قرار ترک تعقیب + 5 نکته مهم حقوقی

قرار ترک تعقیب چیست ؟ یکی از اصطلاحاتی که در آیین دادرسی کیفری و حقوق جزایی به آن پرداخته می شود قـرار تـرک تعقیـب است. اینکه قرار ترک تعقیب به چه معناست. و در چه شرایطی و چگونه صادر می شود و دارای چه نکاتی می باشد. مسائلی هستند که قصد داریم تا در این مقاله به بررسی آن ها بپردازیم . بنابراین با همراهی ما در این مقاله به پاسخ تمام این موارد خواهید رسید .

قرار ترک تعقیب به چه معناست؟

قرار ترک تعقیب به معنای متوقف ساختن عملیات تعقیب متهم و تحقیق کردن در خصوص جرم ارتکابی است، توافقاتی که در انتها منجر به درخواست صدور قـرار تـرک تعقـیب می شوند توسط شاکی و مشتکی عنه به عمل می آیند؛ در قانون آیین دادرسی کیفری در خصوص قـرار ترک تـعقیب این چنین آمده است که:

در جرائمی که طبق قانون مجازات اسلامی به عنوان جرائم قابل گذشت شناخته می شوند. شاکی می تواند تا قبل از صدور کیفرخواست، درخواست ترک تعقیب دهد. دراین صورت دادستان باید مبادرت به صدور قـرار تـرک تعقـیب نماید چرا که پرونده.

قرار ترک تعقیب

همچنان در مرحله مقدماتی است و از دادسرا به دادگاه ارسال نشده است.

علت صدور قـرار تـرک تعقیـب چیست؟

ورود افراد به دادگاه و انجام بازجویی و رسیدگی به پرونده های کیفری سابقه مطلوبی برای افراد جامعه قلمداد نمی شود. به همین دلیل بسیاری از افراد که در قالب مشتکی عنه یا متهم راهی دادسرا می شوند و همه چیز را به ضرر خود می دانند. یا جرم ارتکابی به راحتی قابل اثبات است. سعی می کنند در محیطی خارج از دادگاه با شاکی سازش کرده. و موجبات رضایت او را فراهم کنند. بدین صورت که وعده جبران خسارت یا بازگشت وضع به حال سابق یا جبران صدمات روحی و معنوی و امثال آن ها را به شاکی می دهند. مشروط بر اینکه شاکی هم از شکایت خود صرف نظر کند.

قرار ترک تعقیب با گذشت شاکی خصوصی متفاوت است

نکته بسیار مهمی که در خصوص این مقوله مطرح می گردد. این است که قـرار تـرک تعـقیب با گذشت کردن از متهم متفاوت است. فردی که از یک فرد دیگر در قالب اتهامات کیفری شکایت می کند در صورت گذشت کردن دیگر نمی تواند پرونده را بار دیگر به جریان بیاندازد اما قرار منع تعقیب این اجازه را به فرد می دهد. تا یک سال پس از صدور این قرار و برای یک بار، بار دیگر پرونده را به جریان انداخته و رسیدگی به موضوع شکایت را از سر بگیرد. در واقع شاکی به متهم این فرصت را می دهد تا به دنبال جبران کردن ماوقع باشد. و اگر جبران صورت نگیرد می تواند شکایت نامه خود را مجدداً به جریان بیاندازد.

صدور قرار ترک تعقیب مربوط به مرحله مقدماتی است

مرحله مقدماتی رسیدگی به پرونده های کیفری مربوط به زمانیست که پرونده هنوز به دادگاه ارسال نشده است. در واقع دادسرا همچنان در حال تکمیل پرونده است و سعی می کند. تا اطلاعات لازم و کافی را درون آن بگنجاند. اگر پرونده از حیطه وظایف دادسرا خارج و به دادگاه ارسال گردید. دیگر امکان درخواست ترک تعقیب از جانب شاکی وجود ندارد. بنابراین صدور این قرار در حیطه وظایف دادستان است نه قاضی رسیدگی به پرونده در دادگاه کیفری صلاحیتدار!

البته در خصوص پرونده هایی که بدون ارجاع به دادسرا مستقیماً در دادگاه مطرح می شوند در برخی از موارد قاضی دادگاه می تواند مبادرت به صدور قرار ترک تعقیب نماید. در این شرایط نیز قـرار تـرک تعـقیب شامل شرایط و نکاتی می شود. بنابراین قابل اعتراض نیست. و شاکی می تواند تا یک سال از صدور قرار و برای یک بار نسبت به طرح دوباره شکایت خود اقدام نماید.

نکاتی که باید در خصوص قـرار تـرک تعقـیب بدانید

  1. قرار ترک تعقیب قابل اعتراض نیست. در واقع زمانیکه دادستان مبادرت به صدور قرار ترک تعقیب می کند دیگر هیچ کدام از طرفین پرونده اعم از شاکی و مشتکی عنه حق اعتراض به این قرار را ندارند و باید اجرایی گردد.
  2. با صدور این قرار اگر متهم در بازداشت باشد آزاد می شود و اگر وثیقه گذاشته باشد از آن رفع اثر می گردد.
  3. اگر در راستای تأمین خواسته از متهم مالی توقیف شده باشد دستور رفع توقیف از آن مال صادر می گردد.
  4. قرار ترک تعقیب موجب قطع شدن مرور زمان نمی شود بنابراین باید به این نکته توجه داشته باشید که در صورت درخواست ترک تعقیب پرونده مورد نظر دچار مرور زمان نشود.
  5. بهتر است پیش از پذیرش ادعاهای متهم و درخواست قرار ترک تعقیب با یک مشاور حقوقی یا وکیل حرفه ای مشورت کنید.

 

1 پاسخ
  1. کیانوش
    کیانوش گفته:

    سلام به از اینکه پرونده توسط قاضی ارجاع ب کلانتری وازونجا تعیین شعبه شد درخواست ترک تعقیب دادم ولی درخواستم رو رد کردن وقرار منع تعقیب زدن چرا اینجوری شد درحالی که بازپرس زیر درخواستم نوشت پرونده به اطلاع دادستان برسد؟ این تخلف انتظامی محسوب نمیشه؟

    پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *