وکیل مزاحمت تلفنی + پیگیری پرونده 1401

وکیل مزاحمت تلفنی : با توجه به شیوع و گسترش دستگاه های مخابراتی ، از جمله تلفن‌ همراه قانونگذار در سال ۱۳۷۵ ایجاد مزاحمت به وسیله این دستگاه ها را در قالب ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مذکور ، جرم انگاری نموده است .لازم به ذکر است امروزه با توجه به ایجاد و گسترش فضای مجازی ، ایجاد مزاحمت از این طریق نیز شایع شده است . حضور وکیل متخصص کیفری اشخاص را در رسیدن به حقوق تضییع شده خویش کمک شایانی می نماید .

منظور از مزاحمت چیست

ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی علاوه بر تلفن های ثابت و همراه ، شامل دستگاه نمابر (فاکس) ، تلکس ، پی جو (پیجر) ، بی سیم و رایانه متّصل به اینترنت نیز می گردد .

منظور از مزاحمت با توجه به توضیح فوق می تواند شامل تماس گرفتن و ایجاد مزاحمت از این طریق باشد. هم می تواند ازطریق

ارسال فاکس ، تلکس ، نامه الکترونیکی (ایمیل) ، پیامک و حتی گذاشتن پیام روی دستگاه پیام گیر تلفن دیگری ، صورت گیرد .
این نکته قابل ذکر است که ایجاد مزاحمت تلفنی موضوع ماده فوق الذکر حتی با صرف تماس گرفتن و سکوت کردن به خصوص اگر در ساعاتی مانند نیمه های شب باشد. جرم محقق گردیده و مرتکب قابل تعقیب در مراجع صالح می باشد .

وکیل مزاحمت تلفنی

عمدی بودن جرم مزاحمت تلفنی

منظور از عمدی بودن جرم مزاحمت تلفنی آن است که مرتکب عالماً و عامداً بخواهد که ایجاد مزاحمت برای مجنی علیه نماید. به عبارت دگیر چنانچه شخصی به تصور اینکه شماره تماسی متعلق به یک‌ اداره دولتی است که آن شخص از اداره مذکور با آن اداره با مشکل و اختلاف مواجه شده است ، می باشد . تماس گرفته وروی دستگاه پیام گیر ، پیام های انتقاد آمیزی بگذارد. لیکن در واقع شماره ای که مرتکب تماس گرفته متعلق به منزل مسکونی شخصی باشد ، جرم مذکور محقق نگردیده است. چرا که مرتکب قصد ارتکاب جرم در مورد آن شخص را نداشته است .

مجازات جرم مزاحمت تلفنی

برای میزان مجازات این جرم‌ بایستی ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی بررسی گردد. همچنین تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران مصوب ۱۳۶۴ مورد توجه قرار گیرد. که در ذیل به اختصار توضیحاتی در هر دو مورد آورده شده است .

ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی :

که طبق ماده اخیر الذکر مرتکب به حبس از یک تا شش ماه محکوم می گردد . نکات قابل ذکر در این ماده عبارت است از :

  1. جرم مذکور مطابق ماده ۱۹ قانون مجازات اسلامی ، جرم تعزیری درجه ۷ محسوب می گردد

  2. رسیدگی به این جرم مستقیماً و بدون نیاز به صدور کیفر خواست در دادگاه صالح مطرح می گردد.

  3. مطابق ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی مرتکبین جرائم تعزیری درجه ۷ مشمول مجازات جایگزین حبس می گردند مگر شرایط ماده مذکور را نداشته باشند .

بنابراین قاضی محترم دادگاه چنانچه مرتکب فاقد سوابق مذکور در ماده ۶۶ قانون مجازات اسلامی نباشد موظف است مرتکب را به مجازات جایگزین حبس محکوم نماید .

تبصره ۲ ماده ۱۴ قانون تاسیس شرکت مخابرات ایران :

مطابق این ماده خط تلفن شخص مزاحم برای بار اول به مدت یک هفته ، برای مرتبه دوم به مدت سه ماه و در صورت تکرار برای بار سوم به طور دائم قطع می گردد .

لازم است متذکر شویم که چنانچه مزاحمت توام با ارتکاب جرائم دیگری از جمله توهین باشد. به پرونده در قالب تعدد معنوی رسیدگی می گردد .

محل وقوع جرم‌ مزاحمت تلفنی

از آنجا که محل وقوع جرم موثر در دادگاه صالح می باشد ، تعیین محل وقوع جرم دارای اهمیت بسزایی است . طبق رای وحدت رویه شماره ۷۲۱ دیوان عالی کشور محل وقوع بزه مزاحمت تلفنی ، محل وقوع نتیجه ( مزاحمت ) می باشد ، به عنوان مثال چنانچه مرتکب در تهران زندگی نماید لیکن مجنی علیه در اصفهان ساکن باشد ، محل وقوع جرم اصفهان می باشد .

در پایان پیشنهاد می گردد جهت کسب اطلاعات بیشتر با نگارنده این مطلب امید شاه مرادی وکیل پایه یک دادگستری از طریق راه های ارتباطی موجود در وب سایت تماس حاصل نمایید .

نکاتی در خصوص جرم مزاحمت تلفنی

  1. به عقیده برخی از حقوقدانان چنانچه مزاحمت همراه با ارتکاب جرایم دیگری همچون توهین باشد . مقررات تعدد معنوی مجری خواهد بود . با این وجود در برخی از آراء محاکم این امر از مصادیق تعدد مادی دانسته شده است .
  2. تحقق مزاحمت الزاماً منوط به گفتن سخنی نیست . بلکه صرف تماس و قطع کردن و یا تماس و سکوت به خصوص در ساعات نامتعارف همانند نیمه شب می تواند موجب تحقق جرم مزاحمت تلفنی گردد .
  3. در ماده 641 قانون مجازات اسلامی موضوع مزاحمت اشخاص حقیقی است. و علی الاصول ایجاد مزاحمت نسبت به اشخاص حقوقی قابل تصور نیست . البته چنانچه شخصی با اورژانس ، آتش نشانی و … تماس گرفته و با دادن اطلاعات نا درست و غلط موجب اختلال در آن نهادها گردد. قابل تعقیب در مراجع قانونی صالح خواهد بود .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *