ماده 5 کمیسیون شهرداری و نکات مهم آن

ماده 5 کمیسیون شهرداری به بررسی تغییر کاربری می پردازد و به همین علت به کمیسیون تغییر کاربری شهرت دارد. معرفی اعضای کمیسیون شهرداری در تهران و شهرستان ها، وظیفه این کمیسیون و نحوه اعتراض و شکایت از آراء این کمیسیون. در این مقاله مورد بررسی واقع می شود. اگر شما نیز در این حوزه با مسئله خاصی مواجه شده اید پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله وکیل شاه مرادی را همراهی کنید.

اعضای کمیسیون ماده 5 شهرداری

اعضـای کمیسیون ماده 5 شهرداری عبارتند از استاندار و در غیاب وی معاون عمرانی استانداری به عنوان رییس کمیسیون و همچنین با عضویت شهردار و نمایندگان وزارت مسکن و شهرسازی. وزارت جهاد کشاورزی و سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و صنایع دستی و همچنین رئیس شورای اسلامی شهر ذی ربط و نماینده سازمان نظام مهندسی استان (با تخصص معماری یا شهرسازی) که البته عضو اخیر دارای حق رای نیست. و صرفاً برای برخی از امور فنی و ادای برخی از توضیحات در این کمیسیون حاضر می شود.

ماده 5 کمیسیون شهرداری

اعضای کمیسیون ماده 5 شهرداری در تهران

طبق قانون اعضای کمیسیون ماده 5 شهرداری در تهران عبارتند از معاونین ذی ربط وزراء مسکن و شهرسازی، کشور، نیرو، جهاد کشاورزی و معاونین رؤسای سازمان های حفاظت محیط زیست و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و شهردار تهران .(رئیس کمیسیون) و همچنین رئیس شورای اسلامی شهر تهران که البته گزینه اخیر دارای حق رای نیست. اگر رییس شورای اسلامی شهر تهران نتواند در جلسه شرکت کند. نماینده وزیر کشور و در سایر شهرها نماینده معرفی شده از سوی استاندار به جای رئیس شورای اسلامی شهر در کمیسیون ذی ربط شرکت خواهد کرد.

هدف از تشکیل کمیسـیون مـاده 5 شهـرداری

این کمیسیون وظیفه دارد به تغییر و تصویب طرح های تفصیلی بپردازد. البته این کمیسیون بسیاری از اقدامات خود را باید با توجه به آراء صادره از جانب شورای عالی شهر سازی و معماری ایران یا مرجع تعیین شده از طرف شورای عالی به انجام برساند. به عنوان مثال طبق قانون اگر تغییرات نقشه های تفصیلی بر اساس طرح جامع شهری مؤثر باشد. باید به تأیید مرجع تصویب کننده طرح جامع که همان شورای عالی شهر سازی و معماری ایران یا مرجع تعیین شده از طرف شورای عالی است برسد. جلسات کمیسیون در تهران با حضور اکثریت اعضاء رسمیت یافته و تصمیمات کمیسیون حداقل با چهار رأی موافق معتبر است.

نحوه شکایت از آراء کمیسیون ماده 5 شهرداری

اینکه برای شکایت از این کمیسیون باید به چه مرجعی مراجعه کنید. بستگی به این دارد که دعوی جنبه ترافعی دارد یا خیر؟ اگر دعوی جنبه ترافعی دارد باید به دادگاه عمومی مراجعه کنید .و با توجه به اینکه مسائل مربوطه در خصوص یک ملک یا زمین مشخص رخ می دهد. بنابراین دادگاه محل وقوع ملک نیز برای رسیدگی به این مسئله صالح شناخته می شود. اما اگر دعوی جنبه ترافعی ندارد باید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید. چرا که کمیسیون ماده 5 شهرداری یک شخصیت حقوقی با وجهه اداری است و شکایات مربوط به آن باید در دیوان عدالت اداری رسیدگی شوند.

وکیل امور شهرداری

بسیاری از ما در زندگی خود حداقل یک بار در مقابل شهرداری و تصمیمات اخذ شده توسط کمیسیون های آن قرار گرفته ایم.! در اغلب موارد نیز بسیاری از این تصمیمات به تنش و ایجاد شکایت منجر می شود. تفاوتی ندارد که این شکایت از نوع ترافعی است و باید در دادگاه عمومی مطرح گردد. یا ترافعی نیست و باید در دیوان عدالت اداری مطرح شود در هر صورت بهتر است تا از خدمات وکلای حرفه ای ملکی در امور شهرداری بهره مند شوید. امروزه شکایت در دیوان عدالت اداری به صورت آنلاین صورت می گیرد. و این امر ضرورت مراجعه شما به وکلای آگاه به امور اینترنتی را افزایش می دهد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *