نکاتی که هنگام خرید آپارتمان باید رعایت کنیم !!!

نکاتی که هنگام خرید آپارتمان باید رعایت کنیم چیست ؟ هنگام خرید آپارتمان چه نکاتی را باید رعایت کنیم ؟ با توجه به تورم و رشد بی سابقه قیمت املاک در تمام نقاط ایران خرید یک ملک اعم از مسکونی ، تجاری و یا زراعی ، همانند گذشته راحت نبوده و به سادگی امکان پذیر نیست ، بنابراین در هنگام خرید می بایست نکاتی را رعایت نماید و همچنین از برخی قوانین مرتبط آگاهی داشته باشید .

در خصوص مسائل و موارد حقوقی در قسمت های دیگر این وب سایت به طور کامل توضیحاتی خدمت شما عزیزان ارائه شده است ؛ دراین مبحث می خواهیم به موارد عرفی و در واقع مواردی که به قانون بی ارتباط می باشد بپردازیم ، با این وجود تأکید می گردد تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا هنگام خرید آپارتمان بهترین تصمیم را بگیرید .

نکاتی که هنگام خرید آپارتمان باید رعایت کنیم

توجه به مشاعات ساختمان

نظافت و روش نگهداری مشاعات بسیار مهم است ، تمیزی سنگ نماء ، پاگردها ، نظافت پارکینگ ، نبود کفش پشت درب واحدها و … بسیار مهم است و عدم تمیزی و در واقع کثیفی و نا مرتب بودن مشاعات نشان دهنده مشکلات فی مابین واحدها و عدم توافق آنهاست .

اکثراً هنگام بازدید از ملک ، از آسانسور ساختمان استفاده می نماییم به خصوص اینکه واحد مورد نظر در طبقات بالا باشد ؛ پیشنهاد می شود هنگام بازدید یک مرتبه از آسانسور استفاده شود . ( به فرض هنگام بالا رفتن از آسانسور استفاده شود و بازگشت حتماً از پله ها باشد ) چرا که در اینصورت از مواردی که در بالا توضیح داده شد مطلع می گردید .

همچنین توجه به نظافت خودروهای مستقر در پارکینگ نیز تا حدودی می تواند نشان دهنده وضعیت ساکنین باشد و همینطور اینکه توجه شود هر خودرو در محل خود مبادرت به پارک نموده باشد به عبارتی می توان گفت به رعایت نظم و انظباط ساکنین از این طریق توجه شود .

نبود واحدهای خالی در ساختمان

اگر در یک ساختمان آپارتمان های خالی زیادی به نسبت تعداد آنها باشد این می تواند یک مورد منفی به حساب آید ( البته ساختمان های نوساز از این قاعده مستثنی هستند ) چرا که در این صورت امنیت ساختمان نسبت به ساختمان های دیگر پایین تر خواهد بود و احتمال سرقت از منزل که در حال حاضر با افزایش چشمگیری مواجه است ، بالا خواهد رفت ، همچنین نگهداری مشاعات به مراتب دشوارتر خواهد بود و همینطور هزینه بیشتری بر واحدهای دارای سکنه تحمیل می گردد به دلیل اینکه در عمل عمدتاً واحدهای خالی از پرداخت هزینه های ساختمان امتناع می نمایند .

توجه به تابلوء اعلانات ساختمان

تابلوء اعلانات در ساختمان تا حدودی می تواند نشان دهنده شخصیت همسایگان باشد ، به فرض مثال چنانچه در تابلوء اعلانات ساختمان یادداشت های تهدید یا کنایه آمیزی باشد ؛ این موضوع نشانگر این است که این ساختمان برای زندگی مناسب نیست . همچنین معمولاً چنانچه همسایه ای شارژ ماهیانه خود را نپردازد در تابلوء اعلانات درج می گردد و همکاری ساکنین نیز تا حدودی از طریق دقت در این تابلو مشخص می گردد .

توجه به املاک مجاور و همسایه

هنگام خرید ملک دقت کنید در نزدیکی آپارتمان مد نظر مدرسه ، مسجد و ساختمان قدیمی نباشد چرا که مدرسه و مسجد ممکن است به جهت ایجاد سر و صدا موجبات نارضایتی شما را فراهم آورد ، ساختمان قدیمی نیز هر لحظه امکان دارد که تخریب و ساخته شود که در اینصورت علاوه بر آلودگی صوتی زیاد در ساعات اولیه روز ( چرا که کارگران ساختمانی از صبح علی الطلوع مشغول به کار می شوند ) مشکلات دیگری در پی خواهد داشت و همچنین در اوایل ساخت و ساز و در بامداد منتظر سر و صدای ناشی از گودبرداری و عبور و مرور کامیون ها باشید .

نکات دیگری که می توان به آنها اشاره نمود :

  • بازدید از واحد مورد نظر حتماً در روز صورت گیرد .
  • وجود سرایدار مقیم در ساختمان تا حد بسیار زیادی امنیت ساختمان را تضمین نموده و علاوه بر آن یک مزیت مهم است .
  • نبود دیوار مشترک : هنگام خرید دقت داشته باشید آپارتمان مورد نظر یا فاقد دیوار مشترک یا کمترین دیوار مشترک را داشته باشد و بهتر است دیوار مشترک در سالن پذیرایی باشد نه اینکه اتاق خواب ها .
  • همچنین وجود ستون در آپارتمان و واحد مورد نظر جزء موارد منفی به حساب می آید .
  • چنانچه آپارتمان مورد نظر قدیمی ساخت است به قدرالسهم آن توجه شود .
  • چنانچه در هر طبقه چند واحد وجود داشته باشد بهتر است درب های ورودی به یکدیگر نزدیک نباشند .
  • اگر سازنده ملک ، مقیم همان ساختمان باشد این می تواند نشان دهنده مرغوبیت آپارتمان باشد .
  • وجود جای پارک مناسب در کوچه نیز می تواند جزء امتیازات مثبت به حساب آید .

امیدوارم با رعایت نکاتی که در بالا توضیح داده شد ، خرید مناسبی داشته باشید .
در انتها متذکر می گردد هنگام انعقاد قرارداد از وکیل متخصص ملکی مشاوره لازم را اخذ نموده و حتی الامکان انعقاد قرارداد در حضور وکیل متخصص باشد .

امید شاه مرادی مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *