وکیل جرائم منافی عفت + موارد مشمول

وکیل جرائم منافی عفت – امید شاه مرادی : این جرایم به لحاظ اهمیت حفظ آبروی اشخاص مرتبط با آن جرم ، موجب توجه خاص و حساسیت قانونگذار در مورد وضع شرایط خاص تحقیقات مقدماتی ، رسیدگی ، صدور و اجرای احکام مرتبط با موضوع شده است. در وضع قوانین مربوط به جرائم منافی عفت سعی بر آن شده است. تا علاوه بر اجرای عدالت و کشف حقیقت ، حیثیت و آبروی بزه دیده بستگان و خویشان بزهکار تأمین گردد . لذا با توجه به این شرایط وکالت و حضور شخصی با دانش بالای حقوقی و معتمد تحت عنوان وکیل جرائم منافی عفت لازم و ضروری می باشد .

ممنوعیت تحقیق در جرائم منافی عفت

در پرونده‌ای ، شخصی در وقت اداری به کلانتری محل مراجعه و شکایتی دایر بر رابطه نامشروع و اعمال منافی عفت علیه مستاجر مجرد و جوان خود که به اتفاق دوستانش دو دختر نامحرم را به منزل آورده اند مطرح کرده بود. مأمورین کلانتری نیز بدون هماهنگی با قاضی کشیک و با اجازه موجر وارد حیاط منزل شده و در داخل حیاط متهمین ، دستگیر می‌شوند .

  • آیا صاحب منزل یا همان موجر ، شاکی خصوصی تلقی می شود ؟
  • در صورت اقرار متهمین نزد ضابطین دادگستری آیا جرمی تحقق یافته است ؟

وکیل جرائم منافی عفت

در خصوص سوال اول و شاکی خصوصی تلقی شدن موجر ، چون جرم از جمله جرائم منافی عفت بوده. موجر را نمی توان شاکی خصوصی تلقی نمود و وصف شاکی خصوصی در این جرائم متعلق به بزه دیده می باشد. مگر آنکه جرم در ملاء عام به وقوع پیوسته باشد .

درمورد سوال دوم به علت آنکه تحقیق در خصوص جرایم منافی عفت مطابق قانون آیین دادرسی کیفری بایستی توسط دادگاه صورت گیرد. لذا اقدام مأمورین مجاز نبوده و تنها در صورتی متهمین در این خصوص مجازات می شوند که در جلسه رسیدگی دادگاه اقرار نمایند. در غیر اینصورت انتساب جرم به ایشان موضوعیت ندارد . با تأمل در این پرونده می ‌توان نتیجه گرفت تا چه اندازه پنهان ماندن تحقیقات در خصوص جرائم مورد بحث حائز اهمیت می باشد .

آیا خلوت کردن با نا محرم از مصادیق ارتباط نامشروع است ؟

ارتباط نامشروع یکی از بزه های مبتلا به و مورد بحث در خصوص جرائم منافی عفت می باشد. که کشف مصادیق آن به آسانی میسر نیست . می توان گفت صرف خلوت کردن با نامحرم از مصادیق ارتباط نامشروع موضوع ماده ۶۳۷ کتاب پنجم از قانون مجازات اسلامی نمی باشد. مگر آنکه از اوضاع و احوال طرفین احراز گردد که مجالست آنها به قصد التذاذ بوده. و موجب معقول و منطقی برای حضور آنان در یک محل به صورتی که عنوان خلوت در آن صدق نمایند وجود نداشته .  عرفاً نیز اقدام آنان مذموم و قابل توجیه نباشد .

ملاک تشخیص منافی عفت بودن

در فصل هجدهم کتاب پنجم قانون مجازات اسلامی و پس از جرائم بر ضد عفت و اخلاق عمومی مواد ۶۳۷ و ۶۳۸ قانون مذکور اعمال منافی عفت بیان شده است. که عبارتند از : تظاهر به عمل حرام به نحو علنی در انظار و اماکن عمومی ، عدم رعایت حجاب شرعی ، وجود رابطه نامشروع بین زن و مردی که علقه زوجیت بین آنان نباشد. و ارتکاب اعمالی که قانون برای آنها کیفری تعیین نکرده ولی از نظر دادگاه ، عرف رایج جامعه و اخلاق و عفت عمومی قابل سرزنش و نکوهش باشد. در اعمال نوع اخیر ملاک و میزان تشخیص منافی عفت بودن آن اعمال ، عرف رایج و وجدان عمومی جامعه است .

وکیل امید شاه مرادی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *