وکیل اعاده دادرسی کیفری (متخصص و حرفه ای)

وکیل اعاده دادرسی در امور کیفری : شکایت نسبت به احکام به 2 دسته عادی و فوق العاده تقسیم می شود. یکی از طرق عادی اعتراض به احکام ، تجدید نظر خواهی است که مهلت مشخصی داشته. و این اعتراض در فرجه قانونی از سوی طرفین پرونده صورت می گیرد.

اما اعاده دادرسی یکی از طرق فوق العاده اعتراض بر احکام است. و به محکومی که خود را متضرر می داند. این اجازه را می دهد تا بر اساس قواعد بتواند از طریق قانون و با کمک وکیل کیفری رسیدگی مجدد به آن حکم را بنماید.

چرا که به دور از عدالت و انصاف است که صرفاً به اعتبار قطعیت حکم متهمی رامجازات نمود . بنابراین اعاده دادرسی پایگاهی لازم در هر نظام حقوقی و قضایی به جهت تأمین حقوق اشخاص و مصالح عدالت اجتماعی است .

تعریف اعاده دادرسی

اعاده در لغت به معنای بازگرداندن ، دوباره سخن گفتن ، باز گرداندن چیزی به جای خود است .

دادرسی به معنای محاکمه و به داد کسی رسیدن است .

اعاده دادرسی عبارتست از رسیدگی مجدد به دلایل حکم محکومیتی که اعتبار امر مختومه را پیدا می نماید. ولی به واسطه اشتباهاتی که بدان نسبت می دهند تقاضای بطلان آن می شود .

کلیات اعاده دادرسی

اعاده دادرسی صرفاً نسبت به احکام محکومیت قطعی پذیرفته می شود، لکن احکام برائتی که قطعی شده اند و همینطور قرارها اگر چه نهایی باشند قابلیت اعاده دادرسی را ندارند .

اعاده دادرسی در امور کیفری

وکیل اعاده دادرسی کیفری

با توجه به اینکه اعاده دادرسی نسبت به احکام قطعی شده صورت می پذیرد. و در واقع اعاده دادرسی آخرین گزینه و راه است و همچنین زمان اهمیت بسیاری بالایی در این خصوص دارد.

بدیهی است نقش وکیل اعاده دادرسی کیفری بیشتر از پیش می تواند تأثیر گذار باشد. بنابراین پیشنهاد می گردد اعاده دادرسی کیفری توسط وکیل یا دست کم زیر نظر وکیل متخصص یا وکیل اعاده دادرسی کیفری انجام شود .

اعاده دادرسی صرفاً در بر گیرنده احکام دادگاه ها است به طور واضح حکمی شامل اعاده دادرسی می شود. که از دادگاه عمومی وانقلاب صادر شده باشد. و احکام دادگاههایی همچون دادگاه نظامی در این چهارچوب قابلیت اعاده دادرسی ندارند .

در واقع اعاده دادرسی روشی برای جلوگیری از اشتباهات قضایی و استثنایی بر امر مختومه بودن احکام قضایی است . فلذا چنانچه تا زمانیکه باب واخواهی و تجدید نظر خواهی باز باشد. امکان اعاده دادرسی نخواهد بود با این وصف اعاده دادرسی یکی از موارد فوق العاده رسیدگی است. و می توان گفت اعاده دادرسی تلفیقی بین اجرای عدالت و احکام دادگاهی است .

ویژگیهای اعاده دادرسی

1- استناد بر قاعده فراغ دادرس و اعتبار امر مختوم

اعاده دادرسی در امور کیفری نسبت به احکام قطعی و لازم الاجراست و با توجه به اینکه پس از تجویز اعاده دادرسی پرونده به دادگاه هم عرض دادگاه صادر کننده رای قطعی ارسال می گردد. تعارض آن با قاعده فراق دادرس و اعتبار امر مختوم محرز است .

2- مقید به مهلت نبودن

بر خلاف اعاده دادرسی در امور حقوقی که مقید به مهلت 20 روزه و 2 ماهه است. در امور کیفری اعاده دادرسی مقید به زمان خاصی نبوده و محکوم علیه در هر زمان ( قبل یا بعد از اجرای حکم ) با حدوث یا کشف واقعه ای مبنی بر بی گناهی خود ، می تواند اعاده دادرسی نماید .

3- پذیرش اعاده دادرسی قبل و بعد از اجرای حکم

اعتراض پس از اجرای حکم مختص اعاده دادرسی بوده و واخواهی و تجدید نظر خواهی این ویژگی را ندارند .

اعاده دادرسی بعد از اجرای حکم با 2 هدف : اعاده حیثت و جلوگیری از آثار و تبعات حکم مورد پذیرش قانونگذار قرار گرفته است. بدین توضیح که شخص می تواند با اعاده دادرسی آبروی از دست رفته خود را برگرداند.

پس از اثبات بی گناهی دید منفی جامعه را نسبت به خود تغییر دهد. همچنین ممکن است حکمی که نسبت به آن اعاده دادرسی می گردد. دارای آثار و تبعاتی از جمله ممنوعیت از اشتغال و یا انتصاب برای شغل هایی که مستلزم نداشتن سوء پیشینه کیفری ست باشد. که با اعاده دادرسی آن شخص از این محدودیت یا ممنوعیت ها رهایی می یابد .

4- اثر القایی اعاده دادرسی

تجویز رسیدگی مجدد از سوی عالی ترین مرجع قضایی کشور موجب لغو آثار حکم صادره می گردد. و در واقع طرفین دعوی به حالت قبل از صدور حکم بر می گردند . این خصیصه در واخواهی نیز وجود دارد و پس از پذیرش واخواهی وضعیت طرفین پرونده به قبل از صدور حکم باز می گردد .

5- داشتن اثر تعلیقی

به محض پذیرش اعاده دادرسی اجرای حکم تا زمان صدور رای قانونی متوقف می گردد. البته لازم به ذکر است که کلیه طرق اعتراض به احکام کیفری دارای اثر تعلیقی هستند و این اثر مختص اعاده دادرسی نیست .

با توجه به اینکه اعاده دادرسی مبحثی مفصل و پیچیده است. و توضیح کامل در این خصوص در یک مقاله و مطلب میسر نیست . در صورت لزوم می توانید به بخش های دیگر وب سایت مراجعه و مطالب دیگر مربوط به اعاده دادرسی را مطالعه بفرمایید .

امید شاه مرادی – وکیل پایه یک دادگستری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *