نکاتی در خصوص قرار تامین کیفری

نکاتی در خصوص قرار تامین کیفری : قرارهای تامین کیفری می بایست بعد از تفهیم اتهام و در صورت وجود دلایل کافی بر وقوع جرم و ارتکاب آن توسط متهم صادر شوند . در چنین شرایطی صدور قرار تامین کیفری به جهت تضمین قابلیت دسترسی به متهم یک تکلیف قانونی برای مرجع قضایی می باشد و عدم صدور آن از تخلفات وی خواهد بود.

در عین حال چنانچه بازجویی اولیه مشخص گردد جرمی واقع نشده یا در صورت وقوع متهم مرتکب آن نیست و یا به دلایل دیگر متهم قابل تعقیب نیست صدور قرار تامین کیفری موضوعیت ندارد و در این صورت می بایست تا جمع آوری دلایل و قرائن کافی وی بلاقید آزاد گردد . با توجه به آنکه قرار تامین مناسب برای متهم امری حیاتی و سرنوشت ساز می باشد لذا پیشنهاد می گردد در تمام مراحل رسیدگی کیفری از مشاوره و همراهی وکیل متخصص کیفری بهره مند شوید .

مرجع صادر کننده قرار تامین کیفری

مطابق ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری اصل بر صلاحیت بازپرس در صدور قرارهای تأمین و نظارت قضایی می‌باشد لیکن ۲ استثنا وجود دارد :

مورد اول :

در مواردی که مطابق قانون تحقیقات و صدور کیفر خواست در دادسرا صورت نمی گیرد و اصطلاحاً پرونده مستقیماً در دادگاه صالح مطرح می گردد صدور قرار تأمین مناسب توسط قاضی رسیدگی کننده در دادگاه صالح صورت می گیرد .

نکاتی در خصوص قرار تامین کیفری

دومین مورد :

در مواقعی است که دادستان قرار صادره توسط بازپرس را مناسب تشخیص ندهد در این صورت مطابق ماده ۲۴۴ قانون آیین دادرسی کیفری چنانچه پرونده در مرحله تحقیقات مقدماتی و قبل از صدور کیفر خواست باشد تشدید یا تخفیف تأمین را از بازپرس تقاضا می نماید و چنانچه پرونده در دادگاه مطرح باشد یا کیفرخواست صادر شده باشد دادستان می ‌تواند تخفیف یا تشدید را از قاضی صادر کننده رسیدگی کننده درخواست نماید . لازم به ذکر است که متهم نیز می تواند تخفیف قرار تأمین را از دادگاه رسیدگی کننده درخواست نماید .

انواع قرار های تأمین کیفری

در ماده ۲۱۷ قانون آیین دادرسی کیفری قرار های تأمین کیفری بیان شده است که بازپرس جهت دسترسی به متهم و حضور به موقع او و جلوگیری از فرار یا مخفی شدن متهم و همچنین تضمین حقوق بزه دیده و جبران خسارت در صورتی که دلایل کافی مبنی بر وقوع جرم توسط متهم وجود داشته باشد پس از تفهیم اتهام به متهم یکی از قرارهای تامین ذیل را صادر می نماید :

  1. التزام به حضور با قول شرف
  2. التزام به حضور با تعیین وجه التزام
  3. التزام به عدم خروج از حوزه قضایی با قول شرف
  4. التزام به عدم خروج از حوزه قضایی با تعیین وجه التزام
  5. التزام به معرفی نوبه ای خود به صورت هفتگی یا ماهانه به مرجع قضایی انتظامی با تعیین وجه التزام
  6. التزام مستخدمان رسمی کشوری یا نیروهای مسلح به حضور با تعیین وجه التزام ، با موافقت متهم و پس از اخذ تعهد پرداخت از محل حقوق آنان از سوی سازمان مربوطه
  7. التزام به عدم خروج از منزل یا محل اقامت تعیین شده با موافقت متهم با تعیین وجه التزام از طریق نظارت با تجهیزات الکترونیکی یا بدون نظارت با این تجهیزات
  8. اخذ کفیل با تعیین وجه الکفاله
  9. اخذ وثیقه اعم از وجه نقد ، ضمانت نامه بانکی ، مال منقول یا غیرمنقول
  10. بازداشت موقت با رعایت شرایط مقرر قانونی

باید متذکر شویم که تعیین هر یک از موارد ده گانه فوق می بایست متناسب با جرم ارتکابی صورت گیرد چرا که لازمه اجرای عدالت کیفری آن است که هم متهم حقوق اش از طریق تعیین مناسب رعایت شود هم به گونه ای باشد که حقوق بزه دیده از جرم را تضمین نماید ، به همین منظور نیز قانونگذار در پاره‌ای از موارد تأمین مناسب را مشخص نموده است .

وکیل متخصص قرار تامین کیفری

قرارهای تأمین کیفری موضوعی با گستره وسیع است که شرح آن در یک مقاله میسر نبوده و پیشنهاد می گردد ضمن مطالعه مقالات مرتبط موجود در این وب سایت در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر و اخذ مشاوره حقوقی در زمینه قرارهای تأمین و نحوه صدور آن با نگارنده این مقاله امید شاه مرادی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی متخصص در امور کیفری از طریق راه های ارتباطی مذکور در وب سایت تماس حاصل نمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *