گرفتن مهریه بعد از مرگ همسر

گرفتن مهریه بعد از مرگ همسر : مهریه یکی از حقوق مالی زن در زندگی مشترک است که حتی بعد از فوت شوهر نیز قابل مطالبه می باشد. نحوه گرفتن مهریه بعد از مرگ همسر منطبق بر قوانین پرداخت دیون متوفی است که توسط وراث یا نماینده قانونی او صورت می گیرد.

وکیل مهریه : همانطور که می دانید زن یکی از وراث شوهر خود می باشد و در میان کسانی که در درجات و طبقات مختلف ارث قرار می گیرند تنها کسی است که از طریق رابطه سببی مشمول دریافت سهم الارث می گردد. گرفتن مهریه بعد از مرگ همسر کار دشواری نیست و تقریبا باید همان مراحلی را سپری کنید که برای دریافت مهریه در زمان زنده بودن شوهر نیاز است. این مبحث را در ادامه و با عنوان چگونگی گرفتن مهریه بعد از مرگ همسر بررسی می کنیم .

گرفتن مهریه بعد از مرگ همسر

پرداخت دیون متوفی

بعد از فوت یک فرد (اعم از زن یا مرد) حقوق و تعهدات وی به وراث منتقل می شود. حقوق و تعهدات متوفی به عنوان دارایی وی معرفی شده و برای تقسیم سهم الارث میان وراث نیاز است تا تصفیه گردد. درواقع دارایی به تمام اموال غیر نقدی، وجوه نقد، حقوق مادی، حقوق معنوی، بدهی ها، طلب های وعده دار و غیر وعده دار، تعهدات و تکالیف مادی یا معنوی یک فرد اطلاق می گردد و به دو دسته دارایی منفی و دارایی مثبت تقسیم می شوند.

دارایی مثبت همان اموال و حقوقی است که وراث انگیزه دریافت آن ها را دارند اما تقسیم سهم الارث زمانی امکان پذیر است که وراث یا نماینده قانونی متوفی نسبت به خارج کردن دارایی های منفی یا همان بدهی ها، طلب ها و تعهدات متوفی از تمام دارایی وی اقدام نمایند. در این میان یکی از تعهدات مرد (شوهر) در زندگی مشترک همان پرداخت مهریه است که اصولاً در دوره جدید تا زمان طلاق یا مرگ شوهر پرداخت نمی شود .

پرداخت مهریه زن از اموال متوفی

در مطالبه مهریه بعد از فوت شوهر ، زمانیکه وراث متوفی درخواست تسویه ترکه و دریافت گواهی انحصار وراثت می دهند شورای حل اختلاف از آن ها می خواهد به توافق یا طبق نظر دادگاه نسبت به پرداخت دیون و قروض متوفی اقدام کنند. در این خصوص زن باید شخصاً نسبت به درخواست مهریه مبادرت نماید؛ بنابراین اگر در این زمینه درخواستی نداشته باشد دادگاه نیز به آن ترتیب اثر نمی دهد .

اگر دیون متوفی زیاد باشند و مهریه نیز درخواست گردد به نحوی که پرداخت تمام دیون متوفی، طلب بستانکاران و مهریه زن امکان پذیر نباشد دادگاه به نسبت از اموال متوفی برای پرداخت دیون و قروض اقدام می کند. البته دادگاه می تواند شرایطی را فراهم نماید تا امکان پرداخت تمام دیون و قروض متوفی در آینده فراهم شود. به عنوان مثال مورث یک شرکت داشته است و این شرکت در صورت ادامه فعالیت می تواند تمام بدهی ها را پرداخت کند. در این شرایط دادگاه به جای فروش شرکت و پرداخت بخشی از طلب بستانکاران، تصمیم می گیرد تا از محل درآمد و منفعت این شرکت نسبت به تصفیه ترکه اقدام نماید.

نحوه دریافت مهریه بعد از مرگ همسر

زن می تواند برای دریافت مهریه بعد از مرگ همسر به دایره اجرای ثبت مراجعه نماید. این مرجع به میزان یک بیستم از مبلغ مهریه درخواستی را به عنوان هزینه دادرسی از زوجه درخواست می کند ( لازم به ذکر است این مبلغ پس از وصول مهریه دریافت می گردد ) اما اگر به دادگاه مراجعه کنید باید سه و نیم درصد از مبلغ درخواستی (ارزش مهریه) را به عنوان هزینه دادرسی پرداخت کنید. طبق قانون امروزه بانوان برای درخواست بخشی از مهریه باید به دادگاه و برای درخواست بخش دیگر به دایره اجرای ثبت مراجعه نمایند.

در این مرحله شما باید توسط وکیل خانواده دادخواست خود را مبنی بر مطالبه مهریه تقدیم نمایید. تمامی دیون فرد در زمان فوت او به دیون حال تبدیل می شوند. مطالبات شما نیز به عنوان مطالباتی که باید پیش از صدور گواهی انحصار وراثت تعیین تکلیف گردد در اختیار مرجع صالح قرار می گیرد. اگر اموال متوفی برای پرداخت مهریه شما کفایت نکند شما نمی توانید این مبلغ را از وراث وی درخواست کنید مگر اینکه آن ها سهم الارث خود را بدون توجه به مهریه شما تصاحب کرده و حاضر به پرداخت مهریه نباشند.

پرداخت مهریه زوجه باکره، زن دوم و زوجه موقت

در زمان فوت شوهر ممکن است یکی از شرایط فوق رخ دهد. همانطور که می دانید مهریه زوجه باکره در زمان طلاق به میزان نصف از مهریه درج شده در قباله نکاح است اما این قانون در خصوص فوت شوهر وجود ندارد و زن می تواند حتی در صورت باکرگی نسبت به دریافت کل مهریه اقدام نماید.

زوجه موقت نیز باید همانند زوجه دائم یا زوجه باکره برای دریافت مهریه ای که در قابله نکاح موقت یا همان صیغه نامه درج شده است اقدام کند با این حال اگر سند یا قباله نکاح به صورت رسمی تنظیم نشده باشد صرفاً از طریق دادگاه عمومی قابل پیگیری است. اگر میزان مهریه کمتر از 20 میلیون تومان است به شورای حل اختلاف مراجعه کنید. قانون ، شرایط و مقررات گرفتن مهریه بعد از مرگ همسر برای زوجه دوم نیز همانند زوجه اول می باشد.

1 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *