وکیل تجدید نظر کیفری 1402

وکیل تجدید نظر در امور کیفری – امید شاه مرادی وکیل پایه یک دادگستری : مراجع رسیدگی نسبت به اعتراض به احکام قبل از قطعیت آنها در پرونده های کیفری بسته به نوع پرونده در دادگاه تجدید نظر استان و دیوان عالی کشور می باشد. که به رسیدگی مجدد دادگاههای تجدید نظر استان تجدیدنظرخواهی از رای و به رسیدگی دیوان عالی کشور نسبت به آرا ، فرجام خواهی در پرونده‌ های کیفری مربوطه می گویند .

تنها در موارد محدودی رای دادگاه بدوی در پرونده های کیفری قطعی می باشد. بنابراین اصل در دادگاه های کیفری بر قابل تجدیدنظر بودن آرای دادگاه ها می باشد. با توجه به آنکه در پرونده های کیفری هرگونه اقدام یا عدم اقدام منجر به ضمانت اجرای کیفری می باشد و گاهاً غیر قابل جبران است. بنابراین پیشنهاد می شود از ابتدای امر و در دادسرا و دادگاه بدوی اقدام به گرفتن وکیل  کیفری مجرب نمایید لیکن در صورتی که پروسه پرونده به مرحله تجدید نظر رسید بهتر آن است که در این خصوص با همراهی وکیل تجدید نظر اقدام نمایید .

آرای قطعی کیفری

آرای قطعی دادگاه های کیفری مستفاد از ماده ۴۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری تنها جرائم تعزیری درجه ۸ و جرائم مستلزم پرداخت دیه و ارش در صورتی که کمتر از یک دهم دیه کامل باشد ، می باشد .

نکته قابل توجه آنکه در مورد جرائم تعزیری درجه ۸ نیز چنانچه مجازات قانونی جرم صرفاً جزای نقدی باشد. چون پرونده در صلاحیت شورای حل اختلاف است نه دادگاه کیفری دو. رای صادره در هر حال قابل تجدید نظر در دادگاه کیفری ۲ می باشد. چرا که تمامی آرای صادره شورای حل اختلاف قابل تجدید نظر در دادگاه مربوطه است .

وکیل تجدید نظر کیفری

مورد دوم آنکه در صورتی که در پرونده ای که مربوط به جرائم تعزیری درجه ۸ با هر ضمانت اجرا و مجازاتی که باشد. قرار بایگانی پرونده صادر گردد این قرار بایگانی پرونده نیز قابل تجدید نظر می باشد .

اهمیت نوع رای در قابلیت اعتراض به آن

لازم نیست که رای دادگاه دایر بر محکومیت باشد تا قابلیت تجدید نظر خواهی داه باشد. بلکه اگر رای مزبور مبنی بر برائت یا به صورت قرار منع یا موقوفی تعقیب و یا قرار اعدادی به‌ صورت قرار اناطه نیز باشد. و یا اصلاً حکمی صادر نشود برای مثال قرار تعویق صدور حکم صادر گردد امکان اعتراض به آن وجود دارد . با توجه به متن ماده ۴۲۷ قانون آیین دادرسی کیفری تمامی آراء اصولاً قابل اعتراض است مگر اینکه صراحتا غیر قابل اعتراض اعلام گردند .

مرجع صالح تجدید نظر

مستنبط از ماده ۴۲۸ قانون آیین دادرسی کیفری مواردی که در دیوان عالی کشور مطرح خواهد شد. جرائم مهمی از قبیل جرائمی که مجازات قانونی آنها سلب حیات ، حبس ابد و حبس بیش از ده سال باشد و…. می باشد. ( با اندکی تامل در این خصوص در می یابیم که برای هرگونه اقدام در خصوص این دست از پرونده ‌ها نیاز به وکیل مجرب در زمینه تجدیدنظر کیفری می باشد. ) ، بقیه موارد در دادگاه تجدید نظر استان رسیدگی می گردد .

اسقاط حق تجدید نظر خواهی

مستفاد از ماده ۴۳۰ قانون آیین دادرسی کیفری چنانچه طرفین دعوا حق تجدید نظر خواهی یا فرجام خواهی خود را ساقط نمایند. تجدیدنظر یا فرجام آنها قابل استماع در دادگاه یا دیوان عالی کشور نمی باشد. در رویه قضایی فراتر از آن پیش رفته و حتی در غالب موارد پذیرفته می شود. که هر طرف به تنهایی حق تجدیدنظر یا فرجام خواهی خود را ساقط نماید. بدون اینکه نیازی به رضایت و قبول طرف مقابل داشته باشد .

اشخاصی که حق تجدید نظر خواهی دارند

اشخاصی که حق درخواست تجدیدنظر یا فرجام را دارند مستفاد از ماده ۴۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری شامل : شاکی یا نماینده قانونی وی ، محکوم علیه یا نماینده قانونی وی و دادستان ( از جهت برائت متهم ، تناسب مجازات و عدم انطباق رای با قانون ) می‌باشد .

در خصوص تجدیدنظر یا فرجام خواهی دادستان از حکم باید متذکر شد. که حتی در جرائمی که دادسرا حق دخالت در انجام تحقیقات مقدماتی آن را ندارد. و مستقیم در دادگاه مطرح می‌شود. مانند جرائم منافی عفت ، این موضوع نافی حق دادستان در درخواست تجدید نظر خواهی یا فرجام خواهی از حکم مربوطه در مواردی که مطابق ماده ۴۳۳ قانون آیین دادرسی کیفری حق تجدید نظر خواهی یا فرجام خواهی آنها را دارد ، نمی باشد .

در پایان شایان ذکر است که شما می توانید در صورت نیاز به راهنمایی و مشاوره در خصوص تجدید نظر از آرای کیفری خود با نگارنده این مقاله امید شاه مرادی وکیل پایه یک دادگستری متخصص در امور کیفری. و تجدید نظر از آرای کیفری از طریق راه های ارتباطی مندرج در این وب سایت تماس حاصل نمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *