وکیل مصادره اموال در تهران

وکیل متخصص مصادره اموال منقول و غیر منقول : یکی از مجازات هایی که در قانون مجازات اسلامی به آن اشاره شده است مصادره اموال می باشد. مصادره اموال در علم حقوق با آن چیزی که مردم تصور می کنند. تفاوت هایی دارد که نباید به سادگی از کنار آن ها گذشت.

پیش از آنکه وارد مبحث اصلی مقاله شویم و جزییات مربوط به این مقوله را بررسی کنیم بهتر است به این نکته مهم اشاره کنیم که در صورت مواجهه با چنین مجازاتی باید هر چه سریع تر به یک وکیل متخصص مصادره اموال مراجعه نمایید تا در صورت امکان از تضییع حقوق شما جلوگیری کند چرا که عامه اجتماع از تجربیات وکلا در این زمینه آگاهی ندارند و قطعاً مراجعه به یک وکیل متخصص در امور کیفری می تواند با نتایج ارزشمندی همراه باشد .

وکیل مصادره اموال در تهران

مصادره اموال به چه معناست؟

مصادره در فرهنگ لغت به معنای ضبط کردن آمده است اما این نوع ضبط کردن در دنیای قضا و قضاوت با ضبط اموالی که ناشی از تأمین یا توقیف هستند متفاوت است چرا که اصولاً در مصادره اموال، مبدا به دست آوردن مال یک مبدا غیرقانونی و نامشروع به حساب می آید.

حال آنکه مبدا به دست آوردن اموالی که در توقیف هستند یا به عنوان تأمین معرفی شده اند مشروع است اما به علت عدم اجرای تعهدات قانونی، ضبط شده و به فروش می رسند تا از محل فروش آن ها، مطالبات قانونی افراد یا دولت پرداخت گردد. بنابراین مصادره در همه موارد شامل ضبط مال است اما ضبط مال در همه موارد به معنای مصادره نمی باشد .

مصادره در قوانین ایران

قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران بیان می کند :

دولت باید ثروت ‌های نامشروع و غیرقانونی از جمله ثروت های ناشی از ربا، غصب، رشوه، اختلاس، سرقت، قمار، سوءاستفاده از موقوفات، سوءاستفاده از مقاطعه‌کاری‌ها و معاملات دولتی، فروش زمین ‌های موات و مباحات اصلی، دایر کردن اماکن فساد و سایر موارد غیرمشروع را از افراد گرفته و به مالکین واقعی آن ها رد کند. طبق این اصل از قانون اساسی، در صورت معلوم نبودن مالک واقعی مال ، باید آن را به بیت‌المال بدهد. این حکم باید با رسیدگی و تحقیق و اثبات شرعی توسط دولت اجرا شود.

در قانون مجازات اسلامی نیز بدین صورت به مجازات مصادره اموال اشاره شده است:

مجرم موظف است تا مالی را که در اثر ارتکاب جرم تحصیل کرده است، اگر موجود باشد عین آن را و اگر موجود نبود و از بین رفته باشد یا از دسترس او خارج شده باشد مثل آن را و در صورت عدم امکان رد مثل، قیمت آن را به صاحب اصلی مال رد کند و از عهده‌ خسارات وارده نیز برآید.

این قانون علاوه بر اینکه در خصوص اشخاص حقیقی اجرا می گردد در خصوص سازمان ها، نهادها و اشخاص حقوقی نیز لازم الاجراست.

طبق همین قانون:

بازپرس یا دادستان پرونده باید در صورت صدور قرار منع، وضعیت اموال و اشیاء مورد نظر را پیگیری نموده و مشخص کنند که این وسایل و اشیایی که برای ارتکاب جرم به کار رفته اند یا در حین ارتکاب جرم یا در اثر آن تهیه ‌شده‌اند به چه صورت تعیین تکلیف شوند.

طبق قانون اساسی کشور نیز:

جرائمی که مجازات آنها با مصادره اموال همراه است، در دادگاه ‌های انقلاب پیگیری می‌شوند. این پرونده ها برای تجدیدنظر به “دیوان عالی کشور” فرستاده می شوند. در سایر موارد نیز اگر حکم مصادره اموال صادر گردد با در نظر گرفتن موضوع آن در دادگاه ‌های عمومی پیگیری می‌شوند.

انواع مصادره در حقوق ایران

همانطور که در مبحث قبل هم اشاره کردیم در نتیجه مصادره ممکن است همه اموال مجرم یا بخشی از آن ضبط گردد. این عمل باعث می شود تا مصادره به دو نوع تقسیم شود که عبارتند از:

1. مصادره خاص

در این نوع از مصادره، همه اموال ضبط نمی شوند بلکه تنها مالی که از راه غیرقانونی و غیرمشروع به دست آمده است و وسایل مورد استفاده برای ارتکاب فعل مورد نظر مصادره می گردد. به عنوان مثال اگر مالی در نتیجه قمار به دست آمده باشد تنها همان مال به همراه وسایل قمار است که توسط اجراییات مصادره می گردد.

2. مصادره عام

اگر در نتیجه مصادره همه اموال فرد از مالکیت او خارج گردد مصادره عام نامیده می شود. در این خصوص می توان به مصادره اموال اختلاس گران یا قاچاق چیان ماهری اشاره کرد که تمام اموال خود را از این طریق به دست آورده اند. با توجه به اینکه نمی توان اموال مشروع و غیرمشروع آن ها را از یکدیگر تفکیک نمود همه اموال این افراد مصادره می گردد. البته لازم است بدانید که مستثنیات دین در هر صورت قابل مصادره نمی باشند.

تفاوتی ندارد که درگیر مصادره خاص شده اید یا مصادره عام در هر صورت باید به این نکته توجه نمایید که حکم مصادره قابل اعتراض است و بهترین کاری که باید انجام دهید مراجعه به وکیل متخصص مصادره اموال می باشد. وکیل متخصص مصادره اموال در بسیاری از موارد قادر است تخفیفات قابل توجهی را در خصوص اجرای حکم از دادگاه بگیرد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *