وکیل آدم ربایی و قوانین 1401

وکیل آدم ربایی  بهترین در تهران ، صفر تا 100 پرونده با امید شاه مرادی : آدم ربایی از جمله جرایمی است که از قدیم‌ الایام مجازات سنگینی برای مرتکب آن درنظر گرفته شده است. به طوری که در ماده ۱۴ مجمع القوانین حمورابی ، مجازات این عمل “اعدام ” بوده است. و بعد از آن هم در قانونگذار به جرم انگاری این بزه پرداخته است. و در نهایت امروزه بزه آدم ربایی مطابق ماده ۶۲۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی ، پیش بینی شده است . پیشنهاد می گردد در مواجهه با چنین موردی از همراهی وکیل متخصص امور کیفری بهره مند گردید .

رفتار فیزیکی جرم آدم ربایی

رفتار فیزیکی لازم برای تحقق این جرم ربودن است ، همانطور که ربودن مال مستلزم نقل مکان کردن مال دیگری بدون رضایت وی می‌باشد. برای تحقق جرم آدم ربایی نیز برخلاف جرم “حبس کردن غیرقانونی” باید شخص دیگری بدون رضایت خودش ( چه به صورت پنهانی و چه به صورت علنی ) جا به جا شود. بنابراین اعمالی مانند بستن در اتاق به روی دیگری و یا همراه کردن شخصی با خود به میل و رضای شخص ، آدم ربایی محسوب نمی گردد .

وکیل آدم ربایی

البته صرف رضایت اولیه شخصی به سوار شدن در خودروی دیگری موجب عدم تحقق جرم آدم ربایی ، در صورتیکه راننده برخلاف میل شخص تغییر مسیر دهد. نمی گردد و در این صورت بزه آدم ربایی موضوع ماده ۶۲۱ محقق می گردد .

نکته قابل ذکر آن است که چنانچه شخصی با دادن ‌وعده هایی دیگری را به همراهی با خود ترغیب نماید و سپس به وعده های خویش عمل ننماید. آدم ربایی محقق نمی گردد برای مثال چنانچه پسری به دختری قول دهد که اگر با او به شهر دیگری برود با وی ازدواج خواهد کرد. و پس از رفتن به آن شهر به قول خویش عمل نکرده و با دختر ازدواج ننماید. نمی توان پسر را به عنوان مرتکب جرم آدم ربایی تعقیب نمود .

 

عدم لزوم مباشرت در جرم آدم ربایی

مباشرت در ارتکاب جرم آدم ربایی شرط نیست به همین علت نیز در ماده ۶۲۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی از عنوان ” توسط دیگری” برای وقوع جرم استفاده شده است. به عنوان مثال چنانچه شخصی زن بیهوشی را به وسیله تاکسی و توسط دیگری به محل دیگری ببرد. مرتکب بزه آدم ربایی شده است هرچند خودش داخل تاکسی نباشد .

نکاتی پیرامون بزه آدم ربایی

  1. جرم آدم ربایی یک جرم عمدی است و زمانی محقق می گردد. که مرتکب قصد ربودن انسان زنده ای را بر خلاف میل او داشته باشد. بنابرابن ، هرگاه شخصی از حضور دیگری در صندوق عقب خودروی خویش مطلع نباشد. و حرکت نماید یا انسان مرده ای را جا به جا نماید ، آدم ربایی محسوب نمی گردد .
  2. در سه حالت مجازات مرتکب جرم آدم ربایی تشدید می گردد :

الف) سن مجنی علیه کمتر از پانزده سال تمام باشد. اعم از آنکه مرتکب آگاه به سن مجنی علیه باشد یا نباشد.

ب) استفاده از وسیله نقلیه در ارتکاب جرم : اعم از وسیله نقلیه زمینی ، دریایی یا هوایی و اعم از وسیله نقلیه موتوری یا غیر موتوری می باشد . لیکن شامل حیوانات به عنوان وسیله ربایش نمیگردد.

پ) ورود آسیب جسمی یا حیثیتی به مجنی علیه : آسیب باید در نتیجه آدم ربایی به قربانی وارد گردد. بنابراین چنانچه در زمانیکه شخصی ، دیگری را پس از ربودن به محلی در همان شهر محل سکونت قربانی منتقل نماید و زلزله ای رخ دهد. و در نتیجه آن آسیبی به مجنی علیه وارد شود، رباینده مسئول نمی باشد‌.

وکیل متخصص در امور آدر ربایی

در پایان چنانچه از مطالب آورده شده در این مقاله واضح است ، جرم آدم ربایی از دسته جرائم پیچیده با مجازات سنگین می باشد. و بهتر است در این موارد از طریق وکیل توانا و ماهر در امور کیفری اقدام گردد .

امید شاه مرادی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *