هزینه طلاق توافقی در سال 1400 چقدر است ؟

هزینه طلاق توافقی چقدر است ؟ قیمت وکیل و سایر هزینه ها برای طلاق توافقی چقدر است ؟ یکی از مسائلی که در زمان طلاق مطرح می شود. هزینه های مربوط به دادخواست طلاق ، پروسه رسیدگی به دادخواست و ثبت طلاق است. هزینه طلاق توافقی نیز با توجه به افزایش آمار این نوع از طلاق طی سال های اخیر مورد توجه واقع شده است. به همین علت تصمیم گرفته ایم تا در این مقاله به بررسی کلیات طلاق توافقی و هزینه طلاق توافقی برای هر کدام از طرفین ( یا جمعاً ) بپردازیم. هزینه طلاق توافقی در سال 1400 را در این مقاله توسط وکیل خانواده بررسی می کنیم.

هزینه طلاق توافقی در سال 1400

تعریف طلاق توافقی

در این نوع طلاق مسئله دادخواست طلاق از جانب مرد یا زن مطرح نیست. چرا که طرفین به طلاق رضایت داده و به نوعی هر دو آن ها خواهان طلاق هستند. طرفین در طلاق توافقی باید در خصوص همه مسائل از جمله حضانت فرزندان، مهریه، نفقه، اجرت المثل، تنصیف اموال، نحله و … به توافق برسند. آن ها حتی در خصوص پرداخت هزینه طلاق توافقی نیز به توافق رسیده و این مسئله را به صورت توافقی مرتفع می کنند. باتوجه به اینکه احتمال چالش در چنین طلاق هایی بسیار پایین است. اصولاً پروسه رسیدگی به پرونده نیز با سرعت بالایی دنبال می شود و این امر ضرورت آگاهی از هزینه ها را نمایان می سازد.

هزینه دادخواست طلاق توافقی

شما باید در وهله اول به دفتر خدمات الکترونیک قضایی مراجعه نمایید. این دفاتر به صورت خصوصی اداره می شوند و اولین مرحله ثبت دادخواست به شمار می روند. باتوجه به اینکه دادخواست طلاق توافقی یک دادخواست مالی محسوب نمی شود. و در زمره دعاوی غیرمالی است. بنابراین هزینه چندانی نداشته و طبق تعرفه جدید در سال 1400 مشمول پرداخت 180 الی 200 هزار تومان است. لازم به ذکر می باشد که این مبلغ برای دادخواست مطروحه است و یک بار پرداخت می شود. بنابراین نیازی نیست تا هر کدام از طرفین یک بار مبادرت به پرداخت هزینه و ثبت دادخواست طلاق نمایند.

هـزینه مشاوره و دریافت گواهی عدم امکان سازش

پیش از اینکه راهی دادگاه شوید باید در جلسات مشاوره شرکت کنید. شرکت در این جلسات اجباری است و البته هر چند جزء رسیدگی به پروسه پرونده در دادگاه به حساب نمی آید. اما اغلب مراکز مشاوره نیز در دادگاه ها و یا موسسات زیرنظر آن ها مستقر شده اند. هزینه شرکت در این جلسات نیز به صورت توافقی پرداخت می شود. و طبق تعرفه سال 1400، مبلغ 80 هزار تومان است. حداقل تعداد جلسات 5 جلسه می باشد اما در شرایط محدودی قابلیت کاهش یا افزایش را دارند. شرکت در این جلسات منجر به صدور گواهی عدم انصراف از طلاق می شود که برای صدور حکم طلاق ضروری می باشد .

پس از دریافت گواهی عدم انصراف از طلاق ، دفاتر خدمات قضایی اقدام به ثبت دادخواست طلاق توافقی نموده. و پس از آن دعوا به دادگاه صالح و توسط معاون ارجاع به یکی از شعب آن دادگاه ارجاع و نهایتاً پس از تشکیل جلسه رسیدگی قاضی محترم پرونده مبادرت به صدور رای می نماید .

پس از قطعیت حکم و دریافت گواهی قطعیت حکم می بایست جهت اجرای صیغه طلاق به یکی از دفاتر طلاق مراجعه نمایید .

هـزینه ثبت طـلاق در دفترخانه

همه این مراحل سپری می شوند. تا به مرحله ثبت طلاق در دفترخانه برسد. در اینجا نیز باید هزینه ثبت طلاق را پرداخت کنید. که جمعاً و باتوجه به تعرفه تعیین شده در سال 1400 به میزان 850 هزار تومان الی یک میلیون و دویست هزار تومان تعیین شده است. البته متأسفانه در عمل شاهد اخذ مبلغ بیشتری در دفترخانه ها هستیم که اگر از وکیل طلاق توافقی بهره مند باشید. قطعاً با چنین مسئله ای مواجه نخواهید شد. گذشته از اینکه رسیدگی به پرونده نیز با سهولت و سرعت بالایی همراه خواهد بود.

هزینه گرفتن وکیل طلاق توافقی

یکی دیگر از هزینه هایی که اصولاً در طلاق توافقی مطرح می شود. هزینه وکیل یا تعرفه حق الوکاله است. طرفین می توانند به دو وکیل مجزا مراجعه کنند. و یا حتی برای کاهش هزینه ها یک نفر را به عنوان وکیل انتخاب کنند. هزینه گرفتن وکیل طلاق توافقی با توجه به نوع پرونده و تجربه مهارت وکیل متفاوت است. و نمی توان رقم مشخصی را به عنوان حق الوکاله بیان کرد. ( البته مبلغ دریافتی وکلا در سال 1400 بین 3 تا 5 میلیون تومان است. ) در این خصوص بهتر است یک جلسه به وکیل مورد نظر مراجعه کرده و در خصوص حق الوکاله صحبت کنید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *