وکیل ضرب و جرح عمدی و نزاع

وکیل ضرب و جرح عمدی و نزاع : متأسفانه نزاع و ضرب و جرح قدمتی به تاریخ بشریت دارد . با تشکیل نخستین اجتماعات بشر بدوی و از سر عدم رعایت حق ، نزاع نیز در بین انسان‌ ها به وجود آمد ، اصولاً در طول تاریخ، استفاده از توانایی جسمی و زور بازو برای به کرسی نشاندن و اثبات نظر خود، ویژه‌ی جوامع قبیله‌ ای بوده است.

تاریخ جامعه‌ شناسی و علوم اجتماعی نشان می‌ دهد رشد و گسترش شهرنشینی و پیدایش قانون در جوامع ، استفاده از تعقل و اندیشه را برای حل ‌مسائل به ارمغان آورده است اما در بررسی این پدیده در جوامع شهری و مدرن امروزی باید اذعان کرد که این مقوله بیانگر وجود بسترهای جرم خیز در جامعه می ‌باشد ، با توجه به اهمیت این جرم و تأثیرات فروان آن در جامعه پیشنهاد می گردد قبل از هرگونه طرح شکایت یا دفاع از حضور و همراهی وکیل کیفری متخصص در ضرب و جرح بهره مند گردید .

مفهوم ضرب و جرح عمدی

نزاع و ضرب و جرح رفتاری است که به قصد آسیب ‌رساندن به فرد دیگری که گاه توأم با آسیب روحی ـ روانی است صورت می ‌پذیرد. همه ‌ی ما در محیط کار و یا زندگی خود حداقل شاهد یک ‌بار درگیری در سطح شهر بوده‌ایم ، یا در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی ، خبری در این زمینه دیده و یا خوانده‌ایم .

وکیل ضرب و جرح عمدی و نزاع

اگر شخصی به قصد قطع یا جرح عضو به دیگری صدمه وارد کند یا اینکه قصد این عمل را نداشته باشد ولی رفتارش منجر به قطع یا جرح عضو شود، در این حالت نیز رفتار او عمدی محسوب می‌شود، مانند آنکه قصدش دور کردن دیگری از صحنه درگیری باشد و با چاقو به او صدمه وارد کند. در این‌ جا قصد او قطع یا جرح عضو نیست ولی نوع وسیله ‌ای که از آن برای انجام این کار استفاده کرده، منجربه این نتیجه شده است.

نزاع ؛ عبارت است از درگیری مشهود و از نظر اصولی مستقیماً قابل رویت ، حداقل بین دو نفر. مفهوم نزاع دسته‌جمعی ، شرکت در درگیری و منازعه یعنی روی آوردن به ضرب و جرح است ، به عبارتی اقدام به جرم علیه اشخاص که تبعات جزایی برای افراد به‌ بار می‌آورد .

عوامل مؤثر در بروز جرم ضرب و جرح و نزاع

عموم آسیب‌های اجتماعی از جمله نزاع و ضرب و جرح ریشه در مسائل اجتماعی دارند. هرچه مسائل اجتماعی شایع‌تر و فراگیرتر شوند، افراد بیشتری درگیر مسائل اجتماعی می‌شوند. واکنش‌های افراد در شرایط نابهنجار اجتماعی پیچیده‌تر و انحرافی‌تر است. صاحب‌نظران نیز ریشه نزاع و درگیری و دیگر آسیب‌های اجتماعی را در مسائل اجتماعی می‌دانند .

مشکلات تربیتی و بحران‌های خانوادگی، بیکاری، فقر، احساس تبعیض، نابرابری و طرد اجتماعی، تضادهای فرهنگی در جامعه، بستر نابسامان اجتماعی را برای افراد بوجود می‌آورد و باعث فشار روحی بر افراد شده، به ‌مرور آستانه تحمل آنان را در روبه‌رو شدن با مشکلات زندگی کاهش می‌دهد .

آثار و پیامدهای ضرب و جرح و نزاع

نزاع و ضرب و جرح سبب صدمات جسمی و روحی به افراد، تسریع پرخاشگری و خشونت‌طلبی در تعاملات اجتماعی افراد و سلب احساس امنیت اجتماعی و روحی و روانی و شغلی می‌ شود ، علاوه بر ایجاد فضایی آکنده از خشم و نفرت و مکدر کردن روابط انسانی، امنیت محیط زندگی و کار را هم ازجنبه‌های مختلف تهدید می‌کند و جوامع را دچار نابسامانی و ناهنجاری می‌نماید و به نوعی انسجام جامعه را با مشکل روبه‌رو می‌سازد ، آسیب‌ هایی که موجب ناتوانی دایمی و حتی موقت افراد می‌شوند، تأثیرات اجتماعی، احساسی و اقتصادی زیادی برای فرد آسیب دیده به‌ دنبال خواهد داشت. تحمیل هزینه‌های مالی نیز از جمله تبعات منفی نزاع و ایجاد ضرب و جرح می‌باشد .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *