نحوه درخواست خسارت تاخیر تادیه چک

خسارت تاخیر تادیه چک : تا مدت ها قبل که میزان تورم در ایران به اندازه چند سال اخیر افزایش نیافته بود فتاوی بسیاری از فقها مبنی بر عدم امکان مطالبه خسارت تاخیر تادیه چک و سایر طلب ها اعم از دین، مهریه، قرض و … بود اما با گذشت زمان و بروز مشکلات اقتصادی از جمله افزایش بی سابقه نرخ تورم در نظام اقتصادی جمهوری اسلامی ایران، لزوم توجه به این مبحث افزایش یافت و اصول حقوقی توانست بر نظرات بسیاری از فقها پیشی بگیرد.

امروزه نیز اکثریت قریب اتفاق قضات درخواست خسارت تاخیر تادیه چک را قانونی و دریافت آن را امکان پذیر دانسته اند ضمن اینکه رای وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور در تاریخ یکم تیر ماه سال هزار و چهارصد نیز موید این موضوع است .

درخواست خسارت تاخیر تادیه چک

خسارت تاخیر تادیه چک چیست؟

به عنوان یکی از اقسام خسارت تاخیر تادیه، طبق قوانین ایران و بسیاری از کشورهای جهان به رسمیت شناخته شده و وجه ای کاملا قانونی دارد. خسارت تاخیر تادیه عنوان یک دعوای حقوقی با ماهیت دعاوی مالی است و پرداخت آن در صورت اثبات بر عهده فردیست که در زمان مقرر و قانونی از پرداخت بدهی خود امتناع نموده است.

درخواست خسارت تاخیر تادیه چک

شما می توانید همزمان با طرح دعوای اصلی برای وصول وجه چک و همچنین به صورت مجزا درخواست خسارت تاخیر تادیه چک نمایید. در این خصوص می توانید موارد ذیل را مشمول دریافت خسارات مربوطه بدانید و از کارشناسان رسمی دادگاه، درخواست تخمین میزان عادلانه خسارات را داشته باشید.

این موارد عبارتند از:

  • تفاوت ارزش پول از زمان سر رسید تا زمان وصول طلب (به این شرط که در ارزش میزان پول تغییر فاحش ایجاد شده باشد)
  • خسارات مربوط به هزینه دادرسی
  • خسارات مربوط به حق الوکاله یا حق دریافت مشاوره حقوقی

خواهان نمی تواند برای خسارات احتمالی نیز از مدیون درخواست خسارت تاخیر تادیه نماید. به عنوان مثال نمی تواند بگوید اگر پول را به موقع دریافت می کردم با آن یک خانه خریده و از رهن آن برای رهن یک فروشگاه استفاده می کردم و با استفاده از رهن فروشگاه نیز به صورت روزانه، درآمد خاصی را کسب می کردم. دادگاه صرفا به خسارات مستقیم و مواردی که کاملا اثبات شده اند می پردازد به عبارت دیگر می توان گفت عدم النفع قابل مطالبه نیست .

زمان محاسبه خسارت تاخیر تادیه چک

همانطور که در مباحث قبل بیان کردیم قوانین مربوط به خسارت تاخیر تادیه چک در قوانین داخلی و در برخی از مسائل با یکدیگر اختلاف جزیی دارند اما در اصل قضیه و اینکه خسارت تاخیر تادیه، حق طلبکار است اتفاق نظر دارند. اختلاف حقوق مدنی و حقوق تجارت به زمان محاسبه خسارت دیرکرد بازمی گردد بدین صورت که قانون مدنی، منشا محاسبه خسارت دیرکرد در پرداخت وجه چک را از زمان سررسید می داند .

اما قانون تجارت آن را از زمان اعتراض و واخواست سند تجاری تعیین نموده است که البته همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد رای وحدت رویه هیأت عمومی دیوان عالی کشور در تاریخ یکم تیر ماه سال هزار و چهارصد به این اختلاف خاتمه داده و مبنای خسارت تأخیر در تأدیه وجه چک را از زمان سر رسید ( تاریخ مندرج بر روی چک ) دانسته است .

نکات تکمیلی در خصوص تاخیر تادیه چک

  • این یک دعوی حقوقی است و در شعبات حقوقی مورد رسیدگی واقع می شود.
  • دادگاه صالح برای درخواست خسارت دیرکرد همان دادگاه صادر کننده رای اصلی است.
  • خواهان باید گواهی عدم پرداخت وجه چک را از بانک دریافت کند و ضمیمه پرونده نماید. مادام که این گواهی در دستان خواهان است دین بر عهده صادر کننده چک می باشد.
  • تاخیر تادیه چک از نظر قانون تجارت ایران ماهیتا عمل تجارتی محسوب نمی‌شود.
  • تفاوتی ندارد چک شما کیفری است یا حقوقی! در هر صورت می توانید خسارت تاخیر تادیه چک را نیز مطالبه نمایید .
  • یکی از مهمترین نکاتی که باید در خصوص دعاوی مالی بدانید این است که از اهمیت مراجعه به وکیل متخصص غافل نشوید چرا که حق الوکاله را می توانید به عنوان خسارت دیرکرد از مدیون دریافت کنید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *