مشاوره حقوقی جرم مزاحمت تلفنی

مشاوره حقوقی جرم مزاحمت تلفنی : مزاحمت تلفنی عبارت است از اینکه شخصی با استفاده از تلفن یا سایر وسایل مخابراتی نظیر فاکس و پست الکترونیکی ، بدون جهت ضمن اشغال خط تلفن متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی موجبات اذیت و آزار و سلب آسایش طرف دیگر را فراهم نماید ؛ مانند آنکه در نیمه شب با به صدا درآوردن تلفن دیگری او را از خواب بیدار کرده و آرامش او را بر هم زند .

وسایل ارتکاب جرم مزاحمت تلفنی علاوه بر موارد ذکر شده شامل کلیه دستگاه های مخابراتی از قبیل دستگاه فرستنده بی سیم و باسیم وهمچنین پیامک های ارسالی می باشد . مزاحمت تلفنی موضوعی است که علاوه بر امکان پیگیری از سوی شرکت مخابرات از طریق دادسرا و در قالب شکایت کیفری نیز قابل پیگیری است چرا که به موجب ماده ۶۴۱ بخش تعزیرات قانون مجازات اسلامی این عمل جرم انگاری شده است لذا پیشنهاد می گردد انتخاب روش و انجام اقدامات لازم ، از طریق مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری صورت پذیرد .

شروع به جرم در مزاحمت تلفنی

اصل بر این است است که عدم مشروعیت شروع به جرم است و تعقیب و مجازات اشخاص به این عنوان استثناء بوده و نیاز به تصریح دارد با توجه به این که شروع به جرم مزاحمت تلفنی فاقد وصف مجرمانه است لذا تحت تعقیب قرار دادن شخص به این جهت فاقد وجاهت قانونی می باشد .

مشاوره حقوقی جرم مزاحمت تلفنی

مشارکت در جرم مزاحمت تلفنی

مستفاد از ماده ۱۲۵ قانون مجازات اسلامی ضابطه تشخیص شرکت در جرم ” مستند بودن جرم به رفتار مرتکبین ” می باشد ، بنابراین چنانچه مزاحمت تلفنی به دو نفر یا بیشتر نسبت داده شود ، همگی شریک در جرم محسوب و مجازات هر یک از آنها معادل مجازات فاعل مستقل جرم خواهد بود .

نکاتی کوتاه پیرامون جرم مزاحمت تلفنی

  • چنانچه شخصی ضمن ارتکاب جرم مزاحمت تلفنی اقدام به توهین نیز نماید ، مورد از موارد تعدد مادی بوده و به استناد ماده ۴۷ قانون مجازات اسلامی مرتکب مستحق اعمال قاعده ی جمع مجازات می باشد .
  • در جرم مزاحمت تلفنی دادگاه کیفری دو از نظر ذاتی صالح به رسیدگی می باشد و با توجه به مواد ۳۱۰ و ۳۱۱ قانون آیین دادرسی کیفری محل وقوع جرم تعیین کننده صلاحیت محلی مرجع صالح رسیدگی می باشد و با عنایت به رای وحدت رویه شماره ۷۲۱ دیوان عالی کشور دادگاه محل حصول نتیجه ( مزاحمت ) صالح به رسیدگی می باشد .
  • تداوم پیامک های تلفنی هرچند دارای محتوی توهین آمیز نباشد با رعایت سایر شرایط قانونی ممکن است عمل مرتکب مزاحمت تلفنی محسوب گردد ( مستنبط از نظریه مشورتی شماره ۳۸۹/۷ اداره حقوقی قوه قضاییه .
  • ضبط مکالمه تلفنی در دستگاه پیام گیر تلفن و با ارسال پیام به آدرس الکترونیکی چنانچه سایر شرایط وقوع جرم مزاحمت تلفنی را داشته باشد ، جرم مذکور از این طرق نیز محقق می گردد .
  • جرم مزاحمت تلفنی ، جرمی عمدی و مقید به نتیجه است به این معنا که علاوه بر اینکه مرتکب بایستی آگاه و عامد باشد، نتیحه این رفتار که همان سلب آسایش و ایجاد مزاحمت در مجنی علیه است نیز بایستی حاصل گردد بنابراین به عنوان مثال چنانچه شخصی به شماره تلفن منزلی که فاقد سکنه است ، تماس بگیرد جرم مزاحمت تلفنی حاصل نمی گردد .

مباحث پیرامون جرم مزاحمت تلفنی گسترده بوده که شرح آن از حوصله این مقاله خارج است ؛ خوانندگان گرامی می توانند در صورت نیاز به کسب اطلاعات بیشتر در زمینه جرم مزاحمت تلفنی به قسمت های دیگر این وب سایت مراجعه نموده و اطلاعات لازم را کسب نمایند .

امید شاه مرادی وکیل پایه یک دادگستری و مشاور حقوقی

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *