وکیل مهر و موم ترکه و نکات مهم

نکاتی در مورد وکیل مهر و موم ترکه : به منظور حفظ اموال متوفی و همچنین تشخیص وضعیت مالی متوفی و حق و حقوق ورثه ، طلبکاران و بدهکاران ، هر یک از ورثه یا نماینده قانونی آنها و همچنین طلبکارانی که طلب آنها بر اساس سند رسمی یا حکم قطعی می باشد. در صورتی که طلب دارای وثیقه و تأمین نباشد ، می تواند از دادگاه تقاضای مهر و موم ترکه کند .

لازم به ذکر است که به تقاضای هر یک از اشخاص فوق ، با تنظیم صورت مجلس ، مهر و موم از ترکه برداشته می شود . در ادامه با توضیحات وکیل امور حسبی همراه باشید…

 

وکیل مهر و موم ترکه در تهران

مسئولیت یا عدم مسئولیت ورثه در فرضهای مختلف قبول یا رد ترکه :

ورثه در پذیرش یا نپذیرفتن ترکه می توانند یکی از موارد زیر را انتخاب کنند :

  1. قبول ترکه
  2. قبول ترکه به شرط تحریر ترکه
  3. رد ترکه

قبول ترکه :

چنانچه ورثه متوفی ، ترکه را بدون هیچ شرطی قبول کنند ، مسئول پرداخت تمام دیون متوفی می باشند . اعم از اینکه دارایی متوفی بیشتر از بدهی های او باشد یا کمتر باشد . مگر اینکه وراث (بعد از انجام امور مربوط به انحصار وراثت ) ثابت کنند که بدهی های متوفی بیشتر از ترکه او بوده که در این صورت ورثه نسبت به پرداخت مازاد آن معاف هستند . البته اثبات این امر پس از قبول ترکه ، دشوار است . چرا که قبول بدون قید و شرط ورثه ای که معمولاً از دارایی مورث خود آگاهی دارند ، حاکی از آن است که اموال باقی مانده از متوفی به اندازه ای است که بدهی های او را پرداخت کند .

نکاتی در مورد مهر و موم ترکه
قبول ترکه می تواند به صورت صریح و از طریق تنظیم سند رسمی یا سند عادی ، انجام شود و یا به طور ضمنی . مانند انجام کارهایی که نشان از قبول دارد . مانند فروش و صلح کردن ترکه .

قبول ترکه به شرط تحریر ترکه :

چنانچه ورثه نسبت به میزان اموال و بدهی های متوفی اطلاعی نداشته باشند. می توانند قبول ترکه را مشروط به تحریر ترکه کنند . پس از تحریر ترکه ، مسئولیت پرداخت بدهی های متوفی توسط وراث ، محدود به میزانی خواهد بود که در صورت تحریر ترکه قید شده است .

رد ترکه :

چنانچه ورثه ترکه را رد کنند ، ترکه متوفی در حکم ترکه متوفی بلاوارث است و ترکه توسط مدیر تصفیه ی منصوب از طرف دادگاه ، اداره خواهد شد .

رد ترکه باید به طور صریح اعم از کتبی یا شفاهی به دادگاه اعلام شود و در صورت سکوت ورثه ، اصل بر قبول ترکه می باشد .

تقسیم ترکه :

بعد از اینکه مراحل فوق طی شد ، نوبت به تقسیم ترکه می رسد . برای تقسیم ترکه ، هر یک از ورثه می توانند از دادگاه تقاضای تقسیم ترکه و تعیین سهم خود را بخواهند .

مشاوره با وکیل شاه مرادی :

جهت کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره با ما تماس بگیرید .
تلفن تماس : 09123939759

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *