وکیل اخذ سند مالکیت املاک بدون سند رسمی

وکیل برای اخذ سند مالکیت املاک یدون سند رسمی – امید شاه مرادی ، وکیل پایه یک دادگستری : مالکیت بدون سند رسمی در برخی شهرها و روستا ها سبب شده تا کلاهبرداران بتوانند املاک زیادی را تصرف کنند. مجلس شورای اسلامی با تصویب قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی (قولنامه ای) این مسئولیت را به سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به عنوان صادر کننده سند در کشور داده. تا سوء استفاده کنندگان نتوانند از املاک مردم و منابع طبیعی (منابع ملی) به صورت نا مشروع بهره برداری نمایند .

لذا متقاضیانی که املاک خود را به صورت عادی خریداری کرده اند. و نیز مالکان رسمی که مالکیت آنها به نحو مشاعی است. به دلیل فوت یا مفقود الاثر بودن مالک رسمی و ورثه وی و یا عدم دسترسی به ملک رسمی تا کنون موفق به اخذ سند مالکیت شش دانگ نشده اند. ..می توانند با استفاده از این قانون به سایت سازمان ثبت اسناد و املاک کشور به آدرس www.ssaa.ir مراجعه. ضمن ثبت نام تقاضای خود را به واحد ثبتی مربوطه ارسال کنند. تا سازمان ثبت (واحد ثبتی محل) پس از بررسی بر اساس مستندات و اسناد ارسالی و پس از تشریفات قانونی سند تک برگی (کاداستری) شش دانگ برای مالکان صادر کند. پیشنهاد می گردد در این امور تخصصی ثبتی از همراهی وکیل متخصص ملکی جهت اخذ سند رسمی بهره مند گردید .

وکیل برای اخذ سند مالکیت املاک فاقد سند رسمی

احکام خاص قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی

در این قانون برای بعضی موارد تعیین تکلیف خاصی به شرح ذیل شده است :

۱_ اراضی دارای سابقه ثبت وکشاورزی

بر اساس ماده 1 این قانون ساختمان های احداث شده بر روی اراضی با سابقه ثبتی که منشاء تصرفات متصرفان نیز قانونی است. و همچنین صدور اسناد مالکیت برای اراضی کشاورزی و نسق های زراعی و باغاتی که به دلیل وجود حداقل یکی از موارد گفته شده ، صدور سند مالکیت مفروزی از طریق قوانین جاری برای آن ها میسر نمی باشد .

۲_ املاک دولتی و موقوفه

براساس ماده 2 این قانون کسانی که اراضی متعلق به دولت یا موسسات دولتی را در تصرف دارند. مشمول مقررات این قانون نمی باشند. و بایستی مستقیماً از طریق سازمان راه و شهرسازی خواسته خود را تعقیب نمایند. اما املاک موقوفه مشمول مقررات این قانون خواهند بود. و به متصرفان املاک موقوفه سند مالکیت اعیان داده خواهد شد . همچنین متصرفان املاک مستقلی به موسسات عمومی غیر دولتی (مانند شهرداری) نیز مشمول این قانون بوده. و می توانند از مزایای این قانون استفاده کنند .

هیأت حل اختلاف

براساس ماده 1 قانون تعیین تکلیف وضعیت ثبتی اراضی و ساختمان های فاقد سند رسمی. در هر حوزه ی ثبتی هیأت یا هیأت های حل اختلاف با حضور یک قاضی به انتخاب رئیس قوه قضائیه، رئیس اداره ثبت یا قائم مقام وی و حسب مورد رئیس اداره راه و شهرسازی یا رئیس جهاد کشاورزی یا قائم مقام آنها تشکیل می شود .

هیأت مذکور با بررسی مدارک و دلایل ارائه شده و در صورت لزوم انجام تحقیقات لازم و جلب نظر کارشناس مبادرت به صدور رای می کند. آراء هیأت در دو نوبت به فاصله 15 روز از طریق روزنامه های کثیر الانتشار و محل آگهی می گردد. و در روستاها علاوه بر انتشار آگهی رای هیأت را با حضور نماینده شورای اسلامی روستا در محل الصاق می نمایند .

در صورتی که اشخاص ذی نفع به آراء اعلام شده اعتراض داشته باشند. بایستی از تاریخ انتشار آگهی و در روستاها از تاریخ الصاق در محل تا دو ماه اعتراض خود را به اداره ثبت محل تسلیم و رسید اخذ نمایند . معترض باید ظرف یک ماه از تاریخ تسلیم اعتراض مبادرت به تقدیم دادخواست به دادگاه عمومی محل نماید. و گواهی تقدیم دادخواست را به اداره ثبت محل تحویل دهد. در این صورت اقدامات ثبت، موکول به ارائه حکم قطعی دادگاه است .

امید شاه مرادی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *