مدارک و مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت

مراحل و مدارک اخذ گواهی انحصار وراثت با وکیل شاه مرادی : پس از فوت متوفی باید اقدمات خاصی صورت گیرد تا اموال او میان وراث وی تقسیم شود. و از محل همین اموال نیز بدهکاری ها و دیون او به همراه هزینه کفن و دفن او پرداخت گردد. مراحل اخذ گواهی انحصار وراثت همان مقوله بسیار مهمی است که برای تقسیم ماترک و پرداخت حقوق و دیون وراث و متوفی لازم می باشد. مسائل مهمی در خصوص نحوه و مراحل گرفتن گواهی حصر وراثت وجود دارد که قصد داریم در این مقاله به تشریح آن ها بپردازیم. با وکیل شاه مرادی همراه باشید..

گواهی انحصار وراثت چیست ؟

وکیل انحصار وراثت : این گواهی یک برگه کاملاً قانونی و رسمی است که توسط شورای حل اختلاف آخرین محل اقامتگاه متوفی صادر می گردد و در آن تمام اموال متوفی تعیین تکلیف می شود. اگر انحصار وراثت انجام نشود امکان تقسیم ماترک وجود ندارد. و اگر تقسیم ارث طبق توافق وراث صورت گیرد. حتی اگر یکی از آن ها یا یک شخص به عنوان ذی نفع به آن اعتراض کند نیاز است تا گواهی انحصار وراثت صادر گردد.

اخذ گواهی انحصار وراثت

وراث متوفی، طلبکاران و هر شخصی که در اموال متوفی دارای یک نفع مادی است می تواند درخواست صدور گواهی انحصار وراثت دهد. درخواست از جانب یک نفر برای این امر کفایت می کند و نیازی نیست تا همه افراد نسبت به درخواست مورد نظر اقدام کنند. برای این کار باید مدارک لازم را تهیه نمود و مراحل ذیل را به درستی سپری کرد.

وراث متوفی موظف هستند تا بدهی های او را از محل اموال متوفی پرداخت نمایند. البته اگر میزان بدهی ها بیشتر از میزان اموال مورث باشد دیگر مسئولیتی در این زمینه ندارند با این حال باید به این نکته دقت کرد که تا زمان تسویه حساب کامل با همه طلبکاران نمی توان نسبت به تقسیم ماترک اقدام نمود.

مدارک لازم برای درخواست گواهی انحصار وراثت

  • گواهی فوت
  • استشهادیه محضری
  • شناسنامه متوفی
  • عقدنامه یا رونوشت
  • شناسنامه وراث
  • وصیت نامه رسمی شخص فوت شده در صورت موجود بودن
  • گواهی تسلیم اظهارنامه مالیاتی برای متوفیان قبل از سال ۹۵ که تاکنون اقدامی نکرده اند.

مراحل گرفتن گواهی انحصار وراثت

در مرحله اول باید به شورای حل اختلاف آخرین محل اقامت متوفی بروید. در آنجا باید برگه تقاضانامه انحصار وراثت را مطالبه کرده و تکمیل نمایید. برای شما در این زمینه پرونده ای تشکیل می شود. همه مدارک فوق باید در این پرونده وجود داشته باشد. در صورت ناقص بودن پرونده نمی توانید انتظار داشته باشید که گواهی حصر وراثت صادر شود. لیست کاملی از اموال متوفی را تهیه کرده و به اداره دارایی بروید. در آنجا باید قوانین مالیات بر ارث در خصوص اموال متوفی اجرا شود.

پس از این مراحل باید به شورای حل اختلاف رفته و درخواست خود را دنبال نمایید. درست است که همه چیز کامل و بی نقص به نظر می رسد اما باید مطمئن شد که متوفی هیچ ورثه دیگری ندارد.

بنابراین باید آگهی انحصار وراثت در روزنامه های کثیر الانتشار صورت بگیرد. اگر به فاصله یک ماه از نشر آگهی هیچ فردی ادعای وارث بودن نداشت گواهی مربوطه صادر می گردد. البته اگر فردی اهل روستا باشد و فوت کند نیازی به نشر آگهی نیست. و در همان محدوده به صورت اعلامیه به مردم ابلاغ می گردد که وراث او قصد گرفتن گواهی انحصار وراثت را دارند.

نکاتی که باید در خصوص گرفتن گـواهی انحـصار وراثـت بدانید

  1. اثبات اینکه ورثه متوفی هستید. زمانیکه از استشهادیه محضری سخن می گوییم در همین باب است. سه نفر باید در دفتر اسناد رسمی شهادت دهند که شخص مورد نظر فوت کرده و شما ورثه قانونی او می باشید.
  2. باید انواع گواهی حصر وراثت را بشناسید. طبق قانون اگر اموال متوفی بیشتر از 50 میلیون تومان باشد. باید گواهی حصر وراثت نامحدود بگیرید و اگر کمتر باشد باید گواهی حصر وراثت محدود بگیرید.
  3. اگر نیاز به صدور گواهی انحصار وراثت محدود دارید. به علت عدم نیاز به نشر آگهی مدت زمان صدور آن هم کمتر است. اما برای صدور گواهی انحصار وراثت نامحدود نیاز به نشر آگهی می باشد و همین پروسه دریافت گواهی را طولانی تر می کند.
  4. قانون جدیدی که در این زمینه وجود دارد این است که فقط برای فوت شدگان بعد از سال ۹۵ نیاز به اخذ مالیات بر ارث برای گرفتن گواهی انحصار وراثت نیست. همچنین مالیات بر ارث به صورت دیگری محاسبه می شود. و همانند گذشته نیست بدین صورت که مالیات بر ارث اموال غیرمنقول با اموال منقول متفاوت است. و درصد مالیات برای هر مالی که در مجموعه های فوق قرار می گیرد با سایر اموال متفاوت خواهد بود.
  5. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که صرفاً برای گرفتن برگه انحصار وراثت نیازی به دریافت برگه مالیات بر ارث نیست. بلکه زمانی الزامی است که قصد تقسیم ماترک وجود داشته باشد. در بسیاری از موارد وراث متوفی ممکن است صرفاً بخواهند سهم الارث خودشان را تعیین کنند. و قصد فروش اموال را ندارند. بنابراین تا آن زمان هم نیازی ندارند تا به اداره دارایی مراجعه کنند. اما در هر زمان که قصد تصرف در اموال یا تقسیم ماترک را به عنوان سهم الارث خود داشتند. باید گواهی مالیات بر ارث را هم دریافت کنند. تاخیر در دریافت این گواهی مشمول پرداخت جریمه نمی گردد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *