صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری یک

صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری یک : اغلب مردم جامعه در زمان طرح دعوی، سر و کارشان با دادگاه کیفری دو است به همین علت اطلاعات چندانی از صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری یک ندارند. در این مقاله تصمیم گرفته ایم علاوه بر اینکه به معرفی دادگاه کیفری یک بپردازیم حدود صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری یک و نحوه تصمیم گیری در این دادگاه را مورد بررسی قرار دهیم. پیشنهاد می دهیم با مطالعه این مقاله ما را همراهی کنید.

معرفی دادگاه کیفری یک و ساختار آن

دادگاه کیفری یک به عنوان جایگزین دادگاه کیفری استان شناخته می شود. ساختار آن به این ترتیب است که از سه قاضی تشکیل می شود که یکی از آنها رئیس است و دو نفر دیگر مستشار هستند. دادگاه با حضور دو عضو نیز رسمیت پیدا می کند و نیازی نیست تا در جریان دادرسی همه اعضاء دادگاه حضور داشته باشند .

دادگاه کیفری یک

اگر رئیس در جلسه رسیدگی حضور نداشته باشد ریاست دادگاه کیفری یک بر عهده مستشاری است که سابقه قضایی بیشتری دارد. مقر دادگاه کیفری یک در مرکز استان است اما گاهی بنابر دلایل مختلف در شهرستان ها نیز تشکیل می شود. تشکیل دادگاه کیفری یک در شهرستان ها تحت نظر رئیس قوه قضاییه صورت می گیرد .

نحوه طرح شکایت کیفری

صلاحیت دادگاه کیفری یک

صلاحیت دادگاه کیفری یک بسیار محدود است اما جرائمی که در این دادگاه مورد رسیدگی واقع می شوند ازحساسیت بالایی برخوردار هستند و اصولاً به وضع مجازات های شدید منجر می گردند به همین علت نیاز است تا نهایت دقت در زمان رسیدگی و صدور حکم برای آن ها بکار گرفته شود. دادگاه کیفری یک صرفاً در خصوص مسائل ذیل صلاحیت رسیدگی دارد :

  • جرایمی که موجب مجازات سلب حیات یا اعدام می شوند.
  • جـرایمی که موجب سلب آزادی به صورت دائم یا همان حبس ابد می شوند.
  • جرایمی که موجب مجازات قطع عضو یا جنایات عمدی علیه تمامیت جسمانی با میزان نصف دیه کامل یا بیش از آن می شوند.
  • جـرایمی که موجب مجازات تعزیری درجه سه و بالاتر از آن یعنی درجه دو و یک می شوند.
  • جرایمی که در قوانین مدون به عنوان جرائم سیاسی و مطبوعاتی شناخته می شوند.

شیوه رسیدگی و صدور رای در دادگاه کیفری یک

شیوه رسیدگی و صدور رای در دادگاه کیفری یک به این صورت است که رای اکثریت اعضا (هیات سه نفره) ملاک رای است با این حال نیاز است تا نظر اقلیت باید در پرونده درج شود. این شیوه رای گیری (توجه به رای اکثریت و درج رای اقلیت) برای دقت نظر بیشتر و رعایت جنبه احتیاط در زمان صدور رای است.

نکاتی که باید در خصوص صلاحیت رسیدگی دادگاه کیفری یک بدانید

  • جرایم مشمول صلاحیت دادگـاه کـیفری یک که توسط افراد بالغ زیر 18 سال تمام شمسی ارتکاب یافته باشد. در دادگــاه کیـفری یک ویژه رسیدگی به جرایم نوجوانان رسیدگی می گردد. و متهم از کلیه امتیازاتی که در دادگاه اطفال و نوجوانان اعمال می‌ شود، بهره ‌مند خواهد شد.
  • قانونگذار صلاحیت عمومی را به دادگاه کـیفری داده است. بنابراین دادگاه کیفری یک، یک دادگاه اختصاصی نیست و به صورت عمومی به دادرسی می پردازد.
  • آرای دادگاه کیفری یک قابل اعتراض هستند. بنابراین در قالب فرجام ‌خواهی در دیوان عالی کشور می توان به آرای دادگـاه کـیفری یک اعتراض کرد.

امید شاه مرادی – مشاور حقوقی و وکیل پایه یک دادگستری

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *