صفر تا 100 مراحل انتقال سرقفلی

سیر تا پیاز مراحل انتقال سرقفلی : سرقفلی یکی از حقوق مورد بحث در قانون تجارت و قانون مدنی است که در رابطه با املاک استیجاری که جنبه تجاری دارند مطرح می شود. سوالات مختلفی در باب سرقفلی وجود دارد اما یکی از مهمترین مسائلی که در خصوص آن مطرح می گردد همین مسئله انتقال سرقفلی است که تصمیم گرفته ایم تا در این مقاله به شرح آن بپردازیم.

سرقفلی با مبلغی که به عنوان پول پیش در املاک استیجاری و مسکونی دریافت می گردد شباهت بسیار زیادی دارد اما تفاوت این دو باعث شده است تا اهمیت و ارزش والای سرقفلی در روابط تجاری مشخص شود. در ابتدا اهمیت سرقفلی را بیان خواهیم کرد و سپس به بررسی مراحل انتقال سرقفلی توسط وکیل متخصص ملکی خواهیم پرداخت .

صفر تا 100 مراحل انتقال سرقفلی

اهمیت سرقفلی در روابط تجاری

اهمیت سرقفلی را می توان در تفاوت آن با پول پیش منازل استیجاری درک نمود. تفاوت سرقفلی با پول پیش منازل استیجاری در این امر خلاصه می شود که مستاجر ملک مسکونی بعد از اتمام قرارداد صرفاً عین پول پرداخت شده در سال قبل را دریافت می کند این درحالیست که ممکن است در همان یک سال ارزش پول بسیار کاهش یافته باشد اما در سرقفلی این گونه نیست و مالک سرقفلی این پول را بعد از اتمام قرارداد اجاره، متناسب با ارزش پول در سال جاری دریافت خواهد کرد.

به همین علت است که ارزش سرقفلی در قانون مورد توجه واقع شده و بسیاری از افراد سعی می کنند علاوه بر اجاره کردن یک ملک تجاری، حق سرقفلی را نیز برای خود محفوظ دارند. حفظ ارزش این پول باعث می شود تا موجر نتواند به راحتی درخواست تخلیه ملک و عدم تمدید قرارداد را داشته باشد و از طرف دیگر، مستاجر یا همان صاحب حق سرقفلی نیز در صورت عدم تمدید قرارداد بتواند با مبلغ مورد نظر یک ملک تجاری با همان مشخصات را اجاره کند .

انواع مختلف انتقـال سرقفـلی

سرقفلی به عنوان یک حق محفوظ که به هیچ وجه قابل انتقال نیست شناخته نمی شود؛ حتی اگر در قرارداد اجاره امکان انتقال سرقفلی نیز درج نشده باشد باز هم به شیوه های قضایی و قهری قابلیت انتقال دارد. در این خصوص باید با انواع مختلف انتقال سرقفلی آشنا شوید.

انتقال اختیاری سرقفلی :

در این روش شما باید ضمن قرارداد اجاره و یا خارج از آن از موجر مجوز انتقال سرقفلی را دریافت کرده باشید. در این صورت شما می توانید حق مزبور را به دیگری منتقل کرده و حقوق مربوط به سرقفلی را از خود سلب نمایید. در این شرایط فرد ثالث به عنوان صاحب حق سرقفلی شناخته می شود و در خصوص قوانین مربوط به آن در برابر موجر قرار می گیرد.

انتقال قضایی سرقفلی :

ممکن است حق انتقال سرقفلی در قرارداد اجاره از مستاجر سلب شده باشد اما اگر قاضی دستور دهد امکان انتقال سرقفلی به دیگری نیز وجود دارد. در این خصوص می توان به انتقال حق سرقفلی در نتیجه محکومیت به پرداخت مهریه یا نفقه اشاره نمود. در مثال دیگر باید به عدم خرید حق سرقفلی توسط موجر اشاره نمود. در واقع اگر موجر از پرداخت مبلغ متعارف با نرخ روز به مستاجر خودداری نماید مستاجر نیز می تواند به دادگاه مراجعه کرده و حکم انتقال سرقفلی به دیگری را بدون رضایت موجر به دست آورد .

انتقال قهری سرقفلی :

در این روش فردی که صاحب سرقفلی است از دنیا می رود و حق سرقفلی به عنوان یکی از دارایی های وی به وراث منتقل می شود. موجر هم نمی تواند نسبت به این امر مخالفت نماید .

موارد مجاز برای انتقال سرقفلی

وکیل مطالبه سرقفلی : در برخی از موارد اصلاً لازم نیست به قرارداد مراجعه کنید و ببینید آیا حق انتقال سرقفلی را به دیگری را دارید یا خیر چرا که در موارد ذیل می توانید حتی بدون حق فروش سرقفلی نیز نسبت به این امر مبادرت نمایید؛ این موارد عبارتند از:

  • انتقال سرقفلی به شریک
  • انتقال سرقفلی به وراث درجه یک قبل از مرگ از جمله فرزند، پدر و مادر

مدارک لازم برای انتقـال سرقفـلی

در ابتدا باید ذکر کنیم که حتی اگر قرارداد اجاره شما با موجر و تعیین حق سرقفلی بر پایه یک قراداد عادی باشد باز هم باید مراحل انتقال سرقفلی به صورت کاملاً رسمی و در دفتر اسناد رسمی صورت گیرد حتی اگر انتقال سرقفلی در نتیجه حکم دادگاه باشد. در این خصوص باید دقت داشته باشید که فروش سرقفلی یا انتقال آن نیازمند مدارک ذیل است :

  • مدارک شناسایی و کارت ملی
  • اصل سند مالکیت انتقال مغازه (یا اصل اجاره نامه موضوع انتقال حق سرقفلی همان ملک)
  • استعلام از دفترخانه صادر کننده اجاره نامه استنادی که باید حاوی موضوع سرقفلی نیز باشد
  • اخذ استعلام از اداره ثبت محل وقوع ملک در صورتی که موضوع مورد نظر شما، انتقال ملکیت و سرقفلی است. اگر تنها انتقال سرقفلی مد نظرتان می باشد بدون انتقال ملک، دیگر نیازی به اخذ این استعلام نخواهد بود.
  • گواهی مفاصل حساب مالیاتی از اداره دارایی که باید به صورت کاملاً مشخص و تاریخ نزدیک به درخواست شما دریافت شده باشد.
  • اخذ گواهی مالیات مشاغل که از اداره مالیات درخواست می شود
  • مفاصا حساب از سازمان تامین اجتماعی مبنی بر عدم بدهی و بلامانع بودن معامله یا همان انتقال سرقفلی که مورد نظر است
  • اخذ مفاصا حساب از اتحادیه صنف مربوطه (فعالیتی که در فروشگاه صورت گرفته است) در خصوص عدم بدهی به اتحادیه و اعلام عدم ممانعت در تنظیم سند
  • اخذ مفاصا حساب عوارض نوسازی از خدمات الکترونیک شهر که برای دریافت آن باید به شهرداری مراجعه کنید.
  • تنظیم اجاره نامه جدید بین مستاجر جدید با مالک و ابطال سند اجاره نامه قبلی که باید با حضور شهود و در دفتر خانه اسناد رسمی صورت گیرد و مشمول تمام قوانین حاکم بر ثبت اسناد باشد.
  • حکم دادگاه در صورتی که انتقال از نوع قضایی است.
  • گواهی شورای حل اختلاف در صورتی که انتقال به صورت قهری است.
  • اگر برای انجام این کار وکیل گرفته اید باید اصل وکالت نامه را ارائه نمایید.
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *