وکیل دعوای فک پلاک خودرو \/ غرب تهران \/

وکیل دعوای فک پلاک خودرو : از نظر لغوی “فک ” به معنای باز کردن و جدا کردن دو چیز از یک دیگر است فک پلاک نیز یک اصطلاح رایج در معاملات خودرو است و به معنای جدا کردن پلاک از خودرویی که فروخته شده می باشد .

یکی از مشکلاتی که برخی از فروشندگان خودرو با آن درگیر می‌شوند عدم فک پلاک از سوی خریدار جدید علی رغم آن که وکالت تعویض پلاک را دریافت نموده است ، می باشد ؛ به این معنا که با وجود داشتن وکالت برای انتقال پلاک خودرو به نام خود ، هم چنان با همان پلاک به نام فروشنده تردد می نماید این موضوع می تواند از لحاظ مدنی و کیفری برای فروشنده مشکلات عدیده ای را فراهم آورد ، لذا پیشنهاد می گرد حتی الامکان شخصاً با مراجعه به مراکز تعویض پلاک اقدام به فک پلاک نموده و در صورت عدم تمایل نیز وکالت تعویض پلاک با مدت محدود به خریدار اعطاء نمایید .

وکیل دعوای فک پلاک خودرو

نحوه طرح دعوی فک پلاک خودرو

پس از پایان مدت وکالت تعویض پلاک چنانچه خریدار اقدام به فک پلاک ننموده باشد ، فروشنده بایستی ابتدا از طریق ارسال اظهار نامه به خریدار اخطار نموده و مهلت کوتاهی ( معمولاً چند روزه ) جهت اقدام به فک پلاک اعطاء نماید و در صورتی که خریدار به اظهار نامه مذکور اعتنایی ننماید فروشنده می تواند شخصاً یا از طریق وکیل پابه یک دادگستری اقدام به طرح دعوی فک پلاک در دادگاه محل اقامت خریدار نماید . لازم به ذکر است چنانچه وکالت نامه فاقد مدت برای تعویض پلاک باشد می توان گفت پس از مهلت مذکور در اظهار نامه ، فروشنده مجاز به طرح دعوی فک پلاک می باشد .

طرح دعوی توسط صاحب پلاک خودرو

وکیل دعوای فک پلاک خودرو : تنها شخصی که می تواند طرح دعوای فک پلاک نماید مالک پلاک مذکور می باشد ،به عبارت دیگر چنانچه شخصی خودرویی را خریداری نماید و جهت تعویض پلاک از فروشنده وکالت اخذ کند ، سپس بدون اینکه پلاک را به نام خود نماید خودروی مذکور را به فروش رساند و این روند ادامه پیدا کند ، هیچ یک از این اشخاص حق طرح دعوی فک پلاک را ندارند و تنها می توانند با وکالت تعویض پلاکی که صاحب پلاک اعطاء نموده از طریق مراکز تعویض پلاک ، اقدام نمایند ‌ . لکن واضح است حتی در صورت وقوع مبایعه نامه های متعدد باز هم صاحب پلاک قانونی خودرو می تواند از طریق دادگاه صالح اقدام به طرح دعوی فک پلاک نماید ‌.

مدارک لازم جهت طرح دعوی فک پلاک خودرو و مراحل دادرسی

برای جلوکیری از رد دعوای فک پلاک خودرو توصیه می شود کپی برابر اصل مدارک ذیل را ضمیمه دادخواست نمایید :

  1. کپی برابر اصل مبایعه نامه ( فروش نامه )
  2. کپی برابر اصل سند مالکیت خودرو
  3. کپی برابر اصل اظهار نامه
  4. کپی برابر اصل کارت ملی صاحب پلاک

دادگاه صالح پس از تشکیل جلسه رسیدگی و بررسی مدارک اقدام به صدور رای می نماید و رای مذکور از طریق دایزه اجرای احکام مدنی قابل اجرا می باشد و چنانچه رسیدگی غیابی بوده و یا متصرف خوردرو کشف نگردد یا به هرعلتی محکوم علیه رای دادگاه را اجرا ننماید ، دستور توقیف خودرو با پلاک مذکور صادر شده و از طریق پلیس راهنمایی و رانندگی خودرو توقیف و سپس طی مراحل قانونی رای دادگاه اجرا خواهد شد . بدیهی است در تمامی مراحل مذکور حضور وکیل پایه یک دادکستری کمک شایانی می نماید .

امید شاه مرادی _ مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *