آموزش نحوه طرح شکایت کیفری

نحوه طرح شکایت کیفری  : علی رغم اینکه بسیاری از سخت‌ گیری‌ها و شرایط طرح دعوای حقوقی در شکایت کیفری اساساً وجود نداشته و یا قابل اغماض است ، لکن رعایت ارکان اساسی آن فارغ از نوع جرم الزامی است ، به همین جهت نیز پیشنهاد می گردد طرح و پیگیری شکایت کیفری توسط وکیل متخصص در امور کیفری صورت گیرد تا خللی در حق مجنی علیه وارد نگردد . در این مقاله به روند عملی طرح شکایت کیفری جهت آگاهی بیشتر مخاطبین محترم و درک بهتر ضرورت حضور وکیل در این مسیر می پردازیم ‌.

تنظیم شکواییه در نحوه طرح شکایت کیفری

اولین قدم در طرح شکایت ، تنظیم صحیح شکواییه متناسب با جرم ارتکابی است چرا که مطابق ماده ۶۴ قانون آیین دادرسی کیفری یکی از جهات قانونی برای شروع به تعقیب شکایت شاکی و مدعی خصوصی است لازم به ذکر است که چنانچه جرم مورد ادعا از جمله جرائم قابل گذشت باشد ؛ مهم ترین راه رسیدگی به آن طرح دعوا توسط شاکی یا مدعی خصوصی است ، چرا که در دعاوی غیر قابل گذشت به عنوان نماینده جامعه می ‌تواند از جهت جنبه عمومی جرم اقدام به تعقیب متهم نماید .

نحوه طرح شکایت کیفری

از آن جهت که نحوه تنظیم شکواییه غالباً مهمترین رکن دعوای کیفری می باشد نگارش تخصصی آن بسیار حائز اهمیت بوده از این رو پیشنهاد میگردد توسط وکیل پایه یک دادگستری صورت پذیرد بعد از تنظیم شکواییه بایستی از دو جهت تمبر باطل گردد

۱ _ هزینه شکایت کیفری

برابر بند ۴ قانون وصول برخی از درآمدهای دولت و مصرف آن در موارد معین ؛

۲_ تمبر از بابت تصدیق اوراق پیوستی

این تمبر در صورتی باطل می گردد که شاکی برای اثبات ادعای خود اسناد و مدارک و ادله مکتوب داشته باشد .

تقدیم شکواییه

پس از تنظیم شکواییه باید آن را به دادسرای صالح تقدیم نمود ، اصل و قاعده بر این است که دادسرای محل وقوع جرم صالح به رسیدگی می باشد مگر در موارد خاص که مستفاد از ماده ۱۱۶ قانون آیین دادرسی کیفری بدین شرح است :

  1. دادسرای محل کشف جرم یا دستگیری متهم در صورت مشخص نبودن محل وقوع جرم ؛
  2. دادسرای محل اقامت متهم اگر محل وقوع و کشف جرم مشخص نباشد و متهم نیز دستگیر نشده باشد .

لازم به ذکر است با الکترونیکی شدن روند ثبت شکواییه ، این مرحله از طریق ثبت شکواییه در دفاتر خدمات قضایی صورت می گیرد .

ارجاع پرونده توسط معاونت ارجاع

پس از ثبت شکواییه قسمت معاونت ارجاع دادسرای صالح در صورت رعایت صلاحیت ذاتی ، محلی ، پرداخت هزینه و ابطال تمبر اقدام به ارجاع پرونده حسب مورد و با توجه به شرایط آن به کلانتری یا یکی از شعب بازپرسی یا دادیاری می نماید . نکته قابل توجه اینکه چنانچه پرونده برای تحقیقات ابتدایی به کلانتری ارجاع شود ، پس از انجام تحقیقات مجدد پرونده در اختیار یکی از شعب بازپرسی یا دادیاری قرار می گیرد .

روند رسیدگی پرونده در شعبه دادیاری یا بازپرسی

پس از ثبت پرونده در شعبه دادیاری و بازپرسی مقام رسیدگی کننده اقدام به ابلاغ حضور به شاکی و متهم می نماید پس از استماع اظهارات طرفین و بررسی اسناد و مدارک و پایان یافتن سایر تحقیقات لازم اقدام به صدور قرار متناسب می نماید ، این قرار در صورت انتساب جرم به متهم ، قرار جلب به دادرسی ودر غیر اینصورت قرار منع یا موقوفی تعقیب می باشد .
درصورت صدور قرار جلب به دادرسی توسط بازپرس ، دادستان کیفرخواست صادر نموده و پرونده جهت رسیدگی به دادگاه صالح ارسال می گردد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *