنان مرد مکلف به پرداخت نفقه خواهد بود به عنوان مثال اگر مردی مبتلا به یکی از بیماری های واگیردار موضوع ماده ۱۱۲۷ قانون مدنی باشد زن می تواند از تمکین امتناع نماید .

۲_ اجازه ازدواج مجدد :

در صورتی که زن با وجود حکم الزام به تمکین حاضر به زندگی مشترک نباشد. شوهر می تواند از دادگاه مجوز ازدواج مجدد را دریافت نماید .

۳_عدم استحقاق زوجه نسبت به اجرت المثل و نحله :

شرط دریافت اجرت المثل و نحله عدم نشوز زن می باشد. که عدم تمکین یکی از مصادیق بارز نشوز در انجام وظایف زوجیت است که می تواند مسقط حق دریافت نحله و اجرت المثل گردد .

ضمانت اجرای عدم تمکین زوج

هرچند که ضمانت اجرای صریح قانونی برای عدم تمکین زوج وجود ندارد. ولی از آثار این اقدام می توان به طرح دعوای طلاق از سوی زوجه اشاره نمود. درصورتی که عدم انجام تکالیف زناشویی از سوی شوهر طولانی شود. زن می تواند از باب عسر وحرج موضوع ماده ۱۱۳۰ قانون مدنی دادخواست طلاق به مرجع صالح قضایی تقدیم نماید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *