وکیل دفاع از حقوق کودکان

وکیل دفاع از حقوق کودکان : در جهان معاصر احترام به حقوق کودک ، اندیشه‌ای اساسی در تربیت آنان و حمایت و مساعدت همه جانبه در رشد فکری و سلامت روحی و روانی آنان به شمار می‌ رود . بررسی وضعیت نوجوانان یا جوانان بزهکار نشان داده که در اکثر موارد، حقوق آنان در ایام کودکی تضییع شده یا بنا بر شرایطی یکی از شکنجه ‌های روحی و روانی را مشاهده کرده‌اند . در عصر حاضر امور تربیت و اصلاح از سوی مراجع قضایی و سایر نهادهای حمایتی و با عنوان یک حق برای کودکان مورد نظر و اهمیت است .

وکیل دفاع از حقوق کودکان متعهد

امروزه مجامع قضایی قبل از اینکه تکلیف به رسیدگی در جرائم کودکان و نوجوانان کجرو اجتماعی و بزهکار داشته باشند ، بیش از همه به شخصیت یک کودک و نقش تربیتی آنان توجه دارند . حقوق کودک نه‌ تنها به عنوان یک تکلیف بر عهده والدین است ، بلکه جامعه ( قدرت عمومی ) نیز باید با توسعه سیستم‌های حمایتی و نظارتی نسبت به احقاق حقوق کودکان به عنوان آسیب‌ پذیرترین اقشار جامعه از آن دفاع نماید ، از این رو پیشنهاد می گردد جهت جلوگیری از تضییع حقوق کودکان در دعاوی مربوط به ایشان از حضور و همراهی وکیل خانواده خوب ،  حامی حقوق کودکان بهره مند گردید .

بیشتر بخوانید در  شرط اشتغال به تحصیل و انتخاب شغل زن

وکیل دفاع از حقوق کودکان

در یک نگاه کلى‌تر ، حقوق کودک را می‌توان به دو بخش تقسیم کرد : حقوق او از آن جهت که انسان است و حقوق او از آن جهت که کودک است . بخش نخست از حقوق او ، اعم از حقوق فردى ، اجتماعى و اقتصادى ، با حقوق بزرگسالان یکسان است و برخلاف نوع دوم ، موقت ( ویژه دوران کودکى ) نیست ، مثلاً در برخوردارى از حق حیات که مهم‌ترین و اساسی ‌ترین حق هر انسان است ، و نیز حق سلامت جسمانى ، کودک و بزرگسال تفاوتى ندارند .

حقوق کودک در اسلام

قوانین در یک تقسیم ‌بندی کلی به قوانین الهی و بشری تقسیم می‌ شوند . منظور از قوانین الهی آن است که خداوند متعال به وسیله کتب الهی بیان نموده است ، به عنوان مثال :

خداوند متعال در این باره می‌فرماید:

(أَفَمَن یخْلُقُ کَمَن لَّایخْلُقُ أَفَلَا تَذَکَّرُونَ)

آیا کسى که مى‌آفریند، هم‌چون کسى است که نمى‌آفریند؟! آیا (غافلید) و متذکّر نمى‌شوید؟!».

بیشتر بخوانید در  وکیل نفقه

و در آیه‌ای دیگر می‌فرماید:

(أَفَمَن یهْدِی إِلَى الْحَقِّ أَحَقُّ أَن یتَّبَعَ أَمْ مَن لَا یهِدِّی إِلَّا أَن یهْدَى‌ فَمَا لَکُمْ کَیفَ تَحْکُمُون) ؛

«و آیا کسى که به سوى حق راهنمایى مى‌کند شایسته‌ تر است که پیروى شود، یا کسى که راه نمى‌یابد، مگر آن که راهنمایى شود؟! پس شما را چه شده، چگونه داورى مى‌کنید؟!»

قوانین بشری به دلیل عدم شناخت کامل انسان، از جامعیت لازم برخوردار نیست و نمی‌تواند به همه ابعاد روحی و روانی انسان توجه لازم را داشته باشد ؛ به همین سبب ، این حقوق غالباً در حال تغییر و تحول می‌باشند ؛ لذا تغییر آراء در تعیین حقوق انسانی و التزام و پایبندی به قوانین بشری بسیار تردید آمیز است .

بنابراین ، ضروری است قانون ‌گذاران و مجریان حقوق بشر برای برپایی عدالت و احقاق حقوق انسانی ، صرفاً به قوانین الهی که جامع ‌ترین آنها در دین مبین اسلام و قرآن آمده است ، تمسک جویند . قرآن از ابتدای کودکی انسان ، وظایف سنگینی بر عهده پدر و مادر او و در ادامه بر عهده‌ حکومت گذاشته است تا انسانی سالم ، مفید و ثمربخش تحویل اجتماع دهند ، در حالی‌که تا قرن بیستم هیچ قانون مدونی در سطح بین‌المللی برای کودکان نوشته نشده است .

بیشتر بخوانید در  مهریه و حق حبس

حقوق معنوی کودکان

حقوق معنوی شامل سه بخش ذیل می‌باشد :

  1. حقوق هدایتی ( دعا کردن ، استغفار و طلب توبه ، توجه به دین و خط فکری صحیح )
  2. حقوق تربیتی ( نصیحت و موعظه‌کردن ، مسئولیت پذیری ، پرورش و آموزش تجربه‌ها )
  3. حقوق روانی ( محبت و احترام ، اعتماد و مشورت ، نگرانی و دلسوزی )
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *