نحوه افراز ملک مشاع

نحوه افراز ملک مشاع : یکی از مسائلی که در دادگاه های عمومی و حقوقی مطرح می شود درخواست افراز ملک مشاع است. بسیاری از مردم با نحوه افراز ملک مشاع آشنایی نداشته و این مسئله آن ها را به سمت وکیل ملکی و تنظیم دادخواست در دادگاه حقوقی با عنوان افراز ملک مشاع یا تقسیم ملک مشاع سوق می دهد.

البته در اکثر موارد، رعایت حقوق یکدیگر و جلوگیری از تضییع حقوق است که باعث می شود تا مالکین یک ملک یا یکی از شرکا، درخواست افراز ملک مشاع بدهد چرا که ارزش ملک در نقاط مختلف کاملاً متفاوت است و این مسئله می تواند به حقوق شرکا در خصوص تقسیم مال مشترک آسیب برساند.

نحوه افراز ملک مشاع

ملک مشاعی چیست؟

در اصطلاح عامیانه گفته می شود مال شریکی یا تصرف مال به صورت شراکتی اما در علم حقوق به عنوان مال مشاع شناخته می شود. و برای زمانی به کار می رود که یک مال، بیش تر از یک مالک داشته باشد. یک مال زمانی مشاعی شناخته می شود که سهم طرفین مشخص باشد اما موقعیت جغرافیایی این سهم مشخص نباشد.

در واقع هر کدام از مالکین در جزء جزء ملک سهم دارند و هیچ کدام از آن ها نمی تواند به بهانه مشخص بودن میزان سهم (مثلا سه دانگ از یک سند شش دانگ) نصف از ملک را تصرف کرده و حق دیگران را ضایع کند.

ملک قابل افراز و ملک غیرقابل افراز

در وهله اول باید بگوییم که برخی از املاک قابل افراز هستند و برخی دیگر خیر! بدین صورت که برخی از املاک را اگر تقسیم کنیم ارزش ملک به شدت کاهش پیدا می کند و ارزش واقعی خود را از دست می دهد.

البته ممکن است افراز ملک با ایجاد ضرر برای یکی از طرفین همراه باشد. به نحوی که با پرداخت مبلغ نقدی نیز نتوان یکی از شرکا را برای پذیرفتن سهم کم ارزش تر راضی نمود. برای اینکه مشخص شود یک ملک قابل افراز است یا خیر باید نظر کارشناسی را در این خصوص جویا شد. این مسئله را در ادامه و در بخش مراحل افراز ملک مشاع تشریح خواهیم کرد.

روش های تقسیم ملک مشاع

تقسیم با افراز تفاوت دارد؛ در واقع افراز یکی از روش های تقسیم است و در خصوص املاک مشاع بکار می رود. زمانیکه یک ملک قابل افراز به نسبت سهم باشد به عنوان تقسیم به افراز شناخته می شود اما در همه املاک مشاعی نمی توان از تقسیم به افراز استفاده کرد.

در برخی از شرایط نحوه افراز ملک مشاع ، لازم است تا طبق توافقات طرفین از تقسیم به تعدیل استفاده شود. این نوع تقسیم بر اساس مساحت صورت نمی گیرد. بلکه در براساس ارزش مال صورت می گیرد. نوع آخر از تقسیم ملک مشاع به تقسیم به رد اختصاص دارد که در آن فردی که سهم کمتری را صاحب شده است در مقابل پذیرش وجه نقد یا یک مال دیگر حاضر به تقسیم ملک مشاع می شود.

مراحل افراز ملک مشاع

برای درخواست افراز مال مشاع باید مراحل ذیل را طی کنید. دقت نمایید که درخواست یکی از طرفین مبنی بر افراز ملک مشاع در مقابل مراجع صالح کفایت می کند و نیازی به طرح دعوی توسط تمام شرکا نمی باشد. در صورت درخواست افراز ملک مشاع مراحل ذیل را مدنظر قرار دهید:

  1. در وهله اول باید یکی از شرکا درخواست خود را مبنی بر افراز ملک مشاع تقدیم دادگاه صالح یا مرجع صلاحیتدار نماید.
  2. اگر ملک به صورت رسمی و در دفتر ثبت اسناد ثبت شده باشد. باید به اداره ثبت اسناد مراجعه کرد در غیر این صورت مرجع صالح همان دادگاه عمومی و حقوقی محل وقوع ملک است.
  3. در مرجع صالح از کارشناس دعوت به عمل می آید تا در خصوص افراز یا غیرقابل افراز بودن ملک نظریه کارشناسی خود را صادر نماید.
  4. دادگاه حکم به افراز ملک یا غیرقابل افراز بودن ملک را با توجه به نظریه کارشناسی به خواهان اعلام می کند.
  5. با توجه به اینکه دعوای افراز ملک مشاع دعوای غیرمالی محسوب می‌شود بنابراین رای صادره در خصوص آن، قابل فرجام خواهی نیست.

اجرای حکم دادگاه مبنی بر افراز ملک یا غیرقابل بودن ملک

اگر حکم دادگاه مبنی بر افراز ملک باشد که نیازی به صدور اجراییه ندارد و صرفاً جنبه اعلامی دارد. متقاضی باید پس از صدور رأی، آن را به اداره ثبت محل وقوع ملک، تقدیم کند. تا پس از انجام مراحل اداری و پرداخت هزینه های لازم، پرونده برای متصدی املاک ارسال شود و متصدی املاک نیز بتواند مشخصات هر قطعه را ثبت کرده و سند مالکیت مشاع را باطل و سند جدید را صادر نماید.

اگر ملک قابل افراز نباشد و حکم دادگاه مبنی بر غیرقابل افراز بودن آن هم صادر گردد باید درخواست دستور فروش ملک مشاع به دادگاه صالح ارائه گردد. و تا زمانی که دادگاه دستور فروش ملک مشاع را صادر نکرده است. نمی توان نسبت به معامله ملک بدون رضایت سایر شرکت اقدام نمود. لازم است بدانید که تنها اشخاصی که مالک رسمی ملک مشاع هستند. حق اعتراض نسبت به رأی اداره ثبت ‌اسناد و املاک مبنی بر عدم قابلیت افراز ملک را دارند. جهت کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق راه های ارتباطی با ما در تماس باشید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *