چگونه سوء اثر چک برگشتی را پاک کنیم؟

چگونه سوء اثر چک برگشتی را پاک کنیم؟ رفع سوء اثر چک برگشتی با وکیل شاه مرادی : این امر برای کسانی که می خواهند از خدمات مالی و بانکی بهره مند شوند حائز اهمیت است. طبق قوانین جدید چک و همچنین با توجه به قوانین سامانه صیاد، خدمات بانکی برای کسانی که در لیست بدهکاران بانکی قرار گرفته اند صورت نمی گیرد. افرادی که حداقل دارای یک فقره چک بلامحل باشند نیز در لیست بدهکاران بانکی هستند.

حال سوال این است که چگونه سوء اثر چک برگشتی را پاک کنیم؟

افزایش موجودی در حساب مورد نظر

اولین و ابتدایی ترین اقدامی که باید انجام دهید تأمین کسری مبلغ است. بنابراین اعتبار حساب مورد نظر را افزایش دهید و در واقع کسری بودجه را تامین نمایید. بانک در این شرایط باید به دارنده چک اطلاع دهد که شرایط لازم برای پرداخت وجه چک فراهم شده است. اگر دارنده چک با لاشه چک برگشتی به بانک مراجعه نماید و وجه چک را دریافت کند بانک نیز می تواند بعد از دریافت لاشه چک نسبت به رفع سوء اثر از چک برگشتی اقدام نماید.

چگونه سوء اثر چک برگشتی را پاک کنیم؟

صدور چک جدید و دریافت لاشه چک برگشتی

وکیل چک برگشتی : ممکن است بانک به هر دلیلی نتواند دارنده چک را از افزایش موجودی مطلع کند. به عنوان مثال ممکن است فرد شماره تلفن خود را تغییر داده و حتی محل سکونت خود را نیز عوض کرده باشد؛ یا حتی ممکن است وی کلاً نخواهد به بانک مراجعه کند و قصد داشته باشد شما را بلاتکلیف بگذارد. در این شرایط با توجه به اینکه لاشه چک برگشتی در اختیار بانک قرار نگرفته است حتی با افزایش موجودی نیز رفع سوء اثر امکان پذیر نیست.

اصولاً در این شرایط شما می توانید به آدرس دارنده چک مراجعه کرده و یک چک جدید را به ایشان برای موعد مناسب تحویل دهید. ایشان می توانند استعلام وضعیت موجودی شما را از بانک بگیرند و باتوجه به اینکه شما قادر به برداشت از حساب خود نیستید بنابراین ممکن است بتوانید لاشه چک قدیمی را (در ازای چک جدیدتر) دریافت کرده و با تحویل دادن آن به بانک محال علیه، درخواست رفع سوء اثر بدهید.

رضایت محضری برای رفع سوء اثر از چک برگشتی

یکی از الزاماتی که در قانون جدید مشاهده می شود کسب رضایت محضری و کاملاً رسمی از فردی است که چک را برگشت زده و در واقع با عدم پرداخت وجه آن از جانب بانک مواجه شده است. البته رضایت محضری برای زمانی است که لاشه چک به هر دلیلی قابل ارائه به بانک نباشد. در این شرایط شما می توانید از دارنده چک درخواست کنید تا رضایت خود را نسبت به رفع سوء اثر از چک برگشتی به صورت رسمی امضا نموده و در اختیار شما قرار دهد. شما با ارائه این رضایت نامه به بانک میتوانید درخواست رفع سوء اثر بدهید.

مراجعه به دادگاه برای رفع سوء اثر از چک برگشتی

در خصوص موضوع فوق شرایط مختلفی متصور است. تصور کنید به هیچ وجه امکان دسترسی شما به لاشه چک وجود ندارد و دارنده چک نیز حاضر به ارائه رضایت نامه محضری نیست. در این شرایط شما می توانید مبلغ چک برگشتی را در یک حساب قرض الحسنه تودیع کرده و حسن نیت خود را برای پرداخت مبلغ آن به بانک، دارنده چک و دادگاه ثابت نمایید. در این شرایط می توانید به دادگاه مراجعه کرده و با ارائه دلایل معتبر، درخواست خود را مبنی بر رفع سوء اثر از چک برگشتی مطرح نمایید. اگر بانک با دلایل شما موافقت نماید دستور رفع سوء اثر را صادر کرده و بانک محال علیه نیز باید دستور را اجرا نماید.

نکاتی در خصوص رفع سوء اثر از چک برگشتی

  • در صورت عدم درخواست رفع سوء اثر پس از 3 سال از تاریخ صدور گواهی‌ عدم پرداخت آن، به ‌صورت خودکار از سامانه اطلاعاتی بانک مرکزی رفع سوء اثر می‌شود.
  • چک برگشتی شما را از دریافت خدمات بانکی جدید محروم می سازد و نسبت به خدماتی که در گذشته دریافت کرده اید بی تاثیر است.
  • رفع سوء اثر یک مسئله حقوقی است و باید در دادگاه حقوقی مطرح شود.
  • به دنبال برگشت خوردن چک، شما حق افتتاح حساب در هیچ کدام از بانک های کشور، حق دریافت دسته چک جدید، حق بهره مندی از تسهیلات بانکی، مالی و ارزی را نخواهید داشت.
  • مسدود شدن حساب صرفاً به حساب مورد نظر در بانک محال علیه مربوط نمی شود و تمام حساب های شما در بانک ها و موسسات کشور را پوشش می دهد.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *