مجازات کیفری تصرف عدوانی

مجازات کیفری تصرف عدوانی : یکی از مسائلی که ممکن است در خصوص مالکیت اموال غیرمنقول رخ دهد مسئله تصرف عدوانی است. در این خصوص مسائل دیگری از جمله مجازات کیفری تصرف عدوانی و نحوه شکایت کیفری از تصرف عدوانی نیز مطرح می شود. در این مقاله تصمیم گرفته ایم تا جزییات مربوط به این مقوله را بررسی کنیم. پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله وکیل تصرف عدوانی را همراهی کنید.

تصرف عدوانی به چه معناست؟

تصرف به معنای استیلا بر یک مال است به نحوی که دیگران توانایی استفاده از آن را نداشته باشند. و عدوانی نیز به معنای نوعی قهر و دشمنی و استفاده از زور می باشد. منظور از تصرف عداوانی در علم حقوق، خارج شدن یک مال از تصرف مالک اصلی به وسیله قهر و غلبه متصرف عدوانی می باشد. در این خصوص می توان به مثال ذیل توجه کرد:

  • تصور کنید شما مالک یک زمین هستید و به علت مسائل خاصی از حوزه آن محدوده خارج شده اید. اما بعد از چند ماه به منطقه مورد نظر برگشته و متوجه می شوید یک فرد در آنجا کارگاه ساخت تیرچه احداث کرده است. و در حال استفاده از این زمین می باشد. زمانیکه شما نسبت به این کار اعتراض می کنید. متوجه می شوید که فرد نه تنها از عمل خود پشیمان نیست بلکه خود را مالک زمین می داند. و هیچ حقی برای شما قائل نمی باشد. در این شرایط تصرف عدوانی صورت گرفته است.

مجازات کیفری تصرف عدوانی

البته تصرف عدوانی صرفاً در خصوص اموال و املاکی که در مالکیت صاحب اصلی هستند رخ نمی دهد. بلکه املاک استیجاری نیز ممکن است تحت چنین شرایطی قرار بگیرند. در این خصوص به مثال ذیل دقت کنید:

  • تصور نمایید یک واحد آپارتمان را اجاره کرده اید. اما یک روز و بعد از بازگشت از سرکار متوجه می شوید که یک فرد دیگر در واحد مورد نظر سکونت نموده و شما را صاحب حق نمی داند. در تماس با موجر نیز متوجه می شوید که ایشان از این قضیه اطلاع ندارد و هیچ قراردادی هم میان آن ها در خصوص اجاره دادن ملک مربوطه منعقد نشده است. بنابراین در اینجا قضیه تصرف عدوانی ملک استیجاری مطرح می شود.

شکایت کیفری تصرف عدوانی و دادخواست حقوقی رفع تصرف عدوانی

امکان رسیدگی به این مسئله از طریق دو دادگاه حقوقی و کیفری امکان پذیر است. با این تفاوت که همه انواع تصرفات عدوانی قابلیت پیگیری از طریق مراجع حقوقی را دارند. اما صرفاً برخی از آن ها قابلیت پیگیری از طریق مراجع کیفری را خواهند داشت. شرایط شکایت یا درخواست رفع تصرف عدوانی طبق قانون بدین صورت است که باید ارکان ذیل در درخواست شما اثبات شوند:

  • تصرف شما باید سابق و مقدم بر متصرف عدوانی باشد.
  • تصـرف عدوانی بعد از تصرف قانونی شما رخ داده باشد و همچنان نیز ادامه داشته باشد.
  • تصرف خوانده (یا مشتکی عنه) برخلاف رضایت مالک یا مستاجر قانونی باشد.

حال برای اینکه بتوانید درخواست خود را از طریق مراجع کیفری پیگیری کنید شرایط ذیل نیاز است:

  • صرفاً مالک اصلی مال (و نه مستاجر) می توانند درخواست خود را در خصوص تصرف عدوانی از طریق مراجع کیفری پیگیری کنند.
  • مالکیت مدعی باید در این خصوص کاملاً اثبات شده باشد. و عدم قطعیت در این خصوص باعث عدم حقانیت فرد جهت شکایت در دادسرا می شود.
  • همچنین فرد باید در خصوص تصرف عدوانی دارای سوء نیت بوده و اگر به اشتباه دچار چنین مسئله ای شده یا اوضاع و احوال به نحوی باشد که او را تا حدی صاحب حق بداند و برای او سوء تفاهم ایجاد شده باشد قابل پیگیری و شکایت کیفری نخواهد بود.
  • نکته مهمی که باید در این خصوص به آن توجه کنید این است که اگر شما دعوی تصرف عدوانی را پس از طرح دعوی راجع به اصل مالکيت همان ملک تقديم کرده باشيد. قرار عدم استماع دعوی از سوی دادگاه صادر می‌شود.

مجازات تصرف عدوانی

درخواست رفع تصرف عدوانی یا شکایت از این عمل صرفاً در خصوص اموال غیرمنقول است. و در دادگاهی قابل رسیدگی می باشد که ملک مربوطه در حوزه آن دادگاه واقع شده است. اثر درخواست حقوقی در خصوص رفع تصرف عدوانی به رفع این نوع تصرف و رفع آثار آن و در صورت درخواست خواهان، دریافت اجرت المثل و مواردی از این قبیل می باشد. اما در شکایت کیفری مشمول مجازات است و طبق قانون یک ماه تا یک سال حبس را به دنبال دارد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *